الفصل الثالث والعشرون _ مرات أخُويا.
______
نظرت مريم حولها بتشتُت شديد وصدمة وهي لا تفهم ولا تستوعب اي شيء مما يحدث، تابعت قائله بتساؤل=انا فين.. بعمل ايه هنا.. دول خطفوني وانت يا.. ياعمي بتعمل إيه هنا !
ضحك حرب بطريقه مستفزة قائلا
=عمك ده في البيت، الوش اللي انا عايش بيه قدام العالم الراجل الطيب الحنين ابو طه وياسين واللي مراته فاطمه.. هنا انا زعيم العصابة دي كلها، انا الريس علي الكُل هنا ، انا اللى قصدت اقتل ياسين في العربية علشان هو اعترض طريقي وكان هيكشفني، وانا في شغلي معنديش عزيز ولا غالي حتي لو كان ابني....
قالت بصدمة شديدة
=انت اللي حاولت تقتل ياسين؟؟ طب ليه ليه فيه حد يعمل في ابنه كده.. انا مش مصدقة اللي بسمعه انا في كابوس هنا صح..
مال عليها بكل قسوة وامسكها من حجابها بعنفوان لتصرخ متألمه قال بنبرة مقززة
=اه انا الكابوس الحقيقي بتاعكم... انا اللى قتلت ياسين بس للأسف استغفلني وطلع عايش، وانا اللي حاولت اقتل طه وطلع برضو عايش وانتِ ساعدتيه في الجريمة دي ، ولادي استغفلوني وبيلعبوا عليا بس علي مين كلها دقايق ويموتوا قدام عينيكي...
قالت بصدمة شديدة
=ي.. ياسين عايش!!! ازاي ازاي انا مش فاهمه حاجه.. ده طه دفنه بإيديه !
ابتعد عنها قليلا قائلا ل صادق
=شغل ...
بالفعل اتجه صادق نحو الشاشة واضاءها لتأتي صورة ل طه وياسين معاً في الشركة التي ذهبوا اليها، اتسعت حدقة مريم بصدمة ولم تكن قادرة علي التفكير او الكلام وشعرت بأنها في دوامة كبيرة بالفعل.. زوجها الذي مات لم يمُت، كيف هذا؟ أهو فيلماً هندياً سخيفًا؟.
ابتعد طه بصدمة عن ياسين وهو ينظر له بصدمة قوية قائلا وهو يهز راسه
=انت مين !
ابتلع ياسين ريقه بتنهيدة عميقة قائلا
=طه اهدي وافهمني .. انا ماموتش انا عايش قدامك أهو بس اديني فرصة علشان أفهمك ممكن!!
=ت.. تفهمني ايه!! انا دخلت عليك تلاجة الموتى ودفنتك بإيدي، فعلا وشك مش واضح ولا اي حاجه فيك واضحه بس انا عملت ده علي اساس انه انت.. انت ازاي جالك قلب تعيش وتبقي مبسوط ومراتك وبنتك بيتحسروا عليك، وانا دوقت المرار علشان أقدر اظبط كل حاجه من وراك .. وكمان امي جتلها جلطه لما عرفت بوفاتك وحزن ابويا ايييييه ده كله مفرقش معاااااك؟
=كان غصب عني والله علشان المهمة و...
=يا أخي تولع انت والمهمة في يوم وساعة واحدة... انا مش عارف اقولك ايه ولا استقبل ازاي.. انت عارف انك هتتسبب في مشاكل كتير مالهاش اول من اخر وخصوصا ل مراتك مريم!!
أنت تقرأ
~مِرات أخويا~ "مُكِتملة".
General Fictionيتغير مسار حياتنا فجأة وينجرف نحو أشياء لا نُريدها إطلاقاً .. لتصبح هي من زوجه أخيه لزوجته في يوم وليلة . تمت بحمدالله في 2021/11/5. بقلم/سامية صابر.