Hoofdstuk 3

342 16 3
                                    

Mijn stylist loopt binnen, hij stelt zich voor als Papi. Ik schat hem rond de 40, hoewel hij probeert jonger te lijken. Hij valt wel op, met zijn groene haar en blauwe wenkbrauwen. Ik vraag me af in wat voor een kostuum hij ons zal stoppen. Vorig jaar waren we vredebewakers, die elkaar daarna moesten vermoorden. Heel vredig allemaal. Hij pakt een soort van hoes, ritst hem open, en haalt er een goudkleurig harnas uit. Clove wordt een ridder. Ik moet het harnas aandoen, terwijl Papi nog iets ophaalt. Na een paar minuten loopt hij binnen met een soort van viking helm in zijn handen. Hij zet hem op mijn hoofd, en draait me om, naar een grote spiegel, waarin ik mezelf van top tot teen kan zien. "Draai eens voor me." Ik draai een rondje om mijn eigen as, en hij steekt zijn duimen naar me op. "Ziet er goed uit." Dan moeten we naar de Starthal, waar ik Cato weer ontmoet. Ik kijk rond, naar alle andere tributen. Glinster en Wonder uit District 1, de andere Beroeps, zijn gehuld in een roze pak, en Glinster heeft nog een roze hoofdtooi op, waardoor ze op een indiaan lijkt. District 4 is verkleed als visjes. Wat gezellig. Dan dat kleine kind uit District 11, hoe heet ze ook alweer, Rue ofzo, heeft een soort van tuinbroek aan, net zoals haar districtpartner, die er groot en gevaarlijk uitziet. Cato heeft besloten om hem morgen tijdens de training als bondgenoot te vragen. Hij kan zo bij ons in de Beroepsgroep. Dan voel ik een por in mijn zij. Ik kijk omhoog, naar Cato, die een kop groter is dan ik. Hij wijst naar de tributen als District 12. Ze zijn gekleed in een zwart pak, en hun stylist staat ernaast met een vlam. "Misschien verbranden ze wel." Ik lach naar hem. "Laten we het hopen." Ik heb even oogcontact met het meisje. Ik grijns naar haar. Ze kijkt snel weg. Hoe heette ze ook al weer, dat meisje die zich aanbood voor haar zusje. Ik weet het even niet meer. Maakt ook niet uit. We krijgen een seintje dat we op de wagen moeten gaan staan. Het volkslied schalt door de zaal. Zodra het stopt, begint de wagen van Glinster en Wonder te rijden. Het publiek juicht. Glinster staat te glimlachen, zwaaien en kushandjes te geven. Dan komt onze wagen met een schok in beweging. Het is ongelooflijk al deze mensen te zien, allemaal aan het juichen voor mij en 23 anderen. Ik zwaai naar het publiek. Dan wordt hun aandacht ineens getrokken door iets anders. Ik kijk op de grote schermen, en zie het gezicht van dat meisje. Nu weet ik haar naam weer, aangezien het hele publiek het schreeuwt. Katniss. Ze staat in de fik. Niemand let meer op ons, alle blikken zijn op haar gericht.

How to kill the girl on fire? (Dutch)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu