الخاتمة

1.2K 91 15
                                    

#لـِ مريم نصر "ظلال خفية"

#رواية يا اما ضابط يا اما بلاش.

#الخاتمة.

قررت رحيق ان تقوم بترتيبات الزفاف دون أي تدخل من حاتم، وبالفعل استسلم حاتم لرأيها، وفي يوم رفافهم كانت رحيق في غرفتها التي تجهزت بها في الفندق المخصص للزفاف وكانت تتحدث مع حاتم في الهاتف.

حاتم:يعني ايه يا رحيق مش عايزه فيرست لوك؟
رحيق:هو ايه اساسا البتاع اللي انت بتقول عليه ده، هو يعني انت ماشوفتنيش قبل كده علشان تتفاجئ لما تشوفني؟
حاتم:بس انا عايز اشوفك يا رحيق بالفستان.
رحيق بإستهزاء:فستان؟!
مريم من جانبها:فستان؟! يا عيني يا ابني ده انت هتأخد قفا.
حاتم:هو انا ليه حاسس انك بتسخري مني؟ ومريم بتقول ايه جمبك؟
رحيق:يسخر؟! حاتم يلا يا حبيبي انزل على القاعه وانا هنزل وراك ولا اقولك خليك لحد لما يجي حد ويقولك تنزل.
حاتم:طب هو سراج فين؟ قالي رايح يجهز في الاوضه بتاعته واختفي من ساعتها.
رحيق:معلش يا حاتم، يلا سلام بقى.

ثم اغلقت الهاتف دون أن تسمع اجابته.

حاتم وهو ينظر للهاتف ببلاهه:احيه دي قفلت السكه في وشي.

ثم جلس ينتظر الشخص الذي سوف يتسدعيه الهبوط إلى أسفل، بينما رحيق هبطت إلى ودلفت إلى قاعة الزفاف على مهرجان ومحدش يتوقعني وظلت ترقص هي مريم حتى وصلوا إلى المكان المخصص لجلوس العروسين(الكوشه) وظلت واقفه حتى اتي سراج ووقف بجانبها، فنظرت له بحب اخوي ونظرت إلى مريم التي تحمل غرام وتقف بعيدًا قليلًا ونظرها مصوب عليها حتى إذا شعرت بحاجه رحيق لشيء تذهب لها، وبعد خمس دقائق اعلن الديجي دخول العريس، فوضعت رحيق يدها في يد سراج كي يسلمها لعريسها.

رحيق بدموع:كان نفسي بابا يبقى معايا.
سراج بحنان:وهو انا مش مكفيكي يا رحيق؟
رحيق:ربما يديمكوا في حياتي يا سراج انا بحبكوا اوووي انتوا عيلتي، اللي من غيرها هضيع.
سراج بمرح:ماتقلقيش قعدين على قلبك.
رحيق:تبا لك مش بتكمل جد للآخر، وبعدين انت مش شايفني متأثره؟
سراج:معلش المره الجايه هجيب الربابه وقعد اسمعك.
رحيق وهي تضربه على كتفه بعنف:تصدق انك رخم.
سراج:عارف، يلا بقى احسن حاتم هيولع فينا علشان احنا عمالين نلك وسايبينه.
رحيق:يلاا يا اخويا.

َبالفعل وقفوا في منتصف القاعه واتجه حاتم لهم وهو ينظر لهم بغيظ وصدمه.

حاتم:ايه اللي انتوا مهببينه ده؟
رحيق ببراءه:عجبك يا حاتم يا حبيبي؟
حاتم:عجبني ايه؟ ده فرح ده ولا حنه؟ وبعدين المعازيم ازاي وفقوا يجوا كده؟
سراج:انت ماقريتش الدعوه؟
حاتم:لا، رحيق مارضتيش.
سراج:عامل حسابي.

ثم اخرج دعوة الفرح من جيبه واعطاه لحاتم الذي كان يقرأ بصدمه وذهول وكان محتوى الدعوه.

"أعزائي المعازيم او الحضور مش فارقه كتير يعني يرجو منكم ارتدا ملابس هنديه في زفاف الرائد رحيق على دكتور المجانين حاتم ولو سمحتوا بليززززز يعني تلتزموا بهذا الأمر وياريت يعني ماتكلوش البوفيه كله علشان هأخد منه في العشاء تحياتي الرائد سراااج😉"

يا إما ضابط يا اما بلاش حيث تعيش القصص. اكتشف الآن