BAB 14

53 5 0
                                    

Sudah 3 minggu Angel tertidur dan Ivan tetap setiap disisinya. Kerja semua dia tolak kepada Adam. Inilah gunanya kawan.

"Angel. Bangunlah sayang. Hubby janji, kalau Angel bangun nanti hubby akan buat sesi radiotherapy pula." Jari kelingkingnya dia tautkan pada jari kelingking Angel.

Dia mengalihkan pandangan apabila mendengar daun pintu dibuka. Wajah kusut Adam tersembul pada muka pintu. Di tangannya penuh dengan file-file.

"Ni aku bawakan dokumen yang perlu kau tanda tangan." Adam menyuakan seangkatan file itu kepada Ivan. Matanya pula tak berkelip memandang sahabatnya itu. Tak terurus lansung. Ivan juga kelihatan semakin pucat.

"Kau okay beb?" Risau dia melihat keadaan Ivan. Sudahlah belum sihat sepenuhnya.

"Aku okay je. Cuma Angel ni ha. Lama betul dia merajuk dengan aku sampai tiga minggu dia tak bangun." Air mata dia kesatkan guna ibu jari. Adam hanya memandang sayu ke arah sekujur tubuh di katil itu.

"Adam, kau boleh tolong aku tengokkan Angel kejap? Aku nak ke washroom kejap." Adam hanya mengangguk. Namun hanya beberapa langkah yang Ivan ambil sebelum pandangannya menjadi gelap.

"IVAN!" Hanya itu yang dia dengar.

.
.
.
.

"Sel-sel kanser Ivan mula merebak semula. Kali ini dengan kadar yang lebih cepat." Terduduk Puan Salwa mendengar tutur kata doktor itu. Suaminya pula tak mampu berkata-kata. Adam di sisi dikerling sekilas.

"So, Adam memang dah tau?" Soal Encik Fahmi setelah doktor yang merawat Ivan berlalu. Adam hanya mengangguk.

"Angel juga?" Angguk lagi. Satu keluhan dia lepaskan.

"Adam minta maaf uncle, aunty. Ivan yang minta untuk rahsiakan sebab tak nak uncle dan aunty risaukan dia." Hampir tidak kedengaran suara Adam mengeluarkan kata. Haih laaa kenapa laa aku setuju dengan permintaan bodoh Ivan?

Air mata Puan Salwa mengalir lagi tatkala mendengar kata Adam. Ibu mana yang tak risau jika anaknya terlantar sakit. Luka yang sekecil kuman pun dia risau inikan pula ketika anaknya bertarung dengan penyakit yang mematikan itu. Dia kalihkan pandangan pada Ivan yang terbaring lemah di hospital.

"Salwaa.." Lantas bahu Puan Salwa di peluk erat oleh Puan Hanna. Dia yang mendapat berita itu terus mengajak suaminya ke hospital.
Pintu bilik yang terbuka itu membuatkan mereka yang ada disitu mengangkat muka.

"Angel dah sedar." Serentak itu Puan Hanna dan Puan Salwa terbangun dari duduk. Segera mereka langkahkan kaki menuju ke wad Angel.

.
.
.
.


Terkebil-kebil Angel memandang lelangit biliknya.

'Aku kat sini lagi huh?' Pandangan dia kalihkan pada tangannya yang masih bersambung dengan iv drip itu. Pintu yang terbuka membuatkan matanya segera memandang gerangan yang muncul.
Wajah mummy dan mama muncul di muka pintu.

"Mum, mama." Angel cuba untuk bangun.

"Takpa. Angel tak perlu bangun. Angel lemah lagi ni." Tegah ibu mertuanya.

"Ivan mana,ma?" Soalan Angel di pandang sepi oleh kedua Wanita itu.

"Mama? Mummy?" Desak Angel setelah seketika dia tidak mendapat jawapan.

"Ivan has been hospitalized this morning." Jelas mama.

"Dia pengsan tadi pagi." Sambung mummy pula.

Jatuh air mata Angel mendangrnya. "Mesti sebab jaga Angel kan?"

"Kenapa Angel tak bagitau mama dan papa tentang sakit Ivan?" Tanya Puan Salwa. Tak dapat tiada dia menghalang soalan itu terpacul keluar. Angel terkedu.

"Bukan Angel tak nak bagitau mama dan papa. Tapi Ivan, dia-"

"Yang suruh? Takpa. Mama faham. Mama tak marah cuma mama terkilan je." Jelas Puan Salwa.

"Angel nak tengok Ivan." Puan Salwa dan Puan Hanna berpandangan sesama sendiri.

"Mummy bukan nak halang Angel dari jenguk Ivan. Tapi biarlah dulu Angel sihat dan kuat sikit ya? Kesian kat baby tu. Jangan paksakan sangat. Lagi pun sekarang Ivan masih tak sedarkan diri." Pujuk mummy.

Mulut Angel terkunci. Baru dia teringat yang pada saat ini dia sedang membawa satu nyawa bersama dengannya.

.
.
.
.

agak berterabur tapi takpa la😌
cau lukss😘

MEMORY (C)Where stories live. Discover now