٥

28.4K 1.2K 93
                                    

جماره
الجزء الثانى البارت الخامس 5

حكيم قفل مع مليكه ورن علي سخاوي :
سخاوي : شيخنا
حكيم : اللي متمنينه حوصول ياسخاوي، خطيبة بكر طلعلها طب عين شمس، جهز نفسك عشان نعملو اللي عليه النيه معقوده..
سخاوي بضحكه : يابوووي، خلاص ان الاوان للبو يرتاح ويهَدي بوشه!

حكيم : لو مفكر ان جواز بكر ومليكه فيه راحه ليه ولا ليها فالوكت الحالي توبقي غشيم ياواد بشندي.
سخاوى : ليه يابوي مش بكر متشندل عالحلاوه.. اهو هياخد قالب الحلاوه كله.

حكيم : القالب لساه ملفوف بألف غطى ومعقود بالف عقده، وبكر عشان يوصله ويدوق حلاه، لازمن يقشر غلاف القهر اللي متلفلف بيه، ويحل العقد وحده وحده وكل ديه يتعمل بالصبر واللين والراحه، وانت خابر عاد طبع بكر فاللين والراحه والصبر وعليه قيس هيوصل لقالب الحلاوه ميته وبعد كد ايه!

سخاوي بجديه : بص ياشيخ عايز انبهك لحاجه.. بكر نظرته للحريم انهم اتخلقو للطاعه وخدمة الراجل وبس، يعنى لو مليكه حبت تسوق عليه الدلال وتتمنع بكر هيعمل حاجه من تنين..
يأما هيبعد عنيها ويزهدها وديه احتمال ضعيف شويه قدام عند بكر وعناده، يأما هيعمل فيها اللي يكسر عينها، بكر ماهيرضاش بمره تشيخ عليه وهو شايخ عالدنيا كلها وعامل حاله فوق راس كل الخلايق تاج..

حكيم : والله عاد الحته داي بتاعة مليكه واني متوكد ان بكر مهيعرفش يمشي عليها عنده ولا عناده..
سخاوي : باينه تاه طبع بكر عنك ياشيخ ونسيت ان بكر يده أسرع واطول من لسانه ولو امر مهيتقبلش عصيان، وخصوصي فاللي ليه ومن حقه

اذا كان اللي مش ليه عيتلتح فيه فما بالك انت فاللي من حقه؟
لما كان يضروب تمره كنت توقفه بحجة انه ملهش حكم عليها طول مانت قاعد لكن مرته اللي فعصمته تقوله ايه عليها لو اتعامل معاها بالشده؟

حكيم : لو اذاها اكسر راسه.
سخاوي : هتخسر ولدك وتشتري عداوته ويغلطك ويحقك ياشيخ، وخصوصا ان اللي بكر هيشد علي مليكه عشانه حقه اللي محدش يقدر ينكره عليه،
ويقدر يحق بيه اي واحد يقف قصاده ويعارضه حتي لو انت بذات نفسك.

حكيم : يعني ايه اسيبله بت الناس اللي وعدتها بالحمايه ووعدتها ان كرامتها فبيتي هتفضل متصانه ياسخاوي؟

سخاوي :ياشيخنا.. موضوع كرامة مليكه ديه والمحافظه عليها فيدها هي.. تطيع بكر تتحط عالعين والراس،

تتعامل معاه بالحسني تلاقي الف من يوقفلها فوش بكر لو جه عليها..
انما تقل ادبها وتعرعر قصاده وتقل منيه يبقي متلومش غير حالها وتتحمل العفاريت اللي هتحضرها علي بكر عاد ومهتعرفش تصرفها..
واسمع كمان والله ياشيخ لو مليكه عابت فبكر وهي متحاميه فيك لاجيبها لابوي واديه نشو واقفل عليهم اوضه، ومفتحلها غير لما تقول لبكر شبيك لبيك عبدتك وملك اديك.
ولو عالربايه لبكر والادب بكر مهيجيش بلوي الدراع واصل وانت ادري بولدك مني.

جماره الجزء الثانى مكتمله حيث تعيش القصص. اكتشف الآن