Episode 8

522 3 0
                                    

      Sudah seminggu berlalu,Ella masih tidak mengendahkan call dan chat dari Azif.
Azif sangat risau kerana terpaksa bertolak bekerja ke Sandakan tanpa berjumpa dengan Ella dulu.
   5 hari di Sandakan tanpa call dan chat dari Ella membuatkan kerja Azif jadi tidak tentu arah.
Azif cuba menenangkan hatinya dengan berenang di pantai setiap hari selepas balik kerja.
    Puas di chat Ella,namun tetap sahaja tidak berbalas.
Malah tidak dibaca pun chat dari Azif.

.           .           .           .           .

   Ella menatap gambar Azif di skrin telefonnya.

"Ya Allah,berat sungguh apa yang ku rasakan sekarang", keluh Ella sambil air matanya sedikit bergenang.

   Rindu, sayang,marah,sakit hati,rasa tak berdaya. . .semua bercampur baur dalam satu masa di dalam dada Ella.
Ella berfikir,apatah lagi bila Ella sampai kan pada Azif nanti bahawa cinta mereka tak direstui?

    'Seberapa remukkah hati Azif nanti?
  Bagaimana harus aku membuka kata?
   Bagaimana pula harus aku akhirkan?
  Apakah semua ini petanda kami tiada jodoh?'  beribu persoalan terngiang-ngiang di kepala Ella.

Waktu rehat Ella sekarang jarang dihabiskan dengan makan,Ella mengisi waktunya dengan merokok di tempat tersembunyi di parking lot kereta.

   Di fikirannya sekarang sangat buntu,hendak mengadu pada Adam tapi Adam hilang tanpa khabar tiba-tiba.
Bila ditanyakan pada ibunya,ibunya cuma menjawab Adam dah balik kerja kat kampung.
    Rasa malu pula di hati Ella jika menghubungi Adam sekadar untuk mengadu .
Maka Ella pendamkan saja kegelisahan di hatinya sendiri.

.         .          .          .          .         .


   Sebelum tidur ,Ella menatap wajah Azif di skrin telefonnya.
Rindu yang amat sangat terbuku di dadanya sekarang tapi Ella masih belum mahu menghubungi Azif.
     Pantas Ella menyembunyikan telefonnya bila ibunya tiba-tiba saja masuk ke biliknya.

    "Hmmm mak,tak tido lagi?", Ella cuba mengalih perhatian ibunya.

"Yang engko kenapa tak tido lagi pulak?", Tanya ibu Ella padanya.

    "Orang baru nak ambik mood tido ni mak,ada apa mak? Ada gossip ke?", Tanya Ella sambil ketawa kecil.

"Macam ni,mak nak cakap ni. Ada orang masuk merisik ngko. Macam mana ni?"
 
   Terasa seperti ditumbuk di dada Ella,benda yang paling menakutkan nya sudah tiba.

   "Eh mak ni, orang baru 19 tahun pun. Tak nak lah mak,bagi lah abang-abang kahwin dulu".

"Dah kenape? Engko dah ada kawan kat luar? "

    "Eh eh mak ni,ke situ pulak. Takde lah mak. .takkan lah Ella nak kahwin seawal ni ,mak ni pun. Ella belum bagi senang adik-adik lagi lah".

"Engko jangan macam-macam Ella. Aku tak nak engko lap taik kat muka mak ayah engko ni. Dah senang-senang ada orang merisik  cara baik ,kita terima je lah", dan mak dah mula membebel tentang jodoh ku lagi.

     "Mak ni dah kenapa? Orang dah cakap tak nak kahwin lagi la mak", hatiku mulai risau.

"Ok, sekarang engko fikir-fikirlah. Kau nak kahwin dengan pilihan engkau tanpa keluarga engkau,atau engkau nak kahwin dengan pilihan mak ayah dan engkau masih ada keluarga. Mak tak nak tanya panjang lebar,engko dah besar dah pun", kata mak lalu keluar dari bilik Ella.

Itu Bukan MahukuWhere stories live. Discover now