Healy berkerut dahi melihat gadis berpurdah itu.
"Eh astaghfirullah saya minta maaf. Saya ingatkan tak ada orang." Crystal mula ingin keluar.
"Kejap! Tak apa, Hazzel tengah tidur masuklah dulu." Ajak Healy. Crystal teragak agak sebelum lengannya ditarik oleh Healy untuk duduk di sofa.
"You buat apa disini?" Soal Healy.
"Tadi Nash pesan suruh tengokkan rumah ni sebabtu saya datang. Rumah ni Hazzel minta Nash jaga cuma harini Nash sibuk sikit jadi dia minta tolong saya." Ujar Crystal cuak. Takut jika dituduh menceroboh rumah Hazzel.
"Oh." Healy mengangguk faham. Maknanya Nash dah tahu kewujudan rumah ini.
"Err.. Saya balik dulu ya miss? Maaf sekali lagi." Crystal menunduk.
"Ish sabarlah. Duduk dulu. I tak habis berborak lagi dengan you. Duduk." Healy mendudukkan Crystal kembali di atas sofa.
"Miss nak borak apa?" Soal Crystal.
"Pasal you. I curious, you ni muda lagi kan? Kenapa tak sambung belajar? Kenapa bekerja sebagai pembantu istana? Kalau sebab kewangan I boleh bantu you. Sayanglah you berhenti belajar sebab you bijak." Ujar Healy. Crystal hanya senyum.
"Bukan rezeki saya lagi miss. Lagipun saya perlu jaga seseorang sekarang." Ujar Crystal.
"Siapa? Bukan ibu you dah meninggal?" Soal Healy. Crystal angguk dan hanya senyum.
Kemudian Crystal memandang Hazzel yang baru keluar dari bilik.
"Saya balik dulu." Crystal bangun dan menunduk sedikit sebelum terus keluar.
"Eh no no no. Duduk dulu. Kenapa you nak mengelak dari I ni? Abang, masuk bilik. Kami nak borak kejap." Ujar Healy sambil memandang Hazzel. Mungkin Crystal tidak selesa apabila ada ajnabi.
Hazzel yang dihalau di rumah sendiri hanya akur dan masuk ke bilik kembali.
"Duduklah dulu. I tak habis cakap lagi. I nak tanya, you dengan Nash ada apa apa ke?" Soal Healy. Tiba tiba dia terasa berminat untuk mendengar kisah Crystal.
Crystal menggeleng laju.
"Saya dan Nash tak ada..."
"Crystal?"
Bunyi pintu diketuk membuatkan mereka menoleh. Healy bangun dan melangkah ke pintu lalu pintu dibuka.
"Nash?"
"Eh, patutlah Crystal tak balik. Healy dah balik rupanya. Hazzel ada juga?" Soal Nash. Healy angguk.
"Kenapa you cari Crystal?"
"Tak, saya risaukan dia sebab biasa dia datang sini sekejap je. And, Crystal." Nash memandang Crystal.
"Apa?" Soal Crystal.
"Pergilah balik. Dia dah mengamuk tu tengok awak tak ada dengan dia." Ujar Nash.
Crystal membulatkan mata.
"Mengamuk? Ya Allah saya balik dulu miss." Kalut Crystal keluar dari rumah dan pergi.
"Siapa 'dia' tu?" Soal Healy. Nash senyum dan hanya geleng. Kemudian jejaka itu memandang sekeliling rumah.
"Mana Hazzel?"
"Ada dalam bilik. By the way alang alang you dah dekat sini, I nak minta tolong carikan barang dapur boleh? Pergi dengan Hazzel sebab I kena duduk sini nak kemas kemas sikit." Ujar Healy.
Nash terdiam.
***
"Tapi dia cakap kipas udang punya."