"Badrul, aku nak berhijrah. Tolong aku?"
Suasana sunyi tiba-tiba menerpa. Badrul kehilangan kata. Wajah Qowiy dipandang dengan seribu satu kata yang tak terluah.
"Kau yakin?" Dua perkataan berbaur soalan dilontarkan.
Tanpa ragu-ragu, Qowiy laju mengangguk. Sudah tiba masa untuk dia 'bergerak' mengikut pesan Opie dahulu. Lebih tepat lagi, sampai bila dia perlu menolak kebaikan?
Badrul tersenyum. Kemudian kepalanya mengangguk sama sebelum bahu Qowiy dipeluk kuat. Dalam hati, ucapan syukur tak henti-henti dipanjatkan kepada Pencipta. Alhamdulillah, Allah telah memakbulkan doanya!
Qowiy yang sedikit terkejut dengan tindakan Badrul meronta-ronta minta dilepaskan. Lemas dia dibuatnya. "Weh, apa peluk-peluk ni? Kau buat aku takutlah, Bad! Lepas, lepas!" Lengan Badrul ditepuk-tepuk.
Badrul tergelak kuat. Pelukan pada Qowiy semakin dieratkan. "Kau ni kan... aku tengah terharu ni kawan aku dah nak jadi baik... sob, sob."
Serentak itu, sebelah tangan Badrul mengelap bahagian bawah kelopak matanya. Kononnya nak tunjuk yang dia betul-betul terharu.
Melihatkannya, Qowiy menjulingkan mata. Sejak bila Badrul pandai berdrama ni? Nampak sangat penangan kena kejar dengan anjing gila buat otak Badrul pun jadi terbalik dari kedudukan asal.
"Ergh... okay... stop, stop!" Lengan Badrul ditolak menjauh.
"Kau tak jawab lagi soalan aku ni. Nak tolong aku tak?" Qowiy meminta kepastian.
Jauh di sudut hati, Qowiy sedar yang dia belum cukup kuat untuk berhijrah sendiri. Saat ini, dia amat memerlukan seseorang sebagai penguat. Seseorang sebagai pendorong supaya dia dapat terus melangkah tanpa menoleh atau berpatah semula ke belakang.
Paling penting... seseorang itu hanyalah Badrul. Kawan baiknya sampai mati.
"Aku boleh tolong... tapi dengan satu syarat." Setelah sekian lama, barulah Badrul memberi persetujuan.
Kening Qowiy ternaik sedikit. Menanti sambungan syarat daripada mulut Badrul.
"Aku nak kau berbaik dengan Mak Cik Latifah, boleh?" Badrul menjeling Qowiy di sebelah, debar menanti reaksi rakannya.
Qowiy terpana. Agak lama dia diam membatu. Kini dia sedang berperang dengan perasaan sendiri, sama ada hendak memenangkan ego atau menurutkan permintaan Badrul.
Berbaik dengan Puan Latifah bermaksud dia perlu menerima wanita itu sebagai ibu kandungnya. Ibu kandung? Qowiy pejamkan mata seraya menjerit dalam hati. Takkan! Mati hidup semula pun dia takkan mengakui status wanita itu.
Dia tak perlukan seorang ibu. Qowiy yakin itu.
"Qowiy?" Teguran Badrul pantas membuatkan dia tersedar. Perlahan-lahan kelopak matanya dibuka. Wajah Badrul dipandang dengan riak kosong tak berperasaan.
"Kau tahu sebab apa aku benci dia, kan?"
"Tak tahu dan aku malas nak ambil tahu. Apa pun sebabnya, dia mak kandung kau Qowiy. Syurga kau. Insan yang pegang kunci untuk kau masuk syurga. Ingat, reda Allah bergantung kepada reda ibu bapa. Arwah ayah kau dah lama pergi, jadi satu-satunya reda yang kau ada sekarang ialah reda seorang ibu."
Qowiy menunduk lemah tatkala menyedari sesuatu. Ya, dia sudah tidak punya ayah. Pahit untuk ditelan, namun mana mungkin dia menafikan. Tetapi untuk mengakui kehadiran seorang ibu...
Mustahil.
"Tak apalah, Bad. Aku buat sorang." Sebaik mengungkap kata, Qowiy bingkas bangun dari duduknya. Bahagian belakang seluar kemudian ditepuk-tepuk menghilangkan sisa rumput kering yang melekat.
YOU ARE READING
BAD[AR]
Teen FictionBAD[AR]: friendship | hatred | revenge | tarbiyah | BADRUL QOWIY, seorang pelajar bermasalah. Tiada istilah peraturan dalam kamus hidupnya. Disiplin? Pergi mampus. Baginya peraturan dicipta untuk dilanggar bukan untuk dipatuhi. BADRUL AMIN, pengawa...