Enam Belas

11 4 2
                                    

"Seriouslah?" Tangan seseorang muncul dari kerusi belakang menyentuh bahu aku.

"Wargh! Allahuakbar!" Aku yang tadinya baru ingin berdrama air mata terus terbangun dan menyebabkan kepala terhantuk kuat.

"Bil- Bila masa kau dalam kereta?!" Aku menyoal Muddatthir yang memandang aku dengan riak muka yang teruja.

"Seriouslah abang nak masuk tahfiz??" Dia menyoal dengan nada yang sedikit gembira sambil mengusap-ngusap kepala aku. Aku menepis tangannya laju.

"Okay esok juga abi daftarkan." Abi mematikan enjen kereta. Aku yang masih terkejut dengan kehadiran Muddatthir tidak dapat berfikir dengan betul.

Abi keluar daripada kereta dan menuju ke dalam rumah. Muddatthir turut menjejak langkah abi dengan senyuman bibir yang lebar.

Aku keluar daripada kereta dan menangkap laju lengan Muddatthir, membiarkan abi masuk terlebih dahulu. Muddatthir berpaling dengan senyuman sengetnya.

"Adik tahu abang excited, tapi tenang. Rilek okay rilek." Muddatthir melepaskan perlahan genggaman aku.   Kedua-dua tangannya diletakkan di atas kedua-dua bahu aku.

"Rahsia abang selamat dengan adik." Dia mengenyitkan kedua-dua mata sambil tersenyum. Tanpa diminta, wajahnya yang tidak berdosa ditampar aku.

"Aku bukan awek kau bengong." Aku menolak dia kuat dan berlari masuk ke dalam rumah. Kedengaran tawa Muddatthir dari belakang. Cuba mengejar aku.Meja makan menjadi destinasi kami.

"Lambat sampai?" Aku yang telah duduk bersama abi dan ummi memerli Muddatthir. Padahal kaki dia lebih panjang daripada aku. Dan sepatutnya dia yang sampai dahulu daripada aku.

"Yelah sebab ada orang tu tak reti tutup pintu. Memang rumah ni guna pintu auto." Dia menarik kerusi perlahan dan duduk. Ummi dan abi hanya ketawa kecil melihat karenah kami.

"Eh tapi, pintu tu memang pintu auto. Kau tak tahu?" Aku menyoal Muddatthir sambil meletakkan lauk ke dalam pinggan yang terisi nasi.

"Hah seriouslah? Mana aku tahu hahaha jarang balik rumah kan." Dia membuka songkok putihnya dan diletakkan di atas meja. Haih lemah betul aku, mesti rasa nak sepak. Macam bola!

"Seriouslah kau percaya? Hahaha uh-uhukk" Aku tersedak dek ketawa besar. Muddatthir hanya menggelakkan aku dan menggelelengkan kepala. Bukan reti nak hulur air.

Seusai makan malam yang agak lewat, aku menolong ummi membasuh pinggan dan Muddatthir pula tolong membilas. Suasana senyap, cengkerik juga tiada. Sepi.

"Ehem, aku minta maaf sebab selama ni selalu berkasar dengan kau." Aku bersuara, memecahkan kesunyian.

"Tak apa. Entah-entah kalau adik dekat tempat abang pun, adik akan buat benda yang sama." Dia membilas pinggan dengan cermat dan diletakkan di rak pinggan khas untuk yang baru dicuci.

"Cuma tulah. Kalau aku tahu situation macam ni lagi bahagiakan aku, mesti dari awal lagi aku terima semua orang." Aku tersenyum kelat.

"Benda dah lepas jangan dikenang. Jangan nak berkalau-kalau. Kalau tu ayat syaitan tahu?" Muddatthir menasihati.

"Kalau abang tak lalui semua tu sebelum ni, abang pun tak tahu betapa manisnya situation sekarang. Kan? Allah always the best planner." Dia menyambung.

"Tapi hati aku remuk Thir. Hati aku sakit sangat." Sudu yang terakhir dicuci sebersih-bersihnya. Kemudian dipindahkan ke singki sebelah kanan, singki membilas.

"When Allah give you what you want, that is Allah's direction. But when Allah don't give what you want, that is Allah's protection." Dia berkata dan juga selesai membilas dan membasuh tangannya.

"Allah nak selamatkan kau dari jalan yang haram. Tahu kenapa?" Muddatthir menyoal dan mengelap tangannya menggunakan kain bersih yang tergantung.

"Sebab Allah sayang kau." Dia berlalu pergi dan sempat memberikan senyuman kepada aku.

Allah sayang.

Hafiz Yang Dipinjam [ C ]Where stories live. Discover now