الفصل السادس _ مرات أخويا
___
وصلت الطائرة ارض مصر اخيرًا استقل حرب وزوجته سيارة لتوصلهم الى المستشفي تثائبة زوجة حرب قائلة.=كان نفسي اقولك عدي نشوف يونس ولا طه بس الجو متأخر اوي، نروح وبكرا أتصل اعزمهم على العشاء ولا حاجة.. الا صحيح مكلمتهومش؟؟
هز رأسه بنفى قائلا
=لاء.. لازم تكوني قوية شوية، علشان هقولك حاجة
=خير يا خويا فيه ايه..
تابع ودمعه هربت من عينيها بقهر شديد
=لما نروح الاول...
____
تصمر طه مكانه وهو يهز طلعت قائلا=عم طلعت رد عليا ، يا عم طلعت...
صرخ بأعلي صوته وهو يجوب الفيلا قائلا
=حد هنا... مفيش حد هنا؟
لم يري احدًا ضرب بيديه رأسه ثم قال
=ايه المصيبة السوداء دى كمان... البوليس لازم اكلم البوليس...
رن علي رقم الشرطة لكنه توقف فجأة على صوت سيارات الشرطة التي وقفت امام الفيلا خرج اليهم ليرفعوا عليه الأسلحة وقال أحدهم
=اياك تتحرك المكان كُله مُحاصَر...
رفع طه يديه بحيرة بدون فهم اي شيءٍ أخذته الشرطه عنوه عنهُ حاول تبرير الموقف ولكن لا أحد يسمعه وبدأت الاستكشافات في الفيلا وأخذوا الجثة للتشِرّيح...
بعد مرور ساعة ونصف، دلف طه الى غرفة النائب العام ليتم التحقيق معهُ فى تلك القضية، نطق النائب بصرامة
=أقعد يا طه.
بالفعل جلس طه بهدوء وجديه فقال النائب
=اللى خلاك تقتله؟=حضرتك انا مقتلتوش.. الراجل ده كان عاوزني في شوية معلومات تخص اخويا اللى لسه متوفى النهاردة، وانا روحتله لاقيته ميت ... بس انا ليه هقتله انا واحد ليا مركزى وسمعتي
=اومال كنت بتهرب ليه ؟
=مهربتش، كنت برن على البوليس سمعت صوت عربيات الشرطة تلقائي خرجت ،فكرك هقتله باللبس ده وانا مش معايا اي آلة حادة حتى .. كمان انا واصل الفيلا من دقيقتين بتبليغ من الممرضة اللى في المستشفي سيبت المستشفي من كام مع تحليل هو توفي امتى تحديدًا هتلاقيهم مختلفين...
=انت دارس بقى يا طه وعارف هتخرج منها ازاي...
=انا واثق في نفسي وف اللى بقوله حضرتك انا فعلا مقتلتوش.. انا اول مرة اعرف الراجل ده كان النهاردة ف عزا اخويا...
=عندك اي اقوال تانية ؟
=لاء ساعدتك... بس محتاج المحامي بتاعي على الأقل.
هز رأسه ثم امر بكتابة المحضر واقاويل طه وتسجيلهاؤ وقد حبس طه للغد فسوف يتم ترحيله للنيابة، جلس على ارضية الحبس بضعف ويأس شديد في يوم واحد توفي اخيه ودفنه طلق زوجته مرات أخيه بين الحياة والموت.. أُتهم في جريمة قتل شنيعة لم يكون له دخل بها بالاساس ، كل هذا جاء دفعة واحدة على رأسه الان محاصر من جميع النواحي اختفت بوادر القوة وحل محلها الضعف واليأس..
أنت تقرأ
~مِرات أخويا~ "مُكِتملة".
General Fictionيتغير مسار حياتنا فجأة وينجرف نحو أشياء لا نُريدها إطلاقاً .. لتصبح هي من زوجه أخيه لزوجته في يوم وليلة . تمت بحمدالله في 2021/11/5. بقلم/سامية صابر.