~ نور ~
مرت تلاتة ايام على إختطاف نورس .. هزبر الحقير كان عارف اني بليل بفقد حاسة البصر في الظلام و ما حاقدر اتابعهم و اعرف مكان خطفوها .. حاسة بالعجز ، العجز ده اسوء شعور .. كأنك مكتف على عمود حديدي بمغنطيس ما قادر تحرك عضلة من عضلات جسمك .
بغلي من جوة ما عارفة اذا عمل فيها شيء و لالا ..ما عارفة اذا هي عايشة و بتتنفس لسه و لا قتلها ؟ ما عارف تفاصيل ودي اكتر حاجة حاتجنني اني ما قادر اصل ليها او اصل لمعلومة عنها تطمني .. قلبي بياكلني من الخوف بكرشني شديد .. ما في يدي حاجة غير الدعاء ، ما لي ملجأ غير ربنا .حيدر و الشيخ زايد أمروني اقعد في البيت و ما اتحرك منه خطوة .. هزبر عايز يستدرجني بنورس بس انا ما شايفة كدة ! ما شايفة غير كره هزبر للطفلة الضربتو في كتفه من سنين .. كل شيء اتغير الا كره هزبر لنورس .. الناس اللي قلوبهم سوداء ، ناس ما بتستاهل الحياة ، ما بتستاهل تعيش بيناتنا .. ماحا يضيفوا شي غير الكره و الحقد و الأذى .. لو انتبهت للناس حواليك حا تلقى زي هزبر كتير ما يستاهلوا يعيشوا بس مع الأسف عايشين !.
مرت الساعات على قلبي تقيلة ، مستنية رد من حيدر او الشيخ زايد يطمني فيه على أختي .. كل ما يزيد توتري و افقد اعصابي بخطي خطوة برا البيت و برجع تاني ..يا إما أجازف بخطتنا و ببلغاريا عشان نورس ، او اضحي بنورس عشان نصل لبغاريا .. خيارين كلاهما مُر !.
__________
~ نورس ~
بعد خطفوني و ركبوني بقوة في العربية ، غطو وشي بقماش اسود بعد ما لصقو شريط فضي على خشمي و كتفوا يديني الاتنين بحبل خيش خشن ورا ظهري .. ما كنت قادرة اشوف اي شي غير الظلام .. اعتمدت على البسمعوا و البحس بي من حركتهم .. كلامهم بين بعض كان عادي و اغلبية الوقت كانوا ساكتين .. بعد مدة طويلة العربية وقفت .. سمعت صوت الباب اللي على يميني بتفتح .. حسيت بحركة الشاب وهو بنزل ، مسكني من يدي بقوة و جراني بعنف كانه بجبر في بهمية ما إنسان .. تعاملهم معاي خلاني اقتنع اني اليلة ميتة ميتة .. مشيت معاهم و انا بقاوي فيهم كل ما سنحت لي الفرصة ..فجأة واحد فيهم صرخ فيني بقوة " اقيفي" .. واقف قدامي بعضلاته المفتولة و لبسه الاسود .. مسك مسدسه ..صوبه على راسي و ضغط على الزناد و طااااااخ ...
ضربني ضربة قوية في ظهري براحة يدهُ قبل ما يشيل مني القماش و يوعيني من الخيال اللي صورو لي ذهني قبل لحظات .. كان واقف قدامي بقامته القصيرة و جسمه المليان و عيونه المليانه خباثة ..ملامح وشهُ البترش شر رش .. سلسل ذهبي في رقبته و خواتم ذهب في صوابعه الخمسة ..!
الدنيا كلها اتغيرت الا الكائن ده ، السواد الفي نواياه قصر حتى طوله ..
ابتسم وهو ماسك السجارة الخضراء و دخانه متموج في الجو و قرب مني نفخها في وشي وهو بقول بصوت قبيح : اهلا يا بت الفلاح اهلا