Bab 17

33 2 0
                                    

AKU menyisir rambut aku yang ikal mayang itu. Naira Masih lagi tidur. Telefonku berdering minta diangkat. Aku ambil Telefon bimbit ku yang berada di atas katil. Icon hijau digesek. Telefon dilekapkan ke telinga.

"Aura, dah ready ke belum? Aku dah Ade depan rumah kau seminit yang tadi" suara garau Ryder terdengar. Aku menyelak langsir bilikku Dan ternampak seorang lelaki di hadapan rumahku dengan kereta Alpard putihnya. Cepat cepat aku matikan panggilan lalu menuju ke ruang tamu. "Mummy lisha pergi dulu ye" aku Salam tangan mummy. Mummy anguk. Aku menutup rapat pintu depan sebelum menuju ke arah Ryder.

"Oh seminit yang lalu ye kau tunggu sini?" Ryder tersenyum kambing. "Sorry lambat sikit tadi" aku pukul lengan Ryder. "Kau tahu tak aku bangun awal sebab kau kata nak jumpe pukul tujuh setengah? Last last kau sampai sini pukul sembilan setengah! Kau tak tahu tengok jam ke ha?!" Aku memukul mukul lengan Ryder. "Ouch, sorry aura! Aku ada urusan tadi" kata Ryder sambil berusaha menghentikan tangganku yang memukulnya."Whatever! So kita nak pergi mana ni?" Aku Tanya Ryder dengan bombastic side eyes. Ryder tertawa. "Luxury restaurant" aku angguk maklum la dah lama tak pergi sana.

SESAMPAINYA, aku Dan Ryder di luxury restaurant aku terus memilih meja yang agak belakang. Ryder menarik kerusi untuk aku duduk. Gentleman lah konon! Lepas aku Dan Ryder duduk, aku berdehem. "Ada apa kau nak jumpe aku DER?" Ryder nampak kerisauan. "Uhm aura aku nak minta pandangan kau sikit, boleh?" Aku angguk. Ryder menarik nafas dalam dalam, baru saja Ryder nak cakap Ade seorang pelayan ambil order muncul disebelah Ryder. "Bang order, bang" suara pelayan lelaki itu lembut tetapi. "Bang, bang kau ni bangang ke? Tak nampak orang tengah bercakap pasal private ni? Aku kalau nak order aku dah panggil dah kau!?" Suara Ryder menarik semua pelanggan di dalam restaurant itu. Aku cepat cepat senyum canggung pada pelayan itu.

"Sorry dik, dia badmood sikit" aku cakap dengan suara lembut. Pelayan itu pandang aku. "Nak kata period, dia lelaki adakah dia sebenarnya..." Ryder nampak marah. "Hey kau separuh jantan separuh betina! Boleh tak berambus dulu, halamak ai" aku tepuk dahi. Aduh Ryder! Kau buat masalah kat sini lak! Maluuu do! Aku tendang kaki Ryder dibawah meja sebelum aku menatap tajam pada Ryder. Ryder diam duduk bersilang tangan ke dada sambil membuang muka dari pandangan aku. Pelayan itu sudah berlalu Dari situ. "Kau kenapa DER?" Aku Tanya dengan marah.

Ryder pandang aku. "Tak ape. Just nak Tanya... lately ni Ade orang ikut kau ke atau kacau kau yang buatkan kau tak selesa?" Aku meletakkan jari telunjuk aku bawah dagu berfikir. "Hm..takde tapi kalau dengan noa. Yes Ade!" Ryder menarik nafas dalam dalam. "Apa pandangan kau kalau aku kawin?" Soalan ini membuatkan aku terkejut. Aku ketawa. "Siapa yang nak kat kau der? Berok pon tak nak tahu. Kau nak kawin dengan apa? Pokok? Bantal ke kereta?" Aku katawa besar.  Ryder mengeluh. "Eh jaga sikit mulut kau tu eh? Ade orang nak dekat aku tau nama dia Larissa Elaire" aku terus berhenti ketawa. Mataku terbuka luas sebelum kembali seperti biasa. "Larissa Elaire?" Ryder angguk. "Kau maybe tak kenal dia tapi aku yakin dia cantik!" Aku pandang Ryder. Yakin? Maksudnya dia tak pernah tengok muka perempuan tu ke?

"Jap! Asal tiba tiba kau nak kawin lak?" Tanya aku pada Ryder. Ryder berdehem. "Aku jatuh hati dengan Larissa Elaire" jelas lagi nyata yang Ryder menipu. Dia mahu berkawin dengan Larissa untuk menghentikan bala yang melanda keluarganya. Dia tidak mahu lagi kehilangan keluarganya. Nak tak nak dia perlu beritahu naura untuk menjauhi dirinya. Aku hanya menatap tidak percaya. "Seriously? Kau ingat tak janji kita dulu?" Ryder mula meraup wajah kacaknya. "Do you remember we promised to be friends forever until you will make me your queen?" Aku Tanya dengan mata berair. Ryder pandang naura. "Sorry but I had too. Because...I don't love you from the start, aura. Aku sedar aku selalu tipu perassan aku pada kau tapi masa tu aku Masih budak budak. Now I know I'm not the right person for you"  Ryder bangun Dari tempat duduk lalu pergi meninggkalkan naura seorang diri. Naura menangis teresak esak seorang diri. Pelayan lelaki tadi menghampiri aku. "So kita nak buat ape, cik naura?" Aku hanya berdiam diri.

HAMPIR tengah malam aku balik rumah. Aku nampak semua keluarga aku Ade diruang tamu mereka risaukan aku. Naira berlari ke arah aku Dan peluk tubuhku yang mengigil Dari kesejukan. "Wehy, kau pergi mana? Puas aku cari!" Naira pandang aku sambil memegang pipi aku yang nampak baru lepas nangis. "Kau kenapa?" Suara naira yang lembut Dan prihatin itu membuatkan aku menangis. "Ryder! He broke our promised" aku menangis lebih kuat Dari sebelumnya. Naira hanya mengosok badan aku Dan membawa aku terus ke bilik tidur. Aku terus tertidur apabila sampai di bilik tidur.

KESOKKAN harinya, aku termenung sambil teringat perkataan Ryder. Betul ke Selama ni dia tak pernah cintakan aku? Dulu ayat semanis gula! Betulah orang cakap jangan sesuka hati menilai orang. Aku peluk teddy bear merah jambu yang dihadiakan oleh Ryder kepada aku untuk menunaikan janji janjinya dulu.

Berpuluh-puluh tahun yang lalu. Naura sedang bermain dengan adik beradiknya di taman permainan. "Siapa nak aiskrim!" Suara arwah kakaknya, Niraza Qisya membuatkan naura bertenang. Niraza tersenyum Manis pada naura. "Naura dengan naira duduk sini sebelah akak. Biar abang thariq yang belikan aiskrim okay?" Aku mengangguk. Tiba tiba aku nampak seorang lelaki yang sebaya kak Niraza Qisya berjalan seorang diri. Kawan kak Niraza! Aku pandang akak aku. Dia sedang sibuk mengajar naira mengeja. Aku terus bangun Dan berlari kecil ke arah lelaki itu. "Hello awak takde kawan ke?" Lelaki itu pandang aku. "Siapa kau budak? Aku tak perlukan kawan" aku tersenyum Manis lalu menghulurkan tangganku untuk disambut. "Nama saya naura" budak lelaki itu mengabaikan tangan aku lalu berkata. "Grayson. Alex Ryder Grayson" aku angguk sambil menatap matanya. Dari situ lah kami berkawan walaupun pada mulanya Ryder agak membenci aku.

Semasa aku belajar di kolej vokasional, Ryder sudah melanjutkan pelajarannya ke luar negara, Italy. Aku tak sabar nak jumpe Ryder. "Hey budak kecil!" Suara Ryder membuatkan aku pandang belakang terkejut. Aku ketawa "well it's this grumpy person back then?" Ryder ketawa sambil menghulurkan teddy bear merah jambu kepadaku. Aku ambil teddy bear itu Dari Ryder. "Comelnya. Thanks." Aku senyum Dari telinga ke telinga. Ryder tertawa. "Aura..aku sebenarnya ada perassan pada kau lebih Dari seorang kawan. Maksudnya aku sayang kau lebih Dari seorang kawan" ayat ayat Ryder membuatkan aku tersipu malu. "Tapi aku kan budak lagi baru tingkatan 5" aku pandang mata Ryder. Ryder tersenyum. "So Mari kita berjanji!"

Mata aku meluas sebelum kembali seperti biasa. "Janji apa?" Ryder tersenyum. "Mari janji yang kita akan berkawan sampai tiba masanya aku jadikan kau ratu aku! Macam kau kena tunggu aku la" Ryder menghulurkan tangannya. Aku menyambut tanganya. "Deal. I will wait for you to make me your queen, Ryder!"

Memori aku bersamanya lesap begitu saja. Aku campak teddy bear merah jambu itu. Aku terus menangis. Aku jerit sekuat hati aku. Cepat cepat naira datang menghampiri aku.

𝓡𝔂𝓭𝓮𝓻𝓐𝓾𝓻𝓪 Where stories live. Discover now