#لـِ مريم نصر "ظلال خفية"
#رواية يا اما ضابط يا اما بلاش.
#الفصل الواحد والعشرين(الاخير).
"قبل أي حاجه وحشتوني جدا في الأسبوعين دول ولو سمحتوا اعملوا فوت قبل ماتقروا، عايزه اقولكم ان ده أطول فصل كتبته في حياتي الفصل ده اتخطى ال٣٠٠٠ كلمه، وكمان الفصل ده كإعتذار مني ليكم على الأسبوعين اللي اتأخزت فيهم واعذروني لو في أخطاء بس بجد مافيش وقت اصحح ده غير أن امتحاناتي الشهر الجاي فشبه ماما واخده الفون مني على طول، وعايزه اقولكم ان كده مافضلش غير الخاتمه واقولكم فكره الروايه دي جاتلي ازاي "
وبعد مرور ثلاثة أشهر أصبحت مريم في الشهر الخامس وكانت تقوم بتعذيب سراج بطلبتها، وفي يوم حضر سراج من العمل وكانت مريم جالسه امام التلفاز وكان يوجد أمامها اطباق كثيرة من الحلوى وكانت تبكي بشده فإقترب سراج منها بفزع.
سراج:مالك يا حبيبتي؟ انتي تعبانه حصلك حاجه؟ ماتنطقييي في ايه؟
مريم ببكاء:مافيش.
سراج بنفاذ صبر:اومال بتعيطي ليه؟
مريم وهي تنظر له بدموع:اصل موفاااسا مااااااات.وبدأت في البكاء مره اخرى بينما سراج ينظر لها ببلاهه شديدة.
سراج ببلاهه:ايه؟
مريم ببكاء:موفاسا يا سراج، سكار قتل موفاسا، صعب عليا اووووى.
سراج وهو يجلس على الاريكة بتعب:حرام عليكي لا بجد حرام عليكي، انا هخش انام شويه، احسن والله اقعد اعيط جمبك.ثم نهض وذهب إلى غرفة النوم تحت أنظار مريم.
مريم:هو متعصب ليه؟ هو انا عملت حاجه؟
مش مهم هتفرج على سندريلا.ثم قامت بتشغيل كرتون الأميرة سندريلا وبعد مرور ساعتين من الزمن.
مريم:اووووف ايه الملل ده، اما اقوم اشوف سراج بيعمل ايه.
واتجهت الى غرفة النوم وجدت سراج نااائم بهدوء فذهبت في اتجاه الفراش وجلست بجانب سراج ثم اقتربت من اذنه و..
مريم بصراخ:بووووووووولدد.
سراج بفزع:مين مات؟ ايه؟ في ايه؟
مريم بضحك:عليك واااحد.
سراج بغضب:يا مريم حرام عليكي بقى انا تعبت عايز اناااام مش كل يوم على كده مره تزقيني توقعين في الأرض ومره تقلبي عليا ميه، مش كده بقى انا بني آدم.
مريم بدموع:خلاص مش هعمل حاجه.
سراج بحب:طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟
مريم:علشان انت مابقتش تحبني.
سراج:مين قال؟
مريم:علشان انت مابقتش تحبني.
سراج:يا وليه اهدي، بقى بأم هرموناتك دي زهقتي امي.
مريم:خلاص خلاص انا جوعانه.
سراج بإستهزاء:جووعانه، طب وانتي يا ست جوعانه عايزه تأكلي ايه؟
مريم:اي حاجه يا سراج.
سراج:انا عارف انك هتفضلي تطلعي في عين سراج لحد لما روحه تطلع على ايدك.
مريم:جعاااانه يا سراج.
سراج:حاضر يا كبد وكلاوي سراج حاضر.
أنت تقرأ
يا إما ضابط يا اما بلاش
Açãoدائما ترى أن الحياة بدون عملها لا تكون حياة ولا تهتم بشيء في حياتها كما تهتم بعملها برغم............