الفصل الخامس وثلاثون
#ميمو
#رانيا_أبو_خديجة
فتحت عيني وأنا بلف اللفة الأخيرة كالعادة وبصيت في اتجاهات كتير بابتسامات متوزعة على كل اللي هنا وجايين مخصوص يتفرجوا عليا... على زوزو ورقص زوزو
ووانا بوزع ابتساماتي لكل اللي في المكان لمحته عند الباب ...هو بنفس هيئته وطوله والبدلة اللي حاطت ايده في جيوب بنطالونها....لكن برضه كان بيبص بعيد عني .... هو نفسه القرفان ده......ايه ده!!!
عيني جت في عينه ......مش عارفه ليه هربت بعيني منه على غير عادتي ... دايما ببص بكل ثقة وجراءة محبش حد يقول عليا مكسوفة من اللي بتعمله...فا اثبت ده بثقة نظرتي...لكن هو معرفش ليه هربت من عينه بصيت لأول وش قابلني وابتسمت وانا بحيي الناس اللي بتسقف.... ورجعت بصيت اتجاهه تاني....ايه ده!!!
وبعدين بقى ايه اللي بيحصل ده!!!!!!!يكون بيتهيئلي...لفيت بعيني في كل المكان ....أختفى!!.....بصيت في كل اتجاه حتى المغني اللي حنبي وقف يتلفت معايا وهو مش فاهم.....يبقى أنا شفت غلط؟!!
بقيت بدور بعيني عليه ... معقوله وهم ...ومكنش هنا أصلاً ؟!!!
....…..…...................
كنت بغير هدومي بسرعة غريبة بعدين دخلت الحمام أغسل وشي ولميت شعري في كعكعة سريعة
انا واثقة اني شفت الشخص ده في الصالة.. وأول ما عيني جت في عينه أختفى...ولا أنا بيتهيئلي ولا ايه؟!!!!
انحنيت ألم حاجتي في شنطتي اللي باخدها على كتفي دي وانا سرحانة .....هيئته مش غريبه عليا ابدا حاسة زي ما يكون أعرفه من زمان او شفته قبل كدة عن قرب....كمان وجوده في المكان اللي واضح قوي انه غير معتاد دخول مكان زيه قبل كدة... أنا عارفه وبقى عندي خبره اقدر اقول ان دة شخص جاي هنا غصب عنه او حتى مش معتاد.....طب ليه !!! معقوله فعلاً عشان اخته وعيد ميلادها اللي قال عليه....؟!
_ انتي خلاص يا زوزو اتجننتي رسمي الحمد لله بقيتي بتتخيلي بالذباين هنا كمان ...ده من يوم ما جه وضايقك وحرق دمك بنظراته المستفزة دي وانتي ملمحتهوش تاني يبقى جه امتى وازاي بقى؟!
اتعدلت ابص في الفراغ
_ بس أنا متأكدة ان المستفز ده كان هنا... والله كان هنا وتقريباً كان جاي عشاني كمان....لانه كان واقف اتجاهي وبيبصلي واول ما عيونه البعيده دي جت في عيني ...أختفى
انحنيت أجيب شنطتي البسها وامشي وأنا بلوم نفسي عالتفكير ده ...جه ولا مجاش انا ايه يشغلني.... مافي داهيه
خلصت فعلاً وطلعت بره عالشارع وبفضول ليس إلا فضلت اتلفت حواليا أدور على عربيته اللي كان بيها هنا المرة اللي فاتت ...انا بس عايزة اتأكد ان مكنش بيتهيئلي ولا حاجة...مش باينة أبدا..اتأففت من نفسي بضيقه حقيقية...يبقى فعلاً كان بيتهيئلي ....ياعيني عليا وعلى سنيني تهيؤات بالذباين كمان!
أنت تقرأ
ميمو
Romanceطلعت بيها ودخلت اوضتي والأوضة الوحيدة الموجودة في المكان وحطيتها علي سريري بالراحة ابتسمت لما بصيت في وشها بالقرب دة ملامحها جميلة اومال هي خطفاني لية ... سحبت ايدي من تحتها بالراحة اخر حاجة اكون عايزها انها تصحى دلوقتي.... وقفت قدامها ابصلها شوية...