الفصل الثالث ♥️

24.6K 508 9
                                    

الفصل الثالث _ مرات أخُويا.
_____
في إحدي الغُرف الباردة المُخيّفة بعض شيء ، يقف طه وجهة أصفر يديهِ بادرة في عالم آخر، تهبط دموعه على وجنتيهِ رُغمًا عنهُ.. مال بِرفق على جُثة أخيه المحروقة و ملامحها بأكملها غير موجودة لكن حتمًا هو بسبب السيارة وأشكاله وملابسه وكل شيء ،ثم أحتضنهُ قائلا وهو يبكي

=الواحد لما بيفقد سنده بيوقع، بينهار، مش بيقوم مرة تانية، وانا فقدتك... تقدر تقولي مين هيصلح البلاوي اللى بعملها؟ مين هيبقي جنبي وسندي ف الحياة.. مين هيبقي اخويا وصاحبي؟ رد عليا يا ياسين ليه مشيت بدرى ليه انطق...

بدأ ينهار باكيًا بقوة وهو يمسك يديه المحروقه بكُل خوف ورعشة يد ، في حين دلف احد الاطباء قائلا بأسف

=لازم تخرج دلوقتي يا طه بيه ، لازم يتغسل ويدفن في اسرع وقت...

هز طه رأسه بيأس وهو يمسح دموعه ثم نهض بصعوبة يجب ان يكون قويًا بما فيه الكفاية، خرج بعيدًا عن الغرفة رأي احد الظباط ينتظره نطق بهدوء

=عارف انه مش وقته خالص بس لازم ناخد منك شويه معلومات عنه..

=ليه !

=حسب التقارير العربية مكنش فيه عيب تخليها تندرج بالطريقة دي اظن ان فيه نقطة مفقودة في الحادثه دي كلها وانِ كمان اخوك ميت بفعل فاعل... ولازم نحقق .. اخوك ليه اعداء؟

مسح طه على وجهة قائلا بيأس

=ياسين طيب مش بيأذي حد م الشغل للبيت والبيت للشغل ، وهو اصلًا عالم كيميائي مش عارف ممكن يبقي ليه اعداء ليه...

بعد عدة تساؤلات رحل الظابط على موعد آخر مع طه لمتابعة اخر التعديلات..

رن هاتف طه لينظر للمُتصِل بتردد فهو أبيه الذي يقوم بعمره مع والدته رد بهدوء

=الو.

=ايوا يا طه يا بني، فين اخوك ياسين مش بيرد ليه؟

=بابا ...اسمعني كويس انا كنت ناوي أخبي، بس الموضوع ده مش هينفع يتخبي، وياريت كمان متقولش لأمي عن الموضوع..

=فيه ايه يا طه يا بني قلقتني، حصل حاجة ليك أو لأخوك او حتي مرتاتكوا، وتالا كويسة ؟ طمني إتكلم..

تنهد بألم شديد محاولًا السيطرة على اعصابه قائلا

=ياسين عمل حادثة يابابا .. وِ .. توفَي.
____
بينما في منزل ياسين.

كانت مريم جالسة تبكي بصمت وشرود فقط الايام الماضية امامها الذكريات بينها وبين حبيبها وزوجها، دلفت اليها تالا وهي تفرك يعينها من النوم قائلة

=ماما انتِ قاعدة كده ليه..؟ بابا مشي صح..

بدأت تبكي وهي تقترب تحتضنها قائلة

=متزعليش بابا زمانه جاي اصلا مش هيطول، والمرة اللى جاية هنعمل خطة نقعده بيها مش تزعلي بقي يا ماما.

افاقت مريم لنفسها اكثر وهي تستوعب ان ياسين لن يكون موجود بعد الآن انهارت باكيه وهي تحتضن الطفلة ثم ازداد صوت نحيبها بقوة وهي تبكي بكُل ما أوتيت بقوة ..

نظرت لها أميرة بغل قائلة

=عايزة ايه تاني متعلمه وعندك فلوس وبيت وبنت وحامل كل ده علشان جوزك مات يعني مهو هتعيشي احسن عيشه بس والله مش هسمحلك ابدًا...

رن جرس الباب لتفتح وتلاقي شخص تبع الطبيبة اعطته الفلوس خفيه ثم أخذت حقيبة التي بها الدواء ودلفت للداخل بسرعة، وضعت عصير فى الكوب ثم وضعت بهِ الدواء وهى تُقلَّبه قائلة

=يالا خلينا نخلص منك خالص...

خرجت لها وهي تدعي البكاء قائلة

=ياحبيبتي يا مريم متعيطيش .. الله يرحمه الغالي الله يرحمه ويعوض عليكِ خليكي قوية كده علشان بنتك ..

نظرت لها تالا ببراءة قائلة

=يعني ايه

قالت مريم بسرعة

=روحي العبي يا حبيبتي هتكلم مع أميرة وجاي.

هزت تالا رأسها ثم ركضت في حين قالت مريم بتنهيده مؤلمه

=مش عايزة اقولها دلوقتي مش هتستحمل خالص .. كفاية انا مش قادرة استحمل ولا مستوعبة انه ازاي حصله حاجه...
نهضت برفق قائله

=خلي بالك من تالا بالله هروح المستشفي اشوف جوزي لازم اعرف اذا كان هو ولا لاء

=مش هسمحلك تمشي الا لما تشربى العصير علشان ميحصلكيش حاجة ف الطريق يا حبة عيني...

=لاء مش وقته مش عايزة حاجة انا انا لازم افوق واعرف جوزي فين وعامل ايه بالظبط...

=اشربي بس بعدين امشي يلا بالله..

تنهدت مريم وهي تلتقطه ثم تناولت العصير بسرعة رهيبه ثم ركضت ترتدي عباءة بسرعه وارتدت الحجاب وهي تركض للخارج موصيه اميرة على ابنتها ظلت تركض بين الشوارع ودموعها لا تتوقف شيء ما بداخلها يقول ان الخبر كاذب، هي حقاً ليست مستوعبة ماذا تفعل او ماذا ستفعَل فِ الأصل.

توقفت فجأة في الطريق وهي تستند على عمود النور وتشعر بألم حاد يجتاح معدِتها صرخت بألم شديد وهي تشعر بنزيف يحدُث لها ثم بدأت تصرخ وتبكي أكثر من الالم تجمع الماره حولها بقلق يسألونها لكنها تدريجياً بعد نزيف كثير فقدت وعيّهْا.

_____
يُتبع.

شخصية أميرة شخصية قذرة فيه منها كتير أوي، واسوء الحقد ملي قلوبهم ونقصهم خلاهم يأذوا غيرَهُم.

رأيكُم مُهم.

~مِرات أخويا~ "مُكِتملة".حيث تعيش القصص. اكتشف الآن