Hoofdstuk 3

199 11 1
                                    

"Hetgeen wat ik je ga vertellen speelt zich af in een andere wereld.
Het kan een lang verhaal worden, dus ga er goed voor zitten.

Als je alles al weet over de stuurders en de stuurkracht dan kan je dit allemaal overslaan tot de volgende dikgedrukte letters

In een wereld hier ver vandaan, in een andere dimensie zelfs(klinkt als een sprookje trouwens).
Bestaan 2 verschillende werelden:Een geestenwereld en een mensenwereld.
De geestenwereld kan je in de mensenwereld bereiken door geestenportalen of door meditatie.
Maar niet iedereen kan de geestenwereld bereiken via meditatie.
Een enkeling kan het, waaronder de avatar....."
"Wat is een avatar?"
"Dat vertel ik later wel.
Maar goed waar was ik gebleven?
O ja! Maar nu verder met de mensenwereld.
Vroeger waren de mensen verdeeld in 4 groepen ofwel naties.
De vuurnatie op de eilanden in het westen, de waterstammen op de noord en zuidpool, het aarderijk op het vasteland en de luchtnormaden verdeeld over verschillende eilanden in 3 verschillende richtingen.

Er bestaan 2 'verschillende soorten' mensen:Stuuders en niet-stuurders.
Alle stuuders kunnen het element besturen van hun natie."
"Maar als je bijvoorbeeld een vrouw ven de vuurnatie hebt en een man van de waterstam welk element heeft hun kind dan?"
"Dat wordt een vuur stuuder of een water stuuder of een niet-stuurder..... "
"Een niet-stuurder? Maar hoe kan dat dan? De ouders zijn toch van de waterstam en de vuurn..."
"Laat me uitpraten, ik was nog niet klaar.
Vroeger waren de mensen allemaal niet-stuurders... "
"Maar hoe kunnen ze dan hun stuurkr...."
"Dat vertel ik je later,
De stuurders hebben de stuurkracht afgekeken van een bepaald dier, maar bij de waterstuurders hebben ze het niet geleerd van een dier, maar van de maan...."
"Waarom leerden ze het van de ma.... "
"De maan zorgt voor eb en vloed, en is dus de meesterstuurder van het water.
De draak is de meesterstuurder van het vuur, ook al zijn ze bijna uitgestorven...."
"De Draak? Ik dacht dat de feniks de meester van het vuur was."
"In die wereld is de draak de meesterstuurder van het vuur, en niet de feniks.
Maar goed, de moldas is de eerste aarde stuuder, en ze zijn trouwens blind....."
"Hoe kan het dat je blind ben en kan sturen?"
"De moldassen kunnen via trillingen in de grond voelen waar ze zijn.
De luchtbizon is de meesterstuurder van lucht..."
"Luchtbizon? Waarom geen gewone bizon?"
*Zuchtend* "Omdat de luchtbizon kan vliegen!"
"O men, ik denk dat ik best irritant ben omdat ik er telkens doorheen praat."
Denk ik.

Klaar! Je kan verder lezen:-)

"Morgen vertel ik verder over wat dit verhaal met jou te maken heeft.
Tjonge, het is al middag geworden!
Tijd voor een bakkie koffie! Wil je ook wat drinken?"
Al pratend loopt mijn oma naar de keuken.
Ik zit nog met open mond op de bank als mijn oma weer binnen komt met drinken.
"Ze vertelt hier gewoon effe een verhaal over stuuders (Waar ik geeneens van weet of ze bestaan, maar goed) en loopt naar de keuken voor een bakkie koffie!
Nog steeds zit ik op de bank met een mond vol tanden als mijn oma zegt:
"Blijf je de hele dag nog op de bank zitten? Of kom je me nog een helpen om de gebakjes op te eten?"

~s'avonds~
Ik zit op mijn bed.
"Oma en ik hebben net gegeten.
Ik denk na over alles wat oma heeft verteld.
Nadat ik mijn cadeautjes nog eens goed heb bekeken, ga ik op mijn bed liggen.
Weet je wat? Nu ik toch een dagboek heb kan ik net zo goed beginnen erin te schrijven."
Ik pak mijn dagboek en sla de eerste bladzijde om.

12 mei 2015
Lief dagboek (of hoe je ook begint)

Vandaag ben ik 16 geworden.
Mijn eerste verjaardag zonder mijn ouders.
Ik had wel gedacht dat ik mijn verjaardag ooit zonder mijn ouders zou vieren, maar zo vroeg?
Totaal niet.
Ze zijn omgekomen toen ze op reis waren omdat ze 20 jaar getrouwd waren.
Maar veel zal ik er niet over vertellen, de ellendige tijd die 2 weken geleden begon wil ik zo snel mogelijk vergeten.
Ik woon nu bij mijn oma.

Maar goed ik stel me even voor:
Ik ben Jennifer van Linde, ik ben vandaag 16 jaar geworden (maar dat had ik al opgeschreven) ik ben sinds iets meer dan 2 weken wees (wist je ook al).
Ik woon bij mijn oma (dat ook) en ik heb geen opa.
Ik heb amper contact met de rest vam mijn familie, eigenlijk helemaal niet.
Ik weet geeneens hoe groot of klein de familie is.
Toen mijn ouders nog leefden hadden we ook al geen contact.
Ik ben van school af, ik ben voor het ongeluk trouwens ook al een hele tijd niet naar school geweest.
Daar hadden mijn ouders voor gezorgd.
Ze hebben nooit verteld waarom.
Nou, en dit ben ik zo' n beetje

Van mijn oma had ik trouwens ook nog cadeautjes gekregen:
Een dagboek
Een vriendenboekje (?)
Een ketting/medaillon
Kleren

Aardig wat dus.
Ze zei dat ik het dagboek kom gebruiken om gedachten en belevenissen op te schrijven.
En toen ik zei dat ik amper wat meemaak, zei ze dat daar wel verandering in zou komen.
Ik vraag me af wat ze zou bedoelen.

Veder heeft ze een verhaal vertelt, eigenlijk weet ik niet wat ik er van moet denken.
Jet ging over een wereld waar mensen de vier elementen lucht, vuur, water en aarde konden besturen.
En dat ze het leerden van een bepaald dier.
Alleen de waterstuurders leerden het van de maan, omdat die voor eb en vloed zorgt.
Morgen verteld oma weer verder.
Dus morgen meer nieuws.

Liefs, Jennifer

Als ik klaar ben met schrijven kom ik erachter dat het al best laat is geworden. Dus poets ik mijn tanden, doe mijn pyjama aan en geef oma een nachtkus.
Daarna denk ik in bed nog even na over wat er vandaag allemaal is gebeurt.
Maar al gauw is er iemand in dromenland gearriveerd.

Hi mensies!

De afbeelding is de wereldkaart van uit het verhaal van Jennifer's oma!

Master Of All The Elememts (Nl)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu