(❁'◡'❁)
"bagitau apa yang sebenarnya jadi dengan tangan kamu tu."ujar Puan Jenderal Manwol.
"tadi depan raja kan dah bagitau..tangan Iris kena pasu malam tadi."
"Iris.."tegur ayah.
"ibu bagi Iris lagi satu peluang untuk cakap betul betul.Iris ingat Iris boleh tipu ibu ke?!Iris ingat ibu tak tau yang semua ni sebab puteri Hwaa?!"
Jiwoo dan Chaesoo saling berpandangan.mereka berdua juga tidak tahu akan kebenaran di sebalik luka kedua belah tangan adik mereka itu.
"Iris..Iris tipu raja dengan permaisuri?"tanya Jiwoo.
"ibu tau kamu tipu keluarga kamu..tapi tak sangka kamu berani jugak tipu Raja dan Permaisuri.kalau mereka tahu, keluarga kita tak selamat tau tak?"
"ibu dah tahu puteri Hwaa yang buat Iris macam ni..tapi kenapa ibu diam?"
"Iris ibu kamu-"
"sebab ibu langsung tak pedulikan Iris..tak kesah Iris kena buli atau nak kena bunuh sekalipun,ibu tak ambik peduli.yang ibu fikir, salah Iris."
"Jang Yoora!"tengking Puan Jenderal Manwol.
"ibu, semua ibu kat luar sana akan bela anak dia..akan marah kalau tau anak dia kena buli..tapi ibu?"
"pangkat diorang dengan kita tak sama.ibu tak boleh nak serang sembarangan orang."
"jadi kalau puteri Hwaa bunuh Iris sekalipun,ibu akan tetap berdiam diri?"
"Iris..sudahlah."Chaesoo cuba untuk mencegah pertelingkahan itu dari berlanjutan.
"Iris ingatkan..lepas ibu balik ke sini,Iris akan rasakan kasih sayang seorang ibu.rupanya, indah khabar dari rupa."
"jangan sampai ibu hukum kamu atas kata kata tak beradab kamu."
"Iris memang tak beradab.kalau ibu nak hukum, silakan.."
"pelayan!"panggil Puan Jenderal Manwol.
"ya puan besar."
"jalankan hukuman tentera tahap pertama"
"isteriku..janganlah macam ni."
"selama saya latih tentera..saya tak pernah jumpa tentera yang bermulut lancang macam Iris.Iris tak pernah lagi nampak amarah saya..sebab tu dia berani depan saya."
"ibu..Iris masih muda lagi.."
"kamu diam!hal ni antara ibu dengan Iris,sesiapa yang masuk campur..ibu tak akan lepaskan."
seorang pelayan pun datang dengan membawa rotan bambu.
"pukul..jangan berhenti selagi saya tak arahkan."
"isteriku..jangan...Iris,cepat minta maaf pada ibu kamu."ujar ayah tetapi Iris tidak menjawab dia duduk mematung di situ.
perlayan itu pun berdiri di sebelah Iris dan mengangkat rotan itu.
YOU ARE READING
The General's Lover [HuangRenjun]
FanfictionHuang Renjun malay romance historical fanfic✍️(◔◡◔) Iris terperangkap dalam sebuah cerita bergenre historical romance hasil karya sahabatnya sendiri.Dalam dunia tersebut, dia telah bertemu dengan Jenderal Huang yang merupakan jenderal kerajaan Hera...