Luku 7

441 33 20
                                    


Joel käveli Joonaksen ja Aleksin kanssa Joonaksen asunnon ovelle. Joonas kaivoi taskustaan avaimet, avasi oven ja kaikki kolme kävelivät sisään. Joel otti takkinsa ja kenkänsä pois ja käveli istumaan Joonaksen sohvalle. Yhtäkkiä hän tajusi naulinneensa katseensa Aleksiin, joka käveli Joonaksen keittiöön ilmeisesti heittääkseen pirtelömukinsa roskikseen. Joel kuuli Joonaksen nauravan. ''Mitä?'', Joel kysyi ja yritti katsoa Joonasta, mutta Joelin oli liian vaikeaa olla katsomatta Aleksia. ''Mikä vittu sun ilme on täs kuvassa?'', Joonas kysyi. Joel seurasi katseellaan edelleen Aleksia, joka käveli keittiöstä pois ja istui nyt sohvalle Joelin viereen. Joel meni automaattisesti paniikkiin. Hän kaivoi puhelimen esiin jotta keskittyisi johonkin muuhun, kuin Aleksiin hänen vieressään. ''Kato nyt'', Joonas sanoi ja Joel tunsi Joonaksen tökkivän häntä. ''Häh?'', Joel kysyi ja katsoi kuvaa, jota Joonas näytti hänelle kännykältään. Joonas nauroi ja osoitti Joelin ilmettä kyseisessä kuvassa. ''Hyi vittu pistä se pois!'', Joel nauroi ja katsoi Joonasta oudosti. ''Hei näyttäkää mullekki!'', Aleksi sanoi yhtäkkiä ja otti käteensä Joonaksen puhelimen, jota Joonas oli juuri laittamassa takaisin taskuun. Aleksikin katsoi nyt Instagram -kuvaa ja alkoi nauramaan kovaäänisesti. Joelia alkoi nolottamaan. Nythän Aleksikin näki kuvan, jossa Joel näytti typerältä. Aleksi pitää mua outona, Joel ajatteli. ''Eiks tää muuten oo aika vanha kuva?'', Aleksi kysyi. ''2013'', Joel totesi katsoessaan kuvan julkaisupäivää. ''Mitä vittuu Porko? Stalkkaatko sä mun IG:tä?'', Joel kysyi nauraen ja syvästi ihmetellen. Aleksi nauroi myös, ja sai Joelin sydämen takomaan normaalia enemmän. ''No.. Tietäisitpä mitä toi yks tekee'', Joonas sanoi huvittuneena Joelille, ja katsoi Aleksia. Joel hämmentyi, ja huomasi Aleksin lopettavan nauramisen. ''Eli.. M-mitä?'', Joel kysyi. ''Tai.. Ehkä en haluu ees tietää'', Joel naurahti keventääkseen tilanteen tunnelmaa, joka yhtäkkiä oli muuttunut jäiseksi. Joelia ei kuitenkaan todellisuudessa naurattanut yhtään. Hän katsoi Aleksia, joka tuijotti Joonasta, kuin olisi voinut lyödä häntä millä sekunnilla hyvänsä. Joonas puolestaan oli yhtäkkiä harvinaisen kiinnostunut tuijottamaan olohuoneensa kattoa. Joonas näytti hymyilevän, mutta Joel huomasi Joonaksen hymyn takaa Joonaksen oikean mielentilan, joka huusi äänettömänä sitä, kuinka nyt ollaan pulassa ja pahasti. Joel ei ollut varma, mistä oli kyse, tai mitä seuraavaksi tapahtuisi, mutta päätteli Aleksin ilmeestä, että asia oli kaukana hauskasta.

  ''Tosiaan musta tuntuu, et..'', Joel sanoi ja yritti keskeyttää Joonaksen ja Aleksin jo pitkään kestäneen jäisen katsekontaktin. ''Musta tuntuu, et me unohdettiin..'', Joel sopersi ja huomasi, kun Joonas kääntyi katsomaan Joelia silmiin. Aleksi ei puolestaan syystä tai toisesta tehnyt niin. ''Öööm..'', Joel jatkoi. Hän yritti keksiä jotain jota sanoa. ''Öö.. Bisset!'', Joel heitti. Joonas katsoi hämmentyneenä, mutta ymmärsi sitten. ''No voi paska.. Öö.. Jaksaisko joku lähtee ostaa?'', Joonas kysyi. Joel oli tarjonnut tilaisuuden keventää jäistä ilmapiiriä, ja Joonas selkeästi käytti tilaisuuden hyväkseen. ''Mä voin käydä'', Joel sanoi ja pomppasi seisomaan. Hän tahtoi kiusallisesta tilanteesta mahdollisimman nopeasti pois. ''Ei tartte'', Aleksi sanoi nopeasti. Aleksi ei ollut puhunut moneen minuuttiin mitään, joten Joel helpottui kuullessaan hänen suustaan edes jotain. ''Kui?'', Joel kysyi ja katsoi Aleksia ihmeissään. ''Mä lähen suoraa vaan kotiin.'' Aleksi sanoi huolestuttavan kylmällä äänellä ja oli jo eteisessä pukemassa takkia. Joel katsoi Joonasta vaatien selitystä tilanteelle ja näytti asian ilmeellään. Joonas vastasi kohauttaen vain olkapäitään Joelille. Joel kohotti kulmiaan, pudisti päätään epäuskoisena ja kääntyi taas katsomaan Aleksia. ''Hei mä voin antaa kyydin!'', Joel huusi Aleksin perään, kun Aleksi avasi ulko-oven. Joel olisi tahtonut vain rauhoittaa tunnelman ja jatkaa iltaa Aleksin ja Joonaksen kanssa, mutta ei osannut tehdä mitään, joka pelastaisi tilanteen. Aleksi vaikutti juuri nyt vihaiselta, joka ei ollut normaalia käytöstä Aleksilta. Joel oli asiasta huolestunut. ''Mä meen bussilla mielummin.'', Aleksi vastasi lyhyesti ja väliinpitämättömästi ja lähti ovet paukkuen ulos asunnosta. Joel ja Joonas jäivät istumaan sohvalle ja tuijottivat toisiaan vakavina. ''Oh shit..'', Joonas totesi.

Love on the dark side (Joel x Aleksi)Where stories live. Discover now