الجزء الثاني الحلقه الثالثه عشر
******************************
قامت يارا صباحا بهدوء... بدلت ملابسها فكانت ترتدي فستان رمادي اللون ينسدل الي بعد ركبتيها بقليل وجاكيت جينز قصير وتركت شعرها محرر خلفها... اخذت حقيبتها واتجهت الى عملها... اتجهت الي المكتب بحجه تسليم أرزاق مهمه ولكنها رأته فارغ... زفرت بضيق واردفت : يعني يوسف يمنعني اسبوعين ولما اجي ميكنش هناا؟
اتجهت الي مكتبها لتباشر عملها بضيق....اما عن جنى ففتحت عيناها بفزع على صوت نور الغاضب : قومي ي مصيبه؟ هتجبيلنا العار....
جني بفزع : يخربيتك اي في اي؟؟
عدي بزهول : حد حصله حاجه؟
نور بضيق : ابدا اخوها جاي ورايا بس... ولو شافكم ممكن يقتلك وقتلها...
عدي بسخريه : ليه هو داخل علينا اوضه النوم يعني؟
جني بتعب : هتموتونب انتي وجوزك ي نور والله...
عدي بتساؤل : مالك في اي؟
جني بتعب وهي تمسك ظهرها.... رقبتي وجعتني بس...
انفجر كلاا من نور وعدي في الضحك فاردفت هي باستغراب : مالكم في ايه؟؟
نور بضحك : يعني رقبتك وجعاكي تمسكي ضهرك؟
ضحكت هي الأخرى واردفت : بدل ماقول ظهري ورقبتي... اي الهبل دا صحيح...
سمعت صوت يوسف الذي اردف : صباح الخير...
عدي بابتسامه : صباح النور...
جني بتساؤل : شكلكم هتتاخروا النهارده في الشغل...
يوسف بنفي : لاا... الصراحه جاي اشوف ماما قبل ما نسافر يومين كداا...
نور بتوضيح : بما ان الجو حر هنروح اسكندريه يومين كداا...
يوسف بضحك : الله يكون في عونك هتاخد واحده بتترعب من اي بحر...
عدي بضحك : مستغرباها والله لان اول مره شفتها كانت على شط البحر اصلا
نور بضحك : ده اخرها تبل رجليها بس وتخرج.. تحب منظره بس متفكرش تنزل ابداا...
جني بضيق : اترريقوا كمان يلا اترريقوا...
يوسف بضحك : لا مش ناقص جنانك على الصبح... انا داخل بدل ما نتأخر...
دلف يوسف ونور والتفت جنى الي عدي واردفت بسرعه : خمس دقايق بس هعملك الفطار واجي....
عدي بسرعه وهو يحمل هاتفه ومفاتيحه : ولا ثانيه... يدوب الحق اروح اغير لان عندي جراحه يلاا باي...
جني بسرعه : متنساش الغدا النهارده....
اوما لها بسرعه واتجه الي منزله قابل زين الذي اردف بضيق : كنت فين قلفتنا عليك...
عدي باستعجال : عند جنى
زين باستغراب : طول الليل عند جنى؟
عدي بسرعه : بعدين لان عندي جراحه ومتأخر....
*************************
كانت في منزلها تجهز الطعم بمفردها... فاهلها اليوم اضطروا يرحلون لبعض الأقارب لظروف معينه... احتارت كثيرا كيف ستكون هنا اليوم بمفردها... دق باب المنزل ففتحت الباب فوجدت امامها ساره.... زهلت من ملابسها المفتوحه بشده فكانت ترتدي فستان مفتوح بطريقه رهيبه من الجزء العلوي .. تمالكت جنى نفسها من الصدمه واردفت : اهلاا ي سوسو... اتفضلي...
دلفت ساره بعدما عانقتها فاردفت جنى بود : فرحت جداا انك جيتي...
ساره بابتسامه : مقدرش أرفض صراحه...
كادت ان تتحدث جني ولكن علاا رنين الباب مره اخرى فاردفت جنى : ثواني بعد اذنك....
قامت سريعا لفتح الباب فوجدت امامها لين وعدي احضنتها لين باشتياق فاردفت جنى : وحشتيني اووي...
لين بضحك : كذابه من يومك... هو الكلام بفلوس...
ضحكت جنى برقه والتفت الي عدي واردفت بابتسامه : اتفضلوا....
دلفوا الي الداخل فوقعت عيني عدي على ساره فاردف بزهول في نفسه : معقول دي ساره؟؟
جني بابتسامه : اعرفكم ساره دكتوره جراحه معانا في المستشفى...
ابتسمت ساره بخفوت بينما لين نظرت لملابسها باعين متسعه... فاردفت بهمس استطاع زوجها سماعه : هي خرجت بقميص النوم ولا اي...
ضحك عدي في داخله عليها بينما جنى تابعت : دي صاحبتي من سنين وقابلتها قريب...
صمتتت حينما طرق الباب مره اخرى فقامت افتحه بعدما استاذنتهم... بينما عدي نظر لساره والف سؤال بداخله.... لماذا هي هنا مع جنى؟
فتحت جنى الباب فطل عدي الذي اردف بابتسامه : متاخرتش اهو...
احتضنها بقوه واردف بهمس : وحشتيني....
جني باحراج من الموجودين : كنت لسه هنا الصبح ومعايا طول الليل
عدي بضحك : الله بتوحشيني وانت معايا ذنبي اي طيب؟
مد يده اليها بالورود واردف بابتسامه : اكيد مش هفوت فرصه علشان اجيبلك ورد...
ابتسمت برقه وهي تأخذهم من بين يديه واردفت بخفوت : طب يلاا لان الكل جوا..
دارت عيناه بالداخل حتى وقعت عيناه على ساره... كانت تنظر إليهم بحزن او كما توقع هو... التفت الى جنى وحاوطها بقوه وتملك ودلف للداخل... بينما العقرب نظر الى ساره بشئ من الشك والاستغراب وفهم حركه عدي الذي فعلها... وقف العقرب وصافح عدي واردف بضحك : تفتكر اخر مره اتجمعنا امتى بذمتك؟
عدي بضحك : من سنين والله
التفت الي لين وجنى واردف بابتسامه : بسببهم الحمد لله.... ضحكوا معاا والتفت عدي الى ساره وجلس مكانه وهو لا ينوي حتى الكلام لولا جنى الي غمزت له فاردف بجمود : اهلاا ي دكتوره...
استغربت جنى جموده كثيرا ولكن العقرب كان يفهمه جيداا... جلسوا معا فاردف عدي بتساؤل : امال مامتك فين؟
جني بهدوء : اضطروا يروحوا الصبح بدري لناس قرايبنا لظروف حصلت...
ساره بحزن مقنع : يا خساره كنت عايزه اتعرف على اهلك....
جني بابتسامه : تتعوض مره ثانيه باذن الله
العقرب بتساؤل لساره : وانت بقى جراحه ايه يا ساره...
نظرت له لين بحده فاردفت ساره بابتسامه : أعصاب
لين بتساؤل : هو انتي من مصر ومسلمه وكدا؟؟
ساره باستغراب : ايواا ليه؟
لين بضيق : اصل ما شاء الله لبسك ميدلش خالص...
ساره بعدم اهتمام : مش اللبس اللي بيوضح ويحدد... قوليلي انتي شغاله ولا اعتكفتي في البيت من بعد الجواز...
لين بهدوء : والله على حسب مزاجي وقت ما بحب اشتغل بشتغل ولو مش حابه فخلاص...
ساره بسخريه : ليه ليكون عندك قصور وشركات وانا معرفش
العقرب بايماء : هو بعيدا عن انها مرات الوريث الوحيد لمجموعه شركات النمر والفيلسوفه فهي صاحبه بدل الشركه 10... وغير كده كفايه انها مرات العقرب ودا كفيل اني مسمعش نبره الاستهزاء اللي في صوتك دي؟
ساره بصدمه وارتباك : انت المقدم عدي الادهم؟ عقرب الداخليه؟
اوما لها العقرب بهدوء فساد الصمت قليلا هذا يعني انها في خطر الان وما تنوي فعله سيودي بحياتها خاصه بوجود العقرب الذي من المؤكد انه سيعلم ما ستفعله.... حاولت السيطره على نفسها ونظرت الي جنى واردفت بهمس : سوري ي جوجو بس فين التواليت....
أشارت لها جنى بهدوء وقامت ساره للحمام... بينما العقرب نظر لها مطولاا وتأكد من شكوكه.... أما ساره فامسكت هاتفها واردفت بسرعه : متنفذش اي حاجه النهارده لان معاه العقرب...
اوما لها الطرف الآخر وهدات قليلا وخرجت... بينما لين اردفت بهمس لجنى : مين البومه دي؟
جني بضيق : هقولك بعدين...
خرجت ساره من الحمام وجلست بينهم... نظرت لها لين بتقزز واستغراب من نظرات عدي لها...
ساره بتساؤل لجنى : على كدا عدي اول واحد في حياتك ولا زي ما سمعت؟
جني باستغراب : يعني اي؟اي اللي سمعتيه
ساره بهدوء : يعني انك كنتي مخطوبه لواحد ومكملتيش شهر بعد انفصالكم واتخطبتي لعدي وكمان كلام
صمتت بمغزي فاردفت جنى بغضب مكتوم : كلام اي؟
ساره بهدوء : يعني كلام عليكي مش تمام...
عدي بهدوء مخيف : وسيادتك هتتكرمي وتقولي اي الكلام دا؟؟
نظرت الي جنى واردفت بحزن متقن : انا مصدقاكي انت شكلك محترمه ومتعمليش كدا...
عدي بغضب جحيمي : اخلصي ي ساره...
انتفضت ساره من صوته الغاضب التي لأول مره تسمعه واردفت بسرعه : يعني سمعت انك كنتي مع عدي وقت خطوبتك الاولى
انتفض واقفاا بغضب واردف : عيدي كلامك تاني...
ساره بخوف : وانا مالي دا اللي سمعته من الدكاتره في المستشفى....
عدي بغضب : قسنا بالله ان لمحتك بتنطقي....
قاطعته جنى بهدوء استغربه الجميع : طب اللي يقول يقول ي ساره... دي حاجه تخصني انا وهو وبس... ومش مجبره ان اوضع اي حاجه لأي حد مهما كان يكون.... واللي يهمنا دلوقتي اني بقيت مراته غصب عن الكل.... و اه كنت مخطوبه ومحصلش نصيب.....
ساره بابتسامه : والله تستاهلي كل الخير ي جني... ربنا يتمم لكم على خير ي رب..
ابتسمت جنى بخفوت والتفتت الي لين واردفت بتساؤل : مجبتوش غرام معاكو ليه؟ كان نفسي اشوفها...
ساره بزهول : معقول انتي مخلفه؟
لين باستفزاز : على الاقل ايدي مش فاضيه لحد الان وبصراحه يعني يا ساره اعذريني انت شكلك كبير وباين عليكي...
العقرب بسرعه : بقول اي متيجي نخرج احنا ي عدي عايزك في كلمتين....
جني بايماء : وانا هحضرلكم قهوه... السكر مظبوط؟
ساره بسرعه : عدي بيشربه سكر زياده....
نظرت لها جنى بزهول ونقلت نظرها الي عدي الذي ينظر إلى ساره بغضب واردفت بتساؤل : مين قالك ان عدي بيشربها سكر زياده؟
ساره بارتباك كاذب : يعني خمنت بس...
عدي بابتسامه لجنى : سكر مظبوط ي قمر انتي عارفه اني مبشربش غير مظبوط...
اومات بهدوء وخرج عدي والعقرب تحت نظرات الغضب من ساره....
بينما بالداخل قامت جنى واردفت بتساؤل : قهوه ي بنات؟
ساره بنفي : تسلمي ي جميل
نظرت الي لين التي أشارت لها بالنفي ودلفت الي المطبخ... تبعتها لين التي اردفت بضيق : شكل البنت دي مش مضبوطه... بتبص لجوزك بطريقه غبيه....
جني بضيق : طب اعمل اي؟ ملاحظه نظراتها ومش عارفه اعمل اي؟.
لين بتفكر : طب ياترى ارتبكت ليه لما قالت على القهوه...
بدات الشكوك تتسلل بداخلها فهي تعلم أن عدي كان يشرب قهوته بسكر زايئد وهي من اعتادت معه على السكر القليل من فتره... دلفت ساره إليهم واردفت بتساؤل : اساعدكم ي بنات؟
جني بابتسامه : تسلمي ي جميل...
ساره بهدوء : مستغرباكي يجني الصراحه...
جني بتساؤل : ودا ليه؟
ساره بهدوء : يعني قدرتي توقعي عدي وهو الدنجوان اللي كان خاربها ومسبش ولا بنت الا لما كان معاها...
لين بخبث هي الأخرى : ويتري طولتي الدنجوان دا ولا قرف يبصلك؟؟
ساره بابتسامه : بقولك مسبش ولا بنت... بس حقيقي ي بختك بيه...
لين بابتسامه : ميهمش كان ازاي قبل كدا المهم دلوقتي ان جنى هي اللي دخلت قلب الدنجوان...
ساره بضحك : والله عندك حق هي اللي وصلتله... القهوه خلصت يا جميل
انتبهت جنى الي قهوه ووضعته في فن فنجانان وعقلها منشغل بكلام ساره....
أنت تقرأ
سـأكــــون ( مكتمله بقلم ملك الكفراوي)
Romanceكانت ستبكي... فتذكرت انها انثي... فتغيرت اللعبه..!،