الجزء 2 الحلقه 18

176 10 1
                                    

الجزء الثاني الحلقه الثامنه عشر
**************************
وصل عدي الى قصر النمر بعدما امر العقرب بدخوله... وجد العقرب الذي كان يتابع عمل ما على حاسبه
العقرب بهدوء : اهلاا باللي حارق دمى...
عدي بضيق : وحياه اهلك انا مش ناقص...
العقرب بضحك : خلاص خلاص بهزر بس... هاا هعتمل اي؟لازم تتصرف...
عدي بضيق : مش عارفه افكر يا عدي دماغي هينفجر... مبنمش بسببها، ومش قادر اعمل حاجه بسببها
العقرب بهدوء : استنى بس لين تكلمها وانت تطمن عليها لما تسمعها بنفسك وبعدين نفكر في حل...
هبطت لين بعدما أخبرها العقرب بوجود عدي... جلست بجانب زوجها واردفت بابتسامه : انا مش فاهمه هساعدكم في اي... مقلتيش ليه ي عدي؟
العقرب بهدوء : بصي انتي هتكلمي جنى دلوقتي تشوفي حالتها اي ومزاجها كويس ولا اي... بس متعرفيهمش ان عدي هنا وقاعد قدامك؟
لين باستغراب : ليه متخانقين ولا اي؟
عدي بهدوء : سوء تفاهم بس طول حبتين.... عايزك بس تكلميها بس متعرفش اني هناا..
اومات لين باستغراب وطلبت جنى
على الناحيه الأخرى كانت تجلس في شوفتها بشرود وهي تشرب كوب من القهوه... صدح هاتفها بمكالمه فيديو من لين... كادت ترفض ولكنها أجابت فاردفت لين بضحك : ايوا بقا قهوه في البلكونه والهواء وجو اخر رومانسيه... مزاجك حلو انتي...
جني بضحك : ابو قرك ي شيخه... ارحميني بقاا
لين بابتسامه : اي ي عروسه مستعده؟؟نقدر نقول انها اخر ايامك كبنت سنجل...
جني بسخريه : مستعده بطريقه رهيبه...
لين باستغراب : اي النظره دي مالك؟
جني بهدوء : مفيش منمتش بقالي فتره بس
لين بايماء : باين علي عينك... مالك كدا كأنك معيطه...
جني بضحك : واعيط ليه ي بنتي الحمد لله...
لين بتساؤل : رحتي بيتك؟ اتأكدتي من كل حاجه تمام؟ لسه اسبوع واحد لازم كل حاجه تبقى تمم...
جنى بهدوء : مرحتش بقالي فتره طويله... ماما اللي كانت راحت اخر مره يوم كتب كتاب يارا وبعدين معرفتش تروح تاني...
لين باستغراب حقيقي : مالك ي جنى الدموع في عينك ليه؟متخانقه مع اهلك؟
جني بنفي : مشفتهمش بقالي اسبوع اصلا
لين بزهول : ليه في اي؟ الموضوع كبير ولا اي؟؟
جني بنفي : لا ابداا مفيش مشكله الحمد لله بس يعني مليش مزاج اكلم حد... مش عارفه رديت عليكي ليه اصلاا..
لين بضحك : انا مش اي حد ي دكتوره... عامله اي مع عدي؟ ابتسمت بسخريه واردفت : مش عارفه...
لين بعدم فهم : يعني اي مش عارفه دي... انا بتكلم جد...
جني بهدوء : انا بتكلم جد... مش عارفه انا وعدي بقينا اي؟ معنديش أدنى فكره خالص...
لين بقلق : مالك يا جنى قلقتيني... اوعي يكون في بينك وبينه مشاكل... لا الفرح بعد 8 ايام عايزين نفرح كدا.
جني بخفوت : لا احنا عدينا كلمه مشاكل دي... احنا على شعره... اقل نسمه هوا هتنهي الموضوع...
لين بزهول : ليه ي بنتي كل دا... معقول للدرجه دي؟
جني بتعب : للدرجه دي واكتر... انا مبقتش قادره اتنفس... كارهه الدنيا باللي فيها خلااص...
لين بحنان : يا حبيبتي اي اثنين بيحصل بينهم مشاكل وخلافات لازم يتحملوا بعض ويعدوها سوا ويحافظوا على حبهم... عدي بيحبك وانتي بتحبيه... امسكي فيه بايدك واسنانك...حافظي عليه ي جني...
جني بضيق : حاولت بكل طاقتي يالين اني احافظ عليه بس والله تعبت.... مبقتش عارفه بيحبني بجد ولا كان معيشني في وهم... انا السبب الوحيد اللي منعني اكلمه او ارد عليه هو أنه يقولي كلمه تفوقني وتعرفني ان دا وهم...
لين بهدوء : لا ي جنى عدي بيحبك بجد مش وهم...
جني بألم : حتى لو حبيبته القديمه موجوده في حياته؟
نظرت لها لين باستغراب شديد واردفت بتساؤل : ودي ماثره عليكم في ايه
جني بحزن شديد : دي اس المشكله يا لين... بتحاول تلعب معان علشان ترجعه ثاني
لين بهدوء : وانتي تسمحلها ليه تعمل كده... ليه متقفلهاش دائما زي الاسد وبعدين عدي اهم حاجه... انتي حاسه انه لسه بيحبها.؟؟
جني بسخريه : معرفش او عارفه وبحاول اقنع نفسي بالعكس.... يوسف قالي اديله فرصه مشاعره متلخبطه مبينكم بما انها حبه الأول... وفعلاا حاولت.... بس انا اللي كنت بتاذي في النهايه.... اديله فرصه ليه و هو المفروض يكون متاكد من حبه ليا مش حبيبته تيجي تهزه.... واللي عرفته ان عدي مبيتهزش بسهوله...
فرت دمعه من عيناها واردفت بوجع : عن النظره اللي شفتها في عينه اول لما شافها... كان لسه راجع من سفر.... حسيته حضنها بقلبه وعينه بدل جسمه.... من اليوم ده لحد اللحظه وعدي مبقاش معايا... دائما في عينه نظره توهان مشفتهاش عليه قبل كدا.... سافرنا كام يوم واكتشفت اني كنت قاعده في نفس الاوضه اللي كانت فيها هياا... نفس المطاعم بنفس الاكل... نفس الصور والاماكن اللي راحوها... عدي كان بيعيد ذكريات ساره معايا ي لين... عدي عاش معايا نفس اللي كان عايز يعيشه مع ساره... دخلت مكتبه في مره لقيت صور ليهم كثير اووي... شفت نظره الحب اللي في عينه ليها ووقتها اتأكدت اني عمري مهشوف النظره دي في عين عدي مهما حصل.... واحنا مسافرين كلمته وكان عندها مشكله... بعتلها حد مخصوص من مصر وكان قلقان.... ناس في إيطاليا ذكرينه معاها بدل المره اتنين..... ادخل المكتب الاقيهم قريبن من بعض لدرجه مشفتهاش على اتنبن متجوزين... وشها لازق في وشه بطريقه مش قادره انساها للحظه دي... قالي عذره وقلت يمكن فعلاا مش منه ومنها هي.... في الحفله بتاع عمر ويارا ليه يتجمد قدامي لما يشوفها
انهارت باكيه وارتفعت شهقات بكائها فاردفت لين بحزن : متعيطيش علشان خاطري...
َنظر العقرب الي عدي الذي بهتت ملامحه بشده واردف بهمس : فيها كتير اووي...
جني بدموع هيستيريه : انتي متخيله يعني اي يكون تعبان بين ايدي وبيهلوس باسمها... انا يومها اتصدمت لدرجه مش قادره اوصفها... يمكن هو للحظه دي ميعرفش باللي قاله لان كان تعبان جامد يومها... بس انا فين من حياه عدي ي لين؟ فين لدرجه انه وسط هلوسته وتعبه يقول بحبك ي زفته.... طب لو لسه بتحبها.... مكمل معايا ليه واهي قدامك اهي.... مش قادره استوعب ولا أفهم... اخر مره ادخل عنده الاقي قميصه مفتوح وايدها على صدره ووشها في وشه.... طردني يومها علشانها.... اتعصب عليا علشانها.... انتي عارفه بعد كل دا ارجع واقول عدي ميخنش.... مش من طبعه الخيانه....كنت خايفه من بعد ليث... انا محبتش ليث ولا كنت هحبه واتوجعت جامد..... مش هستحمل اني اعيد نفس التجربه للمره التانيه مع اللي بعشقه مش هقولك بس بحبه.... لين انا حبيت عدي اكتر من ١٢ سنه من غير ما اشوفه.... يعني اول ما وعيت على الحب كان على حب عدي.... وفضلت سنين مش قابله اي حد وسط استغراب الكل.... وكل دا ومتخيلتش في لحظه اني اتجمع بيه ويبقى بينا حاجه.... عدي خدني وهوو اول حد في قلبي... خدني كتاب فاضي كل ورقه ابيض منتظر اللي يبدأ يدون فيه بنفسه.... كنت طالبه انه يدون فيه ما بداله اي حاجه الا انه يهيني ويخوني.... وعدي نجح في واحده وبقا على مشارف التانيه.....حطلته عذر وقت ماهاني بالرغم ان ملوش عذر دا بس مشيت ورا قلبي... بس انا مقدرش الغي كرامتي اللي عشت عمره كله احافظ عليها...
مقدرش استنى لما واحده شبهها تيجي تقولي لو عندك ذره كرامه ابعدي عنه.... انا عمري ما كنت كدا ي لين... انا أقبل باي حاجه الا ان حد يمس كرامتي لو روحي في الحد داا.... دلوقتي انا المفروض كراماي من كرامته يعني كان حط حد لكلمتها دي... انا معرفتش اهلي للحظه دي اي بينا علشان صورته متتهزش قدامهم... مخنوقه ومش قادره اتكلم مع حد علشان محدش يفكر يقله كلمه تضايقه... بابا يوم حفله يارا وعمر سألني مين اللي واقفه مع جوزك كدا انا مكنتش قادره اتكلم او اقول اي؟ لا احترمني ولا احترم اهلي
لين بتساؤل : وليه مبعدتيش طالما حصل كل دا؟ ليه توجعي في قلبك وخلاص...
نظراا لها العديان بصدمه فاردفت جنى بضحكه وجع والدموع تتدفق من عيناها : عشان غبيه وبحبه...فكره البعد عنه بعد كل ده مقدرش استوعبها... انا بكره نفسي بسبب الضعف اللي انا فيه قدامه... بقيت بكره كلمه الحب اللي وصلتني لكل اللي انا فيه دا... بسبب الحب داا سمعت اهانه من واحده زباله متسواش.... بس اقسملك بالله مش هتتكرر تاني ابداا ولا...
صمتت حينما أوقفت كوب القهوه على قدمهاا فاردفت لين بسرعه : خلي بالك....
جني بضيق : انا هقفل دلوقتي معلش...
لين بابتسامه : تمم وخلي بالك من نفسك... وكفايه عياط بقاا واهدي ونامي ارتاحي وشك تعبان...
جني بسرعه : متعرفيش عدي جوزك اي حاجه... مش عايزه حد يفتح معاه الكلام دا خالص... لولا اني هنفجر بقالي اسبوع من الضغط اللي عليا مكنتش اتكلمت معاكي... بليز محدش يعرف ان في بينا مشكله اصلاا
لين بابتسامه : متقلقيش ي قمر.... المهم انتي خلي بالك من نفسك... تصبحي على خير ي حبيبتي...
جني بابتسامه خفيفه : وانتي من اهل الخير
اغلقت معها جنى وبدلت ملابسها... حاولت ان تنام ولكن اقسم النوم على عدم زياره جفونها هذه الليله ايضاا... أما لين نظرت الي عدي واردفت بلوم : انت اكيد سمعت بما فيه الكفايه.... بس جنى متساهلش انها تعيش كل الوجع دا بسببك... انا عارفه اني مليش أتدخل واني خدعتها باللي عملته دا بس على الاقل لو انت بتحب ساره ابعد عن جنى وكفايه وجع فيها هي مكتفيه وجع.... ولو هتكمل معاها شفقه على حالها فمش جنى اللي تشفق عليها جنى قويه وتعرف تعدي اي حاجه في حياتها....
العقرب بهدوء : اطلعي ي لين وزي ما قلتلك متعرفيهاش حاجه....
لين بايماء : تمم... تصبحوا على خير
صعدت لين الي غرفتها بحزن على صديقتها... بينما العقرب اردف بهدوء : هتتحل بإذن الله متقلقش....
وقف عدي باضطراب وهو يشعر ان الارض تدور به واردف : عايز حاجه..؟
العقرب بتفهم : سلامتك ي صاحبي... خلي بالك من نفسك...
ركب عدي سيارته وهو يشعر ان العالم باكمله على عاتقه... أدار سيارته ولم يشعر بذاته الا وهو أمام منزلهم الذي سيتزوجون به.... تنهدت بقوه وترجل من سيارته واتجه للداخل.... دارت عيناه به وهو يتساؤل متى سيعمرون هذا البيت الذي يلفه الصمت من كل مكاان....القي بجسده على اول اريكه وعقاه يدور بكلملتها التي اشبه بالخناجر له... اذا ذهب اليها وحكي لها كل شئ هل ستسمعه ام سترفض كما رفضت من قبل...
قضى الليل هكذاا بتفكير في حالهم... وهي الأخرى التي لم تقل عنه مطلقااا.... ومر اليوم التالي عليهم بنفس الوضع الي ان دقت الساعه السادسه مساءا... كان يجلس على الاريكه منذ وصوله امس  باب المنزل... استغرب كثيرا من الطارق... معقول هي..؟ قام بلهفه اختفت حينما رأي ساره امامه فاردف بغضب : بتعملي اي هنا؟..
ساره بهدوء : بتلعب عليا ي عدي؟
عدي بغضب : قسماا بالله ان مطلعتي ي ساره لادفنك هناا...
ساره بهدوء : تدخلني بدل ما يدفنوا حبيبه القلب...
عدي بتوعد : الا جنى ي ساره...
ساره بهدوء : يبقى ادخل...
دلفت الي الداخل فاردف عدي بضيق : جنى فين؟
ساره بهدوء : اهدي كدا هي كويسه اكيد في بيتها... إنما لو مسمعتنيش بمكالمه واحده هتكون تراب....
عدي بغضب : خير؟ بسمعك؟
ساره بهدوء : كدا برضو البخل دا كله فيك. هتتكلم من غير فنجانين قهوه؟
عدي بضيق : انت جايه تتكلمي ولا جايه تشربي...
ساره بهدوء : الاتنين.. وكمان جايه اشوف بيتك اللي ناوي تتجوز فيه...
عدي بغضب : مفيش هنا حاجه اعملها...
ساره بسخريه وهي تمسك فنجان قهوه امامه : ودا اي؟ دليفري.. يلا ي عدي خلينا نتكلم شويه ونمشي بدل ما حبيبه القلب تروح فدا فنجان قهوه.... اه صحيح انتي اكيد عارف اني مش بعرف اشرب لوحدي.. فاعمل حسابك لان مش هشرب من غيرك....
عدي بغضب شديد : مبيتلواش دراعي....
ساره بضحك : انا لويته بفضل جنى... يلاا القهوه ي حبيبي...
قام عدي بغضب وهو يسبها باقذر الألفاظ بينما هي ابتسمت بشر وهي ترف : شوف بقاا هتخلع ازاي من المصيبه دي؟
مرت ثواني وخرج عدي بالقهوه فاردفت هي بسماجه : شكرا... ممكن كوبايه مايه بقا...
عدي بضيق : انا مش خدامك ي ساره اطفحي دي وانتي ساكته وقولي اللي عندك وغوري...
ساره بهدوء : والله المفروض تقدم كوبايه مايه جنب القهوه... مش ذنبي انا انك نسيت....
دلف الي المطبخ يحضر لها الماء بغضب وهو يقسم انه سيفتك بها... بينما هي بالخارج أخرجت شيئا ما من حقيبتها ووضعته في فنجلنه وابتسمت بخبث وتوعد....
جلس عدي بعدما احضر الماء واردف : انطقي خير.؟
ساره ببراءه : اشرب قهوتي الأولى....الكلام محتاج دماغ كبيره موزونه بفنجان زي دا... اشرب ي دكتور قهوتك اشرب... ارتشفت قهوتها ببرود وتلذذ وهو من شده غضبه ارتشف هو الاخر وحينما رأته ارتشف عده رشفات اردفت بهدوء : قهوتك حلوه... بص يا سيدي انت مش هتعرف تعملي حاجه تمام؟ وجنى قصاد الاتفاق دا...
عدي بضحك : انا اقدر اقتلك وحالا بس احب اسمعك للآخر
ساره بهدوء : علاقتك انت وجنى متهمنيش... اللي يهمني سوزان وبيرك اللي في السجن...
عدي بسخريه : وانا كده موافق؟؟ الموضوع بقى اكبر مني ومنك مليش دخل فيه
ساره بهدوء : تقدر تتصرف يا عدي
شعر عدي بارتفاع حراره جسده وثقل لسانه.... نظر اليها بتوهان واردف : مش هقدر...
ساره بحماس : تقدر ي حبيبي تقدر...
تقدمت منه وجلست بجانبه بترقب فاردف هو بتوهان : هتعملي اي؟ الجو حر ليه.؟
ساره بضحك : اوضتك فين يا عدي؟؟
أشار لها عدي بتخدر فاردفت هي بضحك : طب قومي يا حبيبي عشان تعجل جوازك شويه بس العروسه مختلفه
عدي بتساؤل : مين العروسه؟ حران في نار...
ساره بضحك : انا يا حبيبي يلا تعالي
اسندته حتى سحبته الي الأعلى وبدات في فك ازرار قميصه فاردف بضيق وتخدر : بتعملي اي ي ساره
ساره بهدوء : قلتلك هنعجل فرحك ي قلبي...
دلفت الي غرفه الملابس وخلعت ملابسها هي الأخرى واردفت بشر وبضحك : معلش يا جوجو هنتستلف من الهدوم بتاعتك شويه....
ارتدت بسرعه وخرجت لعدي الذي كان بنصف جسد... عقله متخدر تماما وفي حاله نشوه كبيره وعقله مغيب تماما بسبب تلك الماده المخدر التي وضعتها تلك الملعونه.... اخرجت هاتفها وثبتته بعيدااا عنهم بحيث يظهر كل الفراش جيداا... اتجهت اليه فاردف هو : الجو حر في اي؟ انتي بتعملي اي هنا.؟؟ لابسه كدا ليه....
ساره بضحك وهي تقترب منه : علشان تتفاعل معايا ي عدي.... يلاا ي حبيبي اهدي خاااالص...
منظر قذر للغايه صورته تلك الحيه سيدمر حياته... نعم كان يتفاعل معها كما قالت ولكنه  تحت تأثير ماده مخدره ذات تأثير عالي للغايه
_________________________________

سـأكــــون  ( مكتمله بقلم ملك الكفراوي) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن