Bab 30

327 21 0
                                    

"Alisa" Danial memanggil adiknya yang asyik termenung.

Alisa memandang abangnya dengan pandangan kosong. Dia memikirkan mama dan papa. Mahu melihat mereka tapi Doktor kata esok baru boleh.

"Angah . Angah balik la dulu biar Along tunggu sini" Danial duduk di sebelah Alisa.

"No ! Alisa nak tunggu mama papa. Alisa nak jumpa dia orang. Alisa rindu mama papa. Alisa taknak mama papa tinggalkan Alisa" Alisa menangis. Danial terus memeluk adiknya dengan erat.

"Alisa jangan macam ni. Mama papa nak Alisa kuat tau . Doakan mereka selamat . Sekarang ni Lisa balik dulu, lepastu rehat dari pagi Alisa kat sini" Danial memujuk adiknya Itu . Nasib saja isterinya sudah habis berpantang. Boleh dia tunggu disini . Dalila juga menyuruh dia datang ke hospital. Di rumah ada makjah boleh menjaga Dalila dan anaknya.

Tengku Asyraf sebak memerhatikan Alisa dan abang iparnya Itu. Danish pula hanya memerhati dengan pandangan dinginnya tetapi hatinya rasa sedih. Dia kesian dengan Alisa. Muka cantik wanita itu sudah pun sembap.

Alisa mengangguk lalu bangun. Dia akan datang lagi esok.

Tengku Asyraf tersenyum nipis lalu merangkul pinggang Alisa untuk jalan bersama sama.

Alisa duduk sambil termenung di depan kolam di tingkat tiga rumahnya Itu. Angin yang sejuk tidak dihiraukan. Dia menangis . Dia risau baru sahaja tadi abangnya menelefonnya , Kata Danial oksigen papa kurang. Dia risau. Dia tidak mahu kehilangan orang yang sudah membersarkannya dengan penuh kasih sayang. Dia belum bersedia.

"Sayang" Tengku Asyraf mendekati Alisa lalu duduk bersebelahan isterinya.

"Hey . don't cry sayang, please. I am weak when i see your tears" Tengku Asyraf memeluk Alisa.
Makin kuat esakan Alisa apabila bersama suaminya.

"Abang, Alisa takut . Lisa taknak papa ngn mama tinggalkan Lisa bang" Alisa menangis teresak-esak.

"Shh .. Abang sure everything is fine" ujar Tengku Asyraf lalu mengusap lembut kepala Alisa .

"My wife's a strong person" dia mencubit dagu Alisa lalu di dongakkan supaya si isteri memandangnya. Alisa senyum nipis.

Tengku Asyraf mencium bibir Alisa. "Tidur ya sayang? Jangan fikir banyak sangat. Ingat kesihatan tu penting"

Alisa mengangguk, dia memang sudah mengantuk pun. Dia tidak banyak rehat. Alisa terus melentokkan kepalanya di dada suaminya.
Tengku Asyraf tersenyum. Dia tahu isterinya sudah mengantuk.

"Close your eyes and sleep. Rest sayang. Everything is going to be okay. inshallah." Tengku Asyraf mengucup lembut dahi isterinya.
Alisa tertidur didalam pelukan suaminya . Tengku Asyraf mencempung Alisa , satu ciuman hinggap di hidung mancung isterinya. Dia membawa Alisa masuk ke dalam bilik lalu membaringkan tubuh isteri ke atas katil. Badan kecik itu diselimut.

"Goodnight princess"

.

Pagi-pagi lagi Alisa sudah bersiap siap. Dia mahu ke hospital dengan segera.

Sampai sahaja di hospital Tengku Asyraf membawa Alisa ke tempat Along dan Amsyar berada .

"Along . Mama dengan Papa Mcm mana?" Soal Alisa.

"Papa masih koma. Mama pun belum sedarkan diri" Amsyar tersenyum pahit.

"Kamu semua keluarga Tuan Eriq Kan?" Soal Seorang Doktor India lelaki .

"Ya kami."

"Silakan masuk" Doktor itu tersenyum manis kepada mereka.

Mereka terus memasuki bilik wad Itu. Jelas kelihatan mama dan papa di katil.

"Mama papa I miss you" Alisa duduk di kerusi plastik di sebelah katil papa dan mamanya .

Puan Amira membuka mata perlahan. Dia merasakan seperti ada sesuatu yang menindih matanya supaya terus sahaja terlelap tapi dia berusaha bangun. Jari digerakkan sedikit dan matanya terbuka lalu tertutup kembali.

"Mama!" Alisa yang merasakan tangan mamanya bergerak terus memandang muka mamanya . Dia tersenyum apabila mamanya senyum kepadanya.
Alisa mengisikan air kosong di dalam gelas lalu gelas Itu bertukar tangan.

Doktor Fakhrul masuk untuk memeriksa keadaan Puan Amira .

"Alhamdulillah kepala Puan tidak terlalu teruk hanya gegaran sahaja. Tetapi badan Puan lemah . Mungkin Puan akan ditahan dulu buat sementara ni" ujar Doktor Fakhrul selepas memeriksa keadaan Puan Amira.

"Alhamdulillah Terima kasih Doktor"

"Mama ! Alisa rindu. Alisa takut mama tinggalkan Alisa" ujar Alisa lalu menangis.

"Dah-dah .. mama dh sedarkan sayang" ujar Puan Amira lalu memandang ke arah suaminya yang masih dalam keadaan koma. Dia bangun dengan bantuan Alisa.

"Abang, Abang kuat ya . Mira sentiasa ada dengan Abang. Abang jangan tinggalkan Mira dengan anak anak . Mira belum bersedia lagi untuk kehilangan suami Mira. Abang cepat bangun tau. Mira rindu" ujar Puan Amira lalu mengucup pipi suaminya.

Ada air mata mengalir di pipi papanya. Ya orang dalam keadaan koma memang boleh mendengar suara orang yang bercakap dengannya.
Tengku Asyraf hanya memandang muka mak mertuanya Itu. Dia sebak . Alisa pula sudah mengalirkan air matanya lalu memeluk pinggang suaminya. Mereka berharap papa tidak Koma lama ii Dan mereka berharap umur papa panjang.

CINTA GADIS LATTE || ✓Where stories live. Discover now