BAB 11

44 6 0
                                    

Sudah seminggu sejak perkahwinan mereka, kesihatan Ivan semakin merosot dari hari ke hari.

Wajah pucat Ivan yang sedang lena itu ditatap sayu. Di tangannya terdapat rekod kesihatan Ivan. Ivan menipu dirinya. Perlahan tangannya naik mengusap pipi suaminya itu.

Merasakan ada yang mengganggu lenanya, Ivan berusaha membuka matanya. Terlakar jelas raut kerisauan pada wajah cantik itu. Sungguh dia tak suka.

"Kenapa ni?Hmm.."

"Hubby lah buat orang macam ni." Ujarnya.

"Hubby demam aje lah. Tak teruk pun."

"Tak teruk apanya kalau muka pun cengkung macam ni. Macam mayat hidup je rupa." Ivan hanya tersenyum lalu menghapus air mata yang jatuh di pipi kesayangannya.

"Hubby tipukan? Cakap rawatan dah habis dah lengkap semua. Tapi hubby tangguhkan hubby punya radiotherapy tu dah kenapa?"

"Ehhh ye ke? Sebab setahu hubby lah kan orang tu cuma cakap habis rawatan je. Tak cakap pula SEMUA rawatan." Sempat lagi dia berseloroh disana. Angel hanya menghadiahkan cubitan di lengan Ivan.

"Tak kira esok kita pergi hospital buat appointment untuk slot radiotherapy hubby." Tegasnya.

"Alah tak payah lahh nanti esok-esok baik lah demam hubby sayang ni. Lagi pun minggu depan hubby cadang nak bawa sayang honeymoon. Tapi tak jauh pun di Langkawi je."

"Ah, takda-takda esok juga pergi hospital. Honeymoon tu tahun depan pun boleh."

"Sayang tak baik tau lawan cakap suami." Nah Ivan guna kuasa veto sudah. Mana ada aku lawan cakap dia. Huwaaa fitnahan dajjal ni.

.
.
.
.

Entah memang secara kebetulan atau mulut Ivan yang masin. Sejak seminggu yang lalu kesihatan Ivan mula membaik sehinggalah membolehkan mereka untuk berada di Langkawi.

Hempasan ombak di pantai membawa ketenangan pada jiwanya. Segera dia menoleh tatkala merasakan ada tangan yang melingkar di pinggangnya.

"Happykan mereka?" Matanya kemudian tertuju kepada sebuah keluarga kecil yang sedang bergembira bermain air pantai. Angel hanya mengiyakan saja.

"Hubby rasakan, kita dapat tak macam tu nanti?"

"Dengan izin Tuhan, satu hari nanti, kita akan begitu."

"Tapi macam mana kalau-" Cup. Belum sempat dia habiskan kata, satu ciuman singgah di pipinya.

"Fikiran yang negative seharusnya jangan kita amalkan. Nanti akan membuatkan kita fikir yang bukan-bukan." Tegah Ivan. Bukannya dia tak tahu apa yang ada di fikirkan Angel masa itu.

Anegl hanya mengunci mulutnya ketika mendengar perkataan Ivan. Dia bukannya meragukan tapi sebagai manusia dia terkadang dia kalah dengan fikiran-fikiran yang negative.

Pemandangan indah matahari terbenam itu membungkamkan kedua manusia yang saling berpelukkan di tepi pantai itu. Hari ini merupakan hari terakhir mereka berada di Langkawi setelah lima hari mereka berada di situ.

Malamnya, Ivan membuatkan malam terakhir mereka menjadi lebih indah. Dengan candle light dinner di tepi pantai sambil menyaksikan purnama mengambang membuatkan Angel terharu. Terharu dengan usaha lelaki itu membahagiakannya.

"Sayang, tutup mata."

"Hah? Kenapa?"

"Tutup aje lah. Banyak songeh pula."

"Hmm..Yalah." Angel memejamkan matanya. Seketika dia merasakan ada sesuatu yang bergantungan di lehernya.

"Okay done." Angel kemudiannya membuka matanya. Lantas tangannya dia bawa ke lehernya. Locket yang berbentuk hati itu dia pandang. Seketika terasa hangat di tubir matanya. Ukiran yang ada di belakang locket itu dia pandang. IMARY? Berkerut kening Angel kemudian dia angkat muka.

"Stands for Imani and Zachary." Seakan mengerti maksud pandangan Angel padanya. Satu senyuman manis terukir pada wajah Angel.

"Thanks hubby. Love you." Ujarnya lalu memeluk Ivan yang ada disebelahnya. Ivan membalas pelukkan bidadarinya. Dia berdoa semoga bahagia itu akan selalu ada buat mereka.

.
.
.
.

kinda running out of idea🥲
cau lukkkss😘

MEMORY (C)Where stories live. Discover now