6. Niko

345 39 19
                                    

Äiti avasi huoneeni oven. Olin juuri herännyt, enkä edes tiedä miksi. Silmäni pysyivät hädin tuskin auki. Yleensä en herää kouluaamuisin ilman herätystä, mutta nyt jokin oli vain herättänyt minut. "Ollaankos täällä jo hereillä?" äiti kysyi. Tuolla oli jo arkivaatteet päällään. Hän oli tottunut herättämään minut ja veljeni ennen kuin lähti töihin, mikäli sattui lähtemään oikeaan aikaan. Yleensä äiti tosin herätti meidät jo kahdeksaksi, välittämättä siitä milloin koulu alkoi, mutta välillä taas ei. Isä huolehti aamuisin Oonasta. Äiti työskenteli vartijana. Yleensä tuo toimi isommissa kaupoissa ja joskus yhdessä kauppakeskuksessa, mutta joskus harvoin tuo partioi myös jossain muuallakin.

"Mä olen nähtävästi" mumisin ja tartuin puhelimeeni. Se ei ollut herättänyt. Luojan kiitos minulla oli tuollainen äiti. Käännyin katsomaan myös Joeliin, joka ei ollut hereillä. Sentään tuo oli saanut unta yöllä. En tosin tiedä mihin aikaan, mutta toivottavasti ajoissa. Joelin yläkroppa näkyi puoliksi peiton alta, mutta onneksi äiti ei nähnyt Joelia aivan kokonaan. "Joel nukkuu vielä" sanoin.

"No sä voisit herättää sen. Eikös sulla ala ysiltä tänään?" äiti kysyi ja nyökkäsin. Puhelimeni kello oli näyttänyt 7.56, joten minulla oli ihan kivasti aikaa. "Mites Joel? Mitä koulua se käy?" äiti kysyi. "En mä tiiä. Jossain kaupungissa varmaan. Se käy lukiota" sanoin ja haukottelin. "No kun ootte herännyt, tulkaa syömään. Ette nimittäin syöneet eilen mitään" äiti sanoi, kunnes katosi ovenraosta sulkien oven perässään.

Käännyin samantien Joelia päin ja ravistelin tuota pienesti olkapäästä. Joel mumisi jotain, jonka jälkeen ravistelin tätä lisää. Joel näytti heräävän. Tuo painoi kasvonsa vasten tyynyä ja liikutteli käsiään. Pian tuo käänsi aivan tokkurassa olevat kasvonsa minua päin, kunnes alkoi hymyilemään. "Huomenta" sanoin tuolle ja Joel nappasi käteni omaansa. Tuo tutkiskeli sitä jonkin aikaa. Ihan samanlainen sen pitäisi olla kuin sinunkin. Tosin hieman pienempi. "Huomenta" Joel sanoi mumisten ja pudotti pienen pusun kämmenselälleni. Se sai minut hymähtämään. "Saitko nukuttua?" kysyin rauhallisesti. "Jotenkin" Joel sanoi ja venytteli käsiään haukotellen. "Millon sulla alkaa koulu?" kysyin yhtäkkiä. "Ysiltä. Mitä kello on?" Yritin muistaa, mitä se oli näyttänyt, mutta jouduin katsomaan uudestaan puhelimestani. "Ihan just kaheksan" sanoin ja laitoin puhelimeni pois. Siinä oli akkua huimat puolet, sillä olin unohtanut laittaa sen laturiin.

"Mä menisin syömään aamupalaa. Tuutko nyt vai perässä?" sanoin ja nousin vastahakoisesti Joelin vierestä. Joel haukotteli ja nousi istumaan. "Tuun kohta perässä. Mä käyn vessassa sitä ennen" Joel sanoi ja pussasi minua poskelle. Tuo oli ihana, kun oli vielä vähän tokkurassa. Toivottavasti saisin herätä toistenkin Joelin kanssa samasta sängystä. Jos ne kaikki aamut olisivat tällaisia, tekisin kaikkeni, että se toteutuisi.

"No kuinkas Joelin kanssa?" äiti kysyi kahvikuppi kädessään samalla sekunnilla, kun astuin keittiöön. Tuo nojasi keittiötasoon ja katseli minua kiinnostuneena. "Äiti pliis" marisin tuolle. Joo joo, ehkä hän oli äitini, muttei hänen tarvinnut toimia minään uutisreportterina, joka tiesi kaikesta kaiken ja oli jokaisessa nurkassa kyselemässä lisätietoa. "Me tavattiin kunnolla kaks päivää sitten" sanoin ja otin hanasta vettä. Äiti joi kahvia, eikä pystynyt sillä hetkellä puhumaan.

"Ja nyt te ootte jo tossa pisteessä. Nukutte vieretysten ja ties mitä muuta. Et sä ole kenenkään kanssa edennyt noin nopeesti" äiti avasi taas suunsa. Tuon äänessä kuului epäilys. "Äiti. Mulla on ollut yksi tyttöystävä. Ja se kesti viikon. Siihen pisteeseen pääsemisessä oli kestänyt useampi viikko. Mulla ei ole sen enempää kokemusta parisuhteista, mutta mä olen tosissani. Ja Joel on tosissaan myös." sanoin. Äiti laski kahvikuppinsa tasolle ja nosti kätensä antautumisen merkiksi. "Okei, okei. Joel vaikuttaa ihan järkevältä pojalta, ei siinä mitään, mutta jos ilmenee yhtään mitään... kyllä sä tiiät" äiti sanoi. Minua alkoi jo turhauttaa. Äiti yritti vain suojella, mutta kyllä minä itse osaan selvitä näistä asioista.

My Heroin || Niko X JoelWhere stories live. Discover now