الفصل الثامن والعِشرُون_ مرات أخُويا.
_____
كادت أميرة أن تلقي بالطفلة الي الاسفل لكن تصمرت يديها في الهواء وهي تلمح طه يدلف من البوابة وبجانبه مريم تسنده برفق وهدوء ؛ جحظت عينيها بغضب وهي تبتعد عن الطفلة، قائله في عصبية=مريم رجعت، رجعت إزاي المفروض تكون ميتة دلوقتي، إيه القرف ده ياربي، كٌل ما أخلص منها تفوق من تاني ، بسبع أرواح دي ولا إيهِ؟... انا لازم اتصل بالزفت اللي إسمهُ صادق وأعرف منه كٌل حاجة.
هبطت للأسفل وهي تراهم يدلفون، قالت وهي تضع يديها في خصرها ببرود
=أهلاً، كنتوا فين بقي كدة وسايبين حتة اللحمة الحمراء الغلبانة اللي جوا دي لوحدها، وسايبين مرات عمي التعبانة، ده لولايا كانوا ماتوا م الجوع وقلة الاهتمام.
نظر لها طه بإشمئزاز ، قائلًا بنبرة قوية شديدة
= كتر خيرك محدش طلب منك تعملي أي حاجة من دول، ومالكيش فيه كُنا فين ، وبالنسبة للأكل ف فيه خدم يعملولهم وانتِ ولا موجودة، ولو خلصتي شغلك ف ياريت تطلعي برا .
=انت بتكلمني كدة ليه، ده جزائي إني جاية أطمئن عليهم.
=بس يا كدابة !
قالتها والدة أميرة وهي تخرج من غرفة في الطابق السُفلي، تجر الكرسي التي تجلس عليه فاطمة ، قالت فاطمة بخوف
=ابني حبيببي حمدالله علي سلامتك يا ضنايا ، إنت كويس ؟؟
ذهبت اليه حيثُ يجلس لينهض هو قليلًا ثم احتضنها بقوة يتشمم عبيرها بحب وهو يقبل يديها ووجنتيها، كل ما بها قائلا
=نحمدُه ب ألف خير يا بني، أنا كويسة بشوفتك، طمني عليك إنت كويس؟..
=آه بخير، بتاخدي العلاج ولا لا.
=علاج ايه بس ... ابوك فين وكنتوا انتوا فين اختفيتوا ليه ده انا قلبي اتوغوش عليكم أوي.
قالت والدة أميرة مقاطعه إياهم
=معلش أنا عاوزة أقولكم حاجة، معلش لو بقاطعكم بس لازم أقول اللي في ذمتي، لاني نفسيتي تعبانه بسبب الموضوع دة، ولازم أحكي خصوصاً ليك يا طه .
قالت أميرة وهي تجذب والدتها بقسوة
=يالا يا أما مش وقته ده لسه طاردني من شوية.
نفضت يديها عن ابنتها وهي تجحدها بنظره قوية
=مش كل مرة تسلم الجرا يابنت بطني، انا مش هسكت عن قرفك تاني يا أميرة، ده هان عليكي تهدديني بالقتل، يبقي إنتِ تهوني عليا، لازم أقولهم وأخلصهم من قرفك وبلاويكي.
نطق طه بتساؤل حادٍ
=فيهِ إيهِ يا مرات عمي؟
=فيهِ إني أميرة هي السبب في كل حاجة حصلت، السبب في قتل أبن مريم في بطنها، حطت ليها دواء في العصير علشان تسقط ، كمان هي عملت ل مريم عمل ودفنته في شقتها، بالهموم والحزن والعياط علي طول، وهي كمان خلت العصابة يخطفوا مريم بعد ما بعتتلها العنوان، وامبارح حاولت تقتل تالا بالمخدة وتخلص منها، أيوا هي السبب في كُل حاجة، حقكوا عليا .
أنت تقرأ
~مِرات أخويا~ "مُكِتملة".
General Fictionيتغير مسار حياتنا فجأة وينجرف نحو أشياء لا نُريدها إطلاقاً .. لتصبح هي من زوجه أخيه لزوجته في يوم وليلة . تمت بحمدالله في 2021/11/5. بقلم/سامية صابر.