٧

31.1K 1.2K 140
                                    

جماره الجزء الثاني
البارت السابع 7

شويه وباب اوضة بكر خبط ومليكه قامت تفتح ولقيت جماره هي اللي على الباب وكانت شايله صنية وكل،
ماليكه وهي عتتلافه الصنيه من يد جماره :
تعبتي حالك ليه يمه بس تعالى ادخلي ادخلي..
قالتها وهي عتدخل بالصينيه

بكر شاف امه عالباب وقالها :
فوتي يمه واقفه ليه عالباب اكده
جماره : له مهفوتش اني جايه اجبلكم غداكم واقولكم الزعل واي حاجه فالدنيا ملهاش صالح بالوكل..
استهدو بالله وكلولكم لقمه مع بعض يمكن مع العيش والملح لما تتقاسموه تتغير الاحوال..
وكمان عشان اقولك يابكر ابقى بعد ماتخلص وكل  انزل لابوك عايزك..

بكر : حاضر قوليله اهو جاي وراي الم بس باقي حجاتي اللي هاخدها معاي واني ماشى وهندلاله طوالي..
جماره بصت لولدها اللي عيلم فكل حاجاته كيف مايكون مسافر مراجعش وقالتله بصوت مخنوق : متعوقش يابكر..

بكر بدون مبالاه :حاضر مش هعوق..

هو قالها وجماره سمعتها ونزلت بعدها وهي عتتمني ان بكر فعلا ميعوقش.. بس مش ميعوقش علي ابوه.. ميعوقش عليها هي لما يسافر..

نزلت جماره ومليكه بصت لبكر وقالتله : اني نازله لابوي عايزاه فحاجه..
بكر : ايه هتغيرو خطة اللعب  وتحطو خطه جديده للماتش التاني من المباراه ولا ايه؟
مليكه مردتش وابتدت تتحرك  ناحية الباب..
بكر : استني عندك رايحه فين؟
مليكه :رايحه لابوي مش توي قولتلك!
بكر : اديكي قولتيها.. قولتيلي قول، يعني مقرره تروحيله وعتبلغيني بس  ودي مش اصول الطلب.
قرارك. مرفوض اتعلمي تصيغي كلامك. بالطريقه الصحيحه.

مليكه زفرت بضيق وقلبت عنيها قبل ماتقوله : طيب بعد اذنك ممكن اروح لابوي؟
بكر : له مش ممكن.
مليكه بصتله بطرف عينها واتحركت ناحية الباب وبكر بهدوء قالها : اعمليها واطلعي عن شوري وخلي رجلك تخطي بره الباب واني النهارده اكسرهالك عشر كسور فأماكن مختلفه واخليكي تعيشي طول عمرك تندمي على اللحظه اللي عصيتي فيها امري..

مليكه وقفت وبصتله وبعصبيه ردت عليه : انت عايز ايه بالظبط.. مش هقولك عتعمل اكده ليه عشان الظاهر ان ظلم الولايا طبعك، بس هسألك عايز توصل لحد فين باللي عتعمله معاي ديه! ايه اخرته يعني؟

بكر : ملوش اخر، ديه اسلوب حياتنا من اهنه ورايح.. اني أقول وانتي تنفذي، اني آمر وانتي تطيعي.. ودلوك يلا اقعدي عشان تطفحي..
مليكه : معاوزاش اطفح شبعانه
بكر : حتي لو شبعانه تقعدي وتاكلي طول ماني قولت وامرت.

مليكه :الظاهر انك مواخدش بالك يابكر بيه  ان زمن الاستعباد انتهي من زمان.

بكر بضحكه : طول مالسه فيه اهداء بالجواري عمر زمن العبوديه ماينتهي.. وسوق الرقيق هيفضل منصوب..

مليكه : اني لا جاريه ولا عبده لحد.. اني الداكتوره مليكه عواد علي سن ورمح وان كان ابوي اهداني ليك فديه لانه اتهيأله انك انت الوحيد اللي تناسب بته وتليقلها

جماره الجزء الثانى مكتمله حيث تعيش القصص. اكتشف الآن