الفصل التاسع _ مرات أخُويا.
_____
بعد عدة محاولات وتكسير السيارة بسبب الطلق وتعب طه وارهقاه، وصريخ مريم وبُكائها، استطاع ان يتخطى السيارات بذكاء بل وجعلهم يصطدمون ببعض واخري انقلبت، هبط مرسي من سياراته صارخاً بغضب=اااااه ماشي يا طه الكلب ... وراك وراك والزمن طويل... هتروح منى لفين ؟.. اخلصوا اتنيلوا ...
بينما توقف طه بالسيارة بتعب في مكان هاديء يستند للخلف قائلا بتعب شديد
=انتِ كويسة يا مريم... تالا؟
خرجت مريم من مكانها وحالتها مرزية تبكي بخوف ثم امسكت يد طه بخوف شديد
=مين دول يا طه وعاوزين مننا ايه انا خايفة خايفة اووي ...
توتر قليلا من لمستها ليديه ثم قال بتنهيدة
=اهدى يا مريم مفيش حاجة دلوقتي خلصنا منهم محدش لا يقدر يأذيكي او يأذي تالا فى وجودي، دول شوية عصابة وهيتخلص عليهم..
=يعني ايه وعاوزين مني ايه انا مش فاهمة ليه دة كله بيحصلى ليه كل البلاوي دي عملت ايه في حياتي انا !!!
=استغفرى ربنا يا مريم ، المؤمن مُصاب، الحمدلله جت على قد كدة...
مال على تالا التي كانت ترتعش باكية بخوف وتحتضن طه وتدفن رأيها فى عنقه قائلة
=انا خايفة اوووي يا عمو .. خايفة العروسة بتاعتي تموت...
ربط على ظهرها بحنان شديد قائلا
=متخافيش يا قلب عمك، محدش هيموت لا انتِ ولا العروسة ...
ظل يربط على ظهرها يهديها حتى استطاعت ان تنام بهدوء ، وتوقفت عن البكاء.. أدار طه محرك السيارة مرة أخري يقود وعقله فى اكثر من مكان حاليا زوجة اخيه وابنته في خطر .. وعليه أن ينقذهم الآن وبأى طريقة كانت...
نظر بجانبه ليرى مريم نائمة ، ملامحها باهته ضعيفة السواد حَلْ اسفل عينيها بشرتها امتلأت بالحبوب والكدمات، لكنها ورغم كُل هذا تبدو جميلة.
اشاح بوجهة بعيدًا عنها ، ثم استمر في القيادة الى ان وصل اسفل العمارة هز مريم برفق قائلا
=يلا علشان وصلنا.
هزت رأسها ونهضت بتعب من السيارة وهو الاخر حمل تالا وعروستها لكن وقع شيء م العروسة هبط طه للاسفل لتبدو فلاشة لونها أزرق وضعها في جيبه ثم استمر وصعد للاعلى ...
وضع الطفلة على فراشها ثم جذب عليها الغطاء ، التفت لمريم قائلا بهدوء
=انا لازم اخرج عندى كام حاجة اعملها ، بس هرجعلكم مرة تانية.
هزت رأسها بهدوء ليخرج هو من الشقة ثم اتجهت هي لغرفتها بقدم ضعيفة بطيئة جذبت صورة ياسين التي تجمعهم سوا ومعهم تالا اخذتها في احضانها ثم ألقت بنفسها على الفراش تبكى بقوة رهيبة وخنقه قد احتلتها اسوء م الاول لا تعلم سببها وبدأ كل شيء سيء يتجمع بها قد فاقت قدرتها على التحمَُل ..
أنت تقرأ
~مِرات أخويا~ "مُكِتملة".
General Fictionيتغير مسار حياتنا فجأة وينجرف نحو أشياء لا نُريدها إطلاقاً .. لتصبح هي من زوجه أخيه لزوجته في يوم وليلة . تمت بحمدالله في 2021/11/5. بقلم/سامية صابر.