الفصل الثالث عشر :-

704 22 0
                                    

الفصل الثالث عشر :-

"زواج غير متوقع مطلقا"

"منذ أول حديث دار بيننَا أدركتُ أنني لنْ أنجو مِنكَ..!!

"وكأنك خلقت فقط لتسكن قلبي وتسعده..!!

"اعتراَف مِني انا بتشد بالحِنية جِداً..!!

"دافئة هي فكرة أن يُحبك الشخص الذي تُحبه، وأن تكون الصديق المفضل لصديقك المفضل..!!

بعد مضي شهر كانت تغيرت الأحوال مع الجميع بشكل جذري حيث انه تقرر زواج اكرم وتـارا والمفأجاة غير المتوقعة ان امير وكارمـا ايضا معاهم ف حيث كان..!!

فلاش باك..!!

امير بضحك :-
_طب كويس انك عارف ده .. المهم هوصل انا البنات وارجع اقعد معاك كام يوم لحد اما اترجع ليك صحتك
وبعدها تنزل الشغل عشان في حاجات كثيرا متأخرة
فاهم يا استاذ..!!

اكرم بامتنان :-
_تمام يا صاحبي!!

وكان قد فعل ذلك امير حيث اوصل الفتيات وعاد اليه مرة اخري حتي يستعيدوا بعض الذكريات وقد عدت معاه ومع رفيقه البهجة من جديد..!!

"الروحُ أصبحت تميلُ ل روحك،أصبحت تميل للاقتراب عن اي شيءٍ يخصك فقط..!!

في صباح نهار مشرق وبداية ربما تصبح القلوب علي وتيرة واحدة ..!!

كان في منزل امير كانت كل من والدته وصديقتها يتحدثوا علي احوال ابنائهم حيث..!!

_والله يا اميرة انا تعبت مع الولد ده مش عايز ابدا يفرحني بيه وكمان اخته الصغيرة خالص هتتجوز وهو لسه والا ايه هو لسه هيفكر ..شوفتي..!!

اردفت بذلك السيدة امنية باستهجان عن تصرفات امير وعدم رغبته في الزواج وكانت تشعر بالحزن لتنظر اليها السيدة اميرة في ابتسامة بسيطة وكانت تطيب پـخاطرها لتردد في هدوء ..!!

_طب اهدي كده وبلاش زعل بقا ب تكوني مش حلوة علي فكرة وكمان انا اعرف ان امير يزعل الدنيا كلها ولا انه يزعلك يا ميمو يا قمر..!!

لتردف اخر كلمة بضحك علي عبوس صديقتها وكما تتمني ان تفرح بـ وحيدها ولكن النصيب، لتتحدث الآخر في تفكير قائلة..!!

_طب رأيك ايه .. اعمل اي معاه .. اكيد في حل لكل ده !!

اميرة بهدوء :-
_يا امنية .. امير مش صغير دلوقتي عشان تفكري ليه ده راجل وعنده شغله وحياته ، بلاش نفرض عليه حاجه هو مش عاوزها ..!!

كانت تشعر بالحزن من ذلك ولكن اخذت تفكر قليلا في شيء ما ربما يبدو خطير لكن لا مانع من التجربة لتنظر الي صديقتها وهي تشرب القهوة وتقرر الحديث في ذلك لكن بحذر لتردف في خفوت وابتسامة قائلة..!!

_بقولك ايه يا ميرو يا روحي .. الا انتي صحيح مش عايزة تفرحي بـ كارما بقا..!!

لتجيب اميرة هاتفا في تفكير في الامر لما يكن ليأتي علي بالها ان صغيرتها سوف تتزوج وانها قد كبرت لـتتحدث بهدوء قائلة..!!

رواية كارما (صداقة ثم عشق) "مكتملة"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن