Episode 22

476 3 0
                                    

       "Aku tak nak!!! Nak jadi apa,jadilah!!! Yang penting aku tak nak!!!" jerit Azif memecah kesunyian bilik itu.

DUBB!
    Hinggap satu tumbukan dari ayahnya tepat pada muka Azif
Azif jatuh terduduk.

"Menyusahkan! Seumur hidup korang taw menyusahkan ayah je ke? Dah buat salah tak nak tanggung pulak? Jahanam punya anak!" tengking lelaki tua itu,bengis sungguh raut wajahnya.

         "Ayah,apa abang cakap tu betul lah ayah. Bad kenal betina tu,memang Bad syak dia perangkap abang ni!" Bad cuba mempertahankan abangnya.

PAKK!
     Kini tamparan pula dilayangkan tepat pada pipi Badrul.

"Apa nak jadi dengan korang ni? Tak pernah bergaul dengan orang yang betul? Betina macam tu je yang korang jumpa? Sekarang dah kacau,tanggung akibatnya!!" tengking lelaki tua itu sambil jari telunjuknya ditujukan bersilih ganti pada Azif dan Badrul.

     "Ayah kisah ape?! Ayah bukan selalu ada kat sini pun jaga kitorang?! Lantak kitorang la nak buat apa?!" jerit Azif sambil ditenangkan ibunya.

Lelaki tua itu kegeraman lalu mengangkat sebatang kayu dan menuju pada Azif.
    Niat di hatinya ingin dipatahkan saja kayu itu pada badan Azif.

"Sudah!!!!Sudah!!!!" jeritan ibu Azif beransur perlahan bila sakit jantungnya tiba-tiba datang menyerang.
      Dia tunduk sambil menekan-nekan jantungnya yang teramat sakit.
Azif lantas menyambut ibunya yang hampir jatuh pengsan.
    Ayahnya pula lantas membuang kayu itu dan berdiri kaku.

     "Mak,mak,mak .. Azif minta maaf mak,mak ",rayu Azif sambil memeluk ibunya erat.
Badrul pantas menghulurkan ubat jantung dan segelas air pada ibunya.

"Mak tak nak engkau masuk lokap,nak. Umur mak ni sampai mana je, kalau jadi apa-apa kat mak nanti macamana?" Ibu Azif bersuara sayu memujuk Azif.

Azif mulai tewas.
     Airmatanya mengalir.

     "Takpelah mak,demi mak apa pun Azif sanggup", kata Azif sambil merebahkan kepalanya di atas paha ibunya yang sedang duduk.

"Dah! Esok nikah! Tak payah buat apa-apa! Dah bunting dah pun!" ayahnya mengherdik pada Azif.

Malas membuat keadaan berlarutan,Azif membiarkan saja ayahnya membebel sendirian.






.    .    .    .    .     .     .     .     .      .     .     .    .





    Lima bulan berlalu. . . .

" Abang,sarapan dah siap", kata Ella memanggil suaminya turun.
 
Tiada sahutan dari tingkat atas.
      Ella melepaskan apronnya dan naik ke atas untuk bersiap ke tempat kerja.
Suaminya baru saja keluar dari bilik mandi bila Ella melangkah masuk ke bilik itu.
    Ella membelakangi suaminya dan menuju ke almari untuk mengambil uniform nya dan suaminya.

"Hari ni abang jumpa klien atau turun site?" tanya Ella.

     "Jumpa klien je, mudah mudahan lulus projek tu",kata Adam sambil menyembur wangian pada badannya.

Ella mengeluarkan sehelai kemeja butang yang kemas dan menyerahkannya pada Adam.
     Adam menyambutnya lalu menarik Ella ke dalam pelukannya.

"Jom buat baby,sayang", bisik Adam ke telinga isterinya.

     "Abang,Ella nak bersiap ni", Ella meleraikan pelukannya lalu mengambil uniform nya dan masuk ke bilik mandi.

Itu Bukan MahukuWhere stories live. Discover now