#لـِ مريم نصر "ظلال خفية"
#رواية يا اما ضابط يا اما بلاش.
#الفصل السادس عشر.
عند رحيق كانت جالسه على الارضيه وتنظر أمامها بشرود وقطع شرودها هاتفها حيث تلقى رساله وكان محتواها "موتك على ايدي" فلم تهتم رحيق بهذه الرساله ثم قامت بالإتصال بشخص ما معها بالعمل
رحيق بهدوء:عرفت اي حاجه؟
الشخص:ايوه يا فندم الشحنه الجايه هتبقى النهارده الفجر والمعلومه مؤكده من الناس اللي زرعناها وسطهم.
رحيق:تمام.ثم نهضت لكي تجهز لهذه المهمه علها تنتهي على خير، بينما عند سراج اخذ يبحث على مريم في اماكن كثيره ولكن لم يجدها حتى تذكر ان خاتم الزواج الذي ترتدي يوجد به جهاز تتبع للطوارئ وبالفعل استطاع معرفة مكان مريم وذهب لها وطرق على الباب بهدوء ففتحت له مريم ونظرت له بصدمه ثم حاولت اغلاق الباب لكن سراج منعها بقدمه.
سراج:تؤتؤ مش كده عيب ماما ماعلمتكيش انك ماينفعش تقفلي الباب في وش جوزك؟
مريم:انت عايز ايه يا سراج؟
سراج:عايز مراتي.
مريم:كنت مراتك.
سراج:وده ازاي ده؟ثم دفعها إلى الداخل واغلق الباب بقدمه فنظرت له مريم برعب.
سراج بنبره مخيفه:انتي ليه بتعملي فيا كده؟ هو انتي علشان شيفاني بضحك وبهزر يبقى مش راجل؟ لا انا راااجل ورااااجل اوووي كمان واقدر اخدك واحبسك في البيت بس مااقدرش عارفه ليه؟ علشان بحبك بحبك بجد وانتي عارفه كده كويس، ليه بتأخديني بذنب ابويا؟ انا مالي باللي ابويا عمله انا ماكنتش اعرف زي زيك لحد لما ابويا مات ولقيت المحامي جايبلي الجواب اللي انتي قرتيه.
مريم ببكاء:وانا كمان بحبك يا سراج بس مش هقدر انسى.
سراج:مع بعض انا وانتي هنقدر ننسى.
مريم:للدرجادي بتحبني يا سراج؟
سراج:انا بعشقك يا قلب سراج.
مريم:وانا بحبك اوووي يا سراج ماتسبنيش يا سراج حتى لو انا اللي بعدت دور عليا زي ماعملت النهارده يا سراج.
سراج:ماقدرش اسيبك انتي حته مني انتي روحي ماقدرش استغني عنك، يلا علشان رحيق محتجاكي جمبها الأيام دي.
مريم:ليه هو في حاجه تانيه حصلت؟
سراج بضيق:اللي كانت بتحطلهم السم تبقى سعاد.
مريم بصدمه:سعاد مين؟ سعاد عمتها؟
سراج:ايوه سعاد عمتها.
مريم:حالا هجهز علشان نروحلها.
سراج:طب بسرعه.ووجد رحيق تتصل به فأجاب.
سراج:ايوه يا رحيق؟
رحيق:سراج في عمليه النهارده الفجر.
سراج:انا جي انا ومريم اهو، عايزه حاجه؟
رحيق:لا بس ماتتأخروش، علشان هقولكم اللي المفروض يحصل.
سراج:ماشي.وبالفعل بعد وقت ليس بقصير وصل سراج ومريم إلى منزل رحيق وجلسوا وبدأت رحيق تشرح لهم مخططها.
سراج بإعتراض:انا مش موافق على اللي انتي بتقوليه ده.
رحيق:يا ابني احنا لازم نعمل كده.
سراج:قولت لا يا رحيق.
مريم:وانا كمان مش موافقه.
رحيق:انتوا الاتنين شكلكوا هتجننوني معاكم، اسمعوني احنا لازم نعمل كده علشان نخلص من القرف والهم ده واقدر اجيب حق نادر الله يرحمه.
مريم:بس احنا مش هنضحي بيكي يا رحيق.
رحيق:ومين قال ان انتوا هتضحوا بيا انتوا لو عملتوا اللي قولت عليه بالحرف مش هيحصل حاجه.
سراج بيأس:ماشي يا رحيق بس لو حصلك حاجه انا مستحيل اسامح نفسي.
مريم:رحيق انا خايفه عليكي.
رحيق بإبتسمه:ماتخافوش ان شاء الله مش هيحصل حاجه وهنخلص من كل ده.
سراج ومريم:ان شاء الله.
سراج:طب يلا قومي انتي ومريم علشان هنخرج شويه ونرجع تاني.
رحيق:لا يا سراج مش عايزه.
سراج بصرامه:بت انا قولت ايه؟
رحيق بصدمه:بت؟! انت سامع نفسك بتقول ايه؟ انت اتجنيت.
سراج:من الليله دي في سرااج جديد غير اللي تعرفوه سراج عنيف و.......
أنت تقرأ
يا إما ضابط يا اما بلاش
Actionدائما ترى أن الحياة بدون عملها لا تكون حياة ولا تهتم بشيء في حياتها كما تهتم بعملها برغم............