BAB 3

1.4K 126 30
                                    

Dari jauh Fahim sudah nampak kelibat Zahra yang sibuk menguruskan pelanggan. Kebetulan Puan Has juga turut sama berada disitu. Dia boleh memberi alasan untuk berjumpa dengan Puan Has. 

Dia melangkah perlahan masuk kedalam butik Zahra. Dia menayangkan senyuman manisnya untuk Zahra yang memandangnya tidak berkedip.

" Eh? Fahim? Mana mak kamu?" Puan Has mendekati Fahim yang masih berdiri merenung Zahra.

" Mak pergi balik kampung..Fahim tinggal sengsorang kat rumah. Keluar sekejap cari makanan, kebetulan lalu kat sini, tu singgah sekejap nak jumpa auntie.." Sengaja dia tekankan perkataan nak jumpa auntie itu supaya Zahra tidak syak apa-apa.

" Oh! Dah jumpa ke belum makanan? Kalau belum mehlah makan kat sini. Kitaorang pun nak rehat sekejap lagi." Pelawa Puan Has.

" Tak susahkan auntie ke?"  Fahim menggaruk keningnya.

" Lah..nak susah apanya? Lagipun kamu bukan sape-sape..anak si Arfah. " Puan Has tersenyum.

" Terima kasih auntie.."

Zahra hanya mendiamkan dirinya. Oh! Nak makan sini eh? Kau tunggu kejap lagi, confirm kau tak tertelan nasi.

****
Zahra dan Puan Has sudah menghidangkan makanan diatas meja. Bagi memberi laluan pada pekerja, setiap pukul 12.30 sehingga pukul 2 petang Zahra akan tutup sementara butiknya yang sudah ditetapkan khas untuk waktu rehat pekerjanya.

Bersebelahan butik Zahra disitu adalah cafe yang dikhaskan untuk family Zahra datang melepak ataupun untuk perjumpaan dengan client terpenting.

Fahim tersengih melihat Zahra yang sedang menyusun pinggan diatas meja.

" Zahra ke yang masak ni? " Dia mula mencari topik untuk berbual dengan Zahra.

" Haah..Zahra yang masak. Kenapa?"

" Oh! Ingatkan auntie yang masak.. "

" Eh! Taklah, lagipun suami Zahra yang nak makan, jadinya kenalah masak. Tak kan nak suruh mak pulak yang masakkan untuk Azka. " Jelas Zahra.

" Suami? Makan? " Fahim sudah seperti tercekik mahkota nenas.

Kring!

Pintu butik terkuak. Empat orang jejaka yang siap dengan kot hitam melangkah masuk. Zahra tersenyum dan segera mendapatkan suaminya.

" Hai sayang! " Tangan Azka disalam. Azka menguncup dahi Zahra lembut.

" Hai baby.." Zahra mengambil Lutfi dari dukungan Leo. Lut yang sememangnya rapat dengan Azka dari tadi berada didukungan papanya.

" Walaweh! Kita ada tetamu yang tak diundanglah.. " Ayyan menyengih mendekati Fahim yang menundukkan wajahnya.

Leo dan Shah mengambil tempat dikerusi berhampiran dengan Fahim.

Mata Azka dari tadi memandang Fahim dengan tajam sehinggakan Fahim tidak berani bertentangan mata dengan dia.

" Lah dah sampai semua? Jomlah kita makan.. " Puan Has menghampiri dan melabuhkan punggungnya.

Zahra mencendokkan nasi kedalam pinggan suaminya dan diikuti yang lain. Tiba dipinggan Fahim, dia mencapai senduk nasi dari tangan Zahra.

Azka mengetap rahangnya. Matanya nampak tangan Fahim bersentuhan dengan tangan Zahra.

" Tak apalah Zahra, Fahim sendukkan sendiri. Kesian Zahra, macam orang gaji dah nak kena hidangkan..Fahim ada tangan, tak cacat lagi. " Sengaja dia memerli lelaki-lelaki yang membiarkan Zahra bersusah payah untuk sendukkan nasi.

CDTM 2Where stories live. Discover now