BAB 8

82 22 3
                                    

Hari Sabtu. Siapa yang tidak suka hujung minggu? Boleh bersantai-santai, bermain dan ada juga pelajar yang keluar outing. Namun mereka perlu juga menghadiri kelas prep pada pagi itu.

Selepas bersarapan, Iman beriringan berjalan bersama 3 orang sahabatnya. Siapalagi kalau bukan Nawal, Dhia dan Hanan. Ayu sekali mereka berempat berbaju kurung.

"Aku ada kerja dekat library pagi ni, korang nak ikut tak?"soal Iman.

"Sorry Iman, aku dengan Dhia ada hal dengan Ustazah Rokiah."balas Hanan.

"Hermm,aku stay dekat kelas je kot" kata Nawal pula.

"Alaa,aku sorang je ke ni,okey takpe"

Kalau ikutkan hati mahu saja dia mengajak rakan se-librarian-nya. Apakan daya, kebanyakan mereka pulang ke rumah lah, ada pertandingan lah,hermmm.

Sampai saja mereka di blok akademik,Iman menukar laluan untuk menuju ke perpustakaan.

Baru saja dia mahu menaiki tangga, kedengaran suara lelaki yang ramai.

"Oh My Gosh, I hate this situation" kata Iman dalam hati.

 Ada sekumpulan pelajar lelaki tingkatan 4 sedang melepak di kawasan tangga.Iman takut untuk meminta laluan kerana mereka ramai. 6 orang mungkin?

"Macam mana aku nak naik ni?" Iman berundur beberapa tapak ke belakang.

Bumpp.

"Sorry" ucap Iman spontan apabila terlanggar seseorang .

"Iman?"suara lelaki.

Iman menoleh kebelakang.

"Buat apa kat sini?" soal Aqil kehairanan. Aduhh,nak minta tolong atau tak ya? Iman berfikir sejenak.

"Errr, saya nak pergi library tapi..." ditunjuknya ke arah kumpulan lelaki itu.

"Ohh,fahamm" balas Aqil.

"Awak ikut belakang saya" pinta Aqil.

Iman hanya mengekori dari belakang.

"Ehemm,excuse me korang buat apa ya dekat sini? Sekarangkan waktu prep?"soal Aqil kepada pelajar-pelajar dihadapannya. 

Pelajar-pelajar lelaki itu terus beredar selepas meminta maaf. Aqil terus naik ke atas dan akhirnya sampai dihadapan pintu perpustakaan.

"Err terima kasih" ucap Iman dengan ikhlas.

Dia membuka kunci pintu perpustakaan dengan kunci ditangannya.

Dipandangnya Aqil yang masih berdiri dibelakangnya.

"Err terima kasih? Kenapa tak pergi lagi"soal Iman.

"Saya nak belajar dekat sini tak boleh ke?" balas Aqil.

"Err boleh tapi....hem suka hati awaklah" 

Iman masuk ke dalam dan menghidupkan suis-suis yang berkenaan. Dia pergi ke arah troli yang berisi buku-buku. Dia perlu menyusun semula buku-buku tersebut. Ditolehnya kebelakang. Aqil masih mengekorinya dari tadi.

"Nak apa?? Tadi kata nak belajar kan?? Duduk lah situ." soalnya dalam keadaan geram.

"Hemm saya cakap nak belajar ya tadi? Hemm tak jadilah, saya nak tolong awaklahh"

Aduhh dia ni. Sibuk ja. Hemm bagus juga,cepat sikit kerja aku ni habis.Fikir Iman.

"Kalau macam tu, nah susun buku yang ni ikut warna dekat sticker."

Iman terus mengambil beberapa buku untuk disusun. Dia juga membiarkan Aqil membuat kerjanya. 

Setengah jam kemudian, Iman masih menyusun buku. Dia ternampak sebuah novel. Dibacanya sinopsis.

Ajarkan Aku [COMPLETE✅]Where stories live. Discover now