الفصل الثانى والثلاثون

9.3K 367 7
                                    

انت صحيح يابت انتى ؟ بلغتى " معتصم " بعدم رغبتك فى الجواز وانك عايزه تفركشى الخطوبة
- ها !!!...انت بتقول ايه يابابا ؟
طلعت منها تلاقئي من غير تفكير .. بعد ماسحبها على غفلة من دراعها يوقفها قصاده عشان تواجهه .. بعد ما كانت بتضحك وتهزر مع شقيقها ووالدتها فى الشرفة ومش مدية خوانة !
قرب وشه منها وعيونه بتطلق شرار .. تنفسه دخان خارج من حريقة داخل صدره ..بملامح مخيفة وكأن شيطان لبسه .. وهو بيكرر سؤاله تانى بفحيح امام وجهها :
- بلاش استعباط وجاوبى على سؤالى :
- انتى صحيح يابت بلغتى " معتصم " بانك عايزة تفركشى الخطوبة؟
خرج صوتها بلجلجة :
- لا والله يابابا .. دا هو اللى اتعصب عليا الصبح النهارده وانا بكلمه .. وقالى انه على استعداد يفركش الخطوبة .
صرخ فى وشها لدرجة انه خرج رذاذ من بقه :
- وقالك كده ليه ان شاء الله ؟ عملتى معاه ايه عشان توصليه لكده ؟
قبل ما ترد المرة دى اتفاجأت بايد اخوها وهى بتشدها ترجعها واليد التانيه على كف والدها اللى طابقة على دراع نورا وهو بيكلمه بمحايلة:
- براحة بس ياوالدى سيب دراعها .. خلينا نسمع منها وبعدين نفهم اللى حاصل .
نزع والدها كفه عن دراعها بصعوبة وهو بيرجع شوية للخلف وبصوت متهكم :
- ادينى سيبتها يا خويا ..خليها بقى تتكلم عشان نسمع ونفهم زى ما بتقول !
اتدخلت نجلاء وهى حاطة أيدها على قلبها من الخضة بعد ما فاجأهم جوزها بفعله مع بنتها :
- اتكلمى يا" نورا" يابنتى وقوليلنا بالظبط اللى حصل .. عشان نعرف مين الى غلطان فيكم ؟
ردت نورا وهى بتخاطب والدها :
- انا اتصلت بيه الصبح النهاردة وانا متعصبة .. بعد ماقولتلى انت بنفسك .. انكم قدمتوا ميعاد الفرح للخميس اللى جاى .. انا كان غرضى بس اسأله .. لكن هو زعق فيا وقالى لو مش عايزة الجوازة خالص نفضها .
بحركة معبرة بجسمه :
- شوفت ياخويا وسمعت بنفسك..بتقولك اتصلت عليه وانا متعصبة .. طبعاً ياست " نجلاء " انتى عارفة كويس .. بنتك المحروسة وهى متعصبة بتبقى شكلها ازاى ولسانها بيزلف بأيه ؟
قال الاخيرة بصوت عالى وهو بيبحلق ل" نورا" بتهديد.
رد عليه "وائل "بانفعال :
- طبعاً حضرتك انا عارف كويس اختى " نورا " وطولة لسانها .. بس اللى مستغربله بجد بقى .. حكاية الميعاد الجديد للفرح دى .. ازاى يعنى خطوبتها كانت الاسبوع اللى فات ودلوقتى بتبغلنا بميعاد الفرح الاسبوع اللى جاى ؟.
رفع طرف شفته بغيظ وهو بيواجه ابنه :
- نعم ياسى " وائل " انت كمان جاى تعصيها علينا وتديها الحق فى اللى عملته .
رد على والده بشجاعة :
- انا بقول كلمة الحق .. نورا لو اتعصبت عليه يبقى من حقها .. مدام الأستاذ بيقرر من نفسه وعلى كيفه.. وكون ان مش عاجبه ردها .. يبقى بمزاجه بقى .وكل واحد يروح لحاله .
- انت جاى تخربها كمان يابن ال....
قالها بصوت جهورى وهو بيتقدم على ابنه عشان يفتك بيه .. رمت " نجلاء " نفسها عليه تحجز مابينهم وهى بتندب بصوت مقهور :
- ابوس ايدك يا"سامح " بلاش فضايح الله لا يسيئك.. كل الناس خرجت فى بلكونتها والشبابيك عشان تتفرج علينا .. ما احنا خلاص بقينا فرجة لكل اللى رايح واللى جاى .
سيطر على اعصابه بأعجوبة وهو بيوجه كلامه للجميع:
- بس عشان الفضايح .. انا هامسك اعصابى لحد اما نخرج من البلكونة وندخل جوا .. عشان اسمع من " نورا " الحوار كله وبالحرف .. وبعدها نشوف موضوع السيد " وائل " اللى عايز يخربها ويقعد على تلها .
...........................

ست الحسن ( الجزء التانى )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن