Laituri

76 7 1
                                    

Aleksi
Istun laiturilla. Katselen tähtitaivasta ja itken. Minulla ei ole enää kotia. Tyttöystäväni jätti minut. Hän heitti minut ulos. Lapset jäivät sinne, he onneksi nukkuivat. He eivät siis kuulleet meidän riitaa. Otan kenkäni ja takin pois. Laitan ne viereeni laiturille. Katselen vielä vähän viileätä vettä. On joulukuu, joten vesi on jo kylmää. Suljen puhelimen kokonaan ja laitan sen takin taskuun. Laitan yhden jalan veteen ja tunnen tuon kylmyyden. Jos menen veteen, niin en hirveen kauaa elä. Laitan toisenkin jalan veteen ja alan haukkoa happea kylmyydestä. Katson eteeni ja laitan kädet laiturille. Nostan itseni ilmaan ja olen sukeltamassa veteen, kunnes tunnen kädet ympärilläni. Ne nostavat minut takaisin laiturille.

Päästä irti!! Anna mä kuolen!! Huudan ja rimpuilen tuon henkilön sylissä, joka vain kiristää otetta. En mä anna sun tehdä sitä. Hän sanoo minulle ja kuuntelen hänen ääntä. Tuo kuulostaa, kuin hän olisi mies. Anna mä teen sen!! Sä et edes tunne mua!! Huudan täysiä ja hän vain kiristää otetta. Mä en anna sun kuolla, vaikka mä en tunnekaan sua. Hän sanoo ja halaa minua tiukemmin. Purskahdan itkuun ja en jaksa enää riehua. Lopetan rimpuilun ja itken vain hänen sylissä samalla, kun hän silittää hiuksiani.

Onks sulla joku, jonka luokse sä voisit mennä?? Hän kysyy minulta ja puhdistan päätäni. No haluuks sä mennä sun kotiin?? Hän kysyy. Ei mulla enää ole sellaista... sanon hiljaa. Okei, no haluuks sä tulla mun luokse?? Hän kysyy yhtäkkiä. En mä, en halua häiritä sua. Vastaan hänelle. Et sä häiritse, enkä mä haluaisi päästää sua yksin nyt mihinkään. Hän sanoo minulle. No kait mä voin tulla... sanon hiljaa ja hän nousee. Hän pukee päälleni takin ja kengät. Hän nostaa minut syliinsä ja lähtee kävelemään. Päästä mut alas, enneku sua sattuu... sanon hänelle. Miks mua sattuisi?? Hän kysyy minulta. No kun mä painan niin paljon ja oon niin läski ja mä... selitän hänelle, kunnes hän keskeyttää minut. Kuule sä et ole läski etkä sä nyt hirveästi edes paina... sä oot oikeesti täydellinen omalla tavallasi. hän sanoo ja kantaa minua. Mmm mut musta vaa tuntuu siltä... mikä sun nimi muuten on?? Kysyn häneltä. Mä oon Olli. Entä sä?? Hän kysyy. Mä oon Aleksi. Sanon ja hän hymyilee minulle.

Tulemme johonkin pihaan ja hän kävelee kohti yhtä rakennusta. Tulemme jollekin ovelle ja hän laskee minut maahan. Hän kaivaa avaimet taskusta ja avaa oven. Hän kävelee sisälle ja minä hänen perässään. Kävelemme rappuset ylös ja menemme johonkin toiselle ovelle. Veikkaan, että hänen koti ovelle. Hän avaa oven ja menemme sisälle. Arvasin oikein. Jätän kenkäni ja takin eteiseen. Menen Ollin perässä peremmälle. Sä varmaan haluat mennä suihkuun. Hän toteaa ja vie minut kylppäriin. Tässä on pyyhe ja tuon sulle kohta vaatteita. Olli sanoo ja lähtee. Hän tulee ehtken päästä takaisin ja laskee jotkut vaatteet pesukoneen päälle. Menen suihkuun...

Olli

Menen istumaan sohvalle ja selaan puhelinta. Puhuisin Aleksin kanssa asioista huomenna, jos hän ei jaksa tänään. Ymmärrän kyllä, että hän on varmasti väsynyt. Minulle soittaa joku ja se on tottakai meidän bilehileemme porko. Moikka mitäs nyt?? Vastaan puheluun. Läheks sä meidän kaa baariin. Kuuluu porkon ja Joelin ääni. En mä nyt, mulla on katos vieraita. Vastaan heille. Uuu onkos tyttö vai poika, minkä ikäinen, minkä väriset hiukset ja miltä se muuten näyttää. Joonas tenttaa minua. Nyt loppu, ihan kaveri vaan. Vastaan heille. Joojoo niinpä tietysti. Porko sanoo. Nyt loppu, heippa. Sanon ja lopetan puhelun.

Aleksi tulee suihkusta minun vaatteet päällään. Haluuks sä syödä viel jotain, vai haluutko mennä nukkumaan?? Kysyn tuolta varmaan pari vuotta nuoremmalta pojalta. Mä voisin mennä nukkumaan. Hän vastaa minulle väsyneen näköisenä. Okei, sä voit mennä tonne makkariin nii mä nukun tässä sohval. Sanon ja hän nyökkää. Hyvää yötä. Jatkan ennekuin hän kerkeää menemään makkariin. Selaan vielä hetken puhelinta, ennenkuin laitan puhelimen pois ja menen makaamaan. Mikäköhän sai noin nuoren henkilön ajattelemaan itsaria... haluan jutella hänelle huomenna tarkemmin. Suljen silmät ja nukahdan...

Viimeiseen tanssiin asti (oleksi)Where stories live. Discover now