Bab 12

263 24 0
                                    

"Misya.." Ilham menoleh memandang ke arah ku. Raut wajahnya nampak tenang namun dapatku rasakan sesuatu yang sedang bermain difikirannya.

Ilham bangun dari kerusinya dan menuju ke arah aku. Matanya tak lekang dari menatap mataku.

Sejurus dengan itu, Lucas dengan pantas menutup dan menyimpan barang-barangan yang telah digunakan oleh Ilham sebentar tadi. Dia mengarahkan Paul untuk meletakkan barang-barang itu ditempatnya.

" Macam mana dengan Edri, Ilham?" Tanya Misya.

"She's fine, don't worry. Kau tunggu sini dengan Paul. Aku dengan Lucas turun kejap," Kata Ilham

" And please, just stay here. Jangan buat benda merepek lagi. Tunggu sampai aku naik semula. Tunggu aku. Faham?" Sambung Ilham dengan tegas. Ilham terus berlalu pergi meninggalkan mereka.

Mak aih dah macam masuk kem tentera pulak! Arahan dia tu tegas betul!

" Paul, quédate aquí con ella." (stay here with her) Lucas menepuk bahu kanan Paul dengan perlahan dan mengejar langkah Tuan Muda nya itu.

Paul mengangguk. Misya dengan muka blurnya yang ke-247755+ kali hanya diam memandang mereka dengan harapan Edri akan baik-baik sahaja.

Krik.. krik..

"Miss, nak air? " Paul memecahkan kesunyian.

"Err panggil saya Misya ajer. Tak payah miss-miss ni, " Balas Misya dengan kekok.

"Mana boleh macamtu miss, saya tetap kena panggil miss Misya sebagai miss. "

" Kenapa pula? " tanyaku tak puas hati.

" No reasons. Now miss, I'll go get you a cup of coffee. Be right back, "

" Oh! And jangan pergi mana-mana! Stay there. " Kata Paul sambil berlalu pergi ke bahagian dapur. Eh dia ni, macam la aku ni rajin sangat nak meneroka bangunan ni. Lebih baik aku duduk diam, ye tak?

Dan lagi sekali, aku kena tunggu disini. Ditempat yang sama, dikerusi yang sama seperti tadi. Haih! Confirm kerusi yang aku tengah duduk ni pun dah jemu dengan aku. Well kerusi, sama la kita!

Mataku melilau ke arah penthouse milik Ilham ini.

Dan mataku terhenti dipintu bilik pejabat Ilham yang juga mempunyai tulisan ' IAN'S ' Jadinya IAN itu singkatan untuk Ilham Affendi ke? N tu pulak apa?

"Miss, nah coffee. " Paul meletakkan segelas kopi diatas meja. Aku mengucap terima kasih.

"Oh, that is his office. Tapi bukan sebarang orang boleh masuk. Hanya yang dibenarkan sahaja. " Kata Paul tiba-tiba. Aku menoleh ke arah dia.

Ouh.. faham-faham. Angguk-angguk gitu jela.

"Awak pernah masuk tak?" Tanya ku. Entah kenapa tiba-tiba rasa ingin tahu. Ah lantaklah, tanya je tak salah kann..

"Nope. Never. Siapalah saya ni kan"
Katanya sambil mengeluh kecil.

"Aii? Bukan awak sepatutnya boleh masuk pejabat boss awak ke? Kenapa tak boleh?" Tanyaku lagi. Ini pelik. Paul nampak gayanya macam bodyguard Ilham. Mesti bodyguard boleh masuk sekali kan?

"No, miss. Even his Personal Assistant Anirah, tu pun tidak dibenarkan masuk. Apatah lagi saya." Kata Paul sambil duduk di sofa berhadapan ku dan membelek sesuatu di telefon bimbitnya.

"Ouhh.." wahh.. kiranya memang betul hanya orang yang tertentu aje boleh masuk. Agak-agak ada apa erk dalam tu.

Lama memikir, tiba-tiba Paul berdiri dengan tiba-tiba. Terkejut aku! Tanpa memberitahu apa-apa dia terus lari dan beredar keluar dari penthouse ini. Tinggallah aku sendiri. Eh! Habistu aku macam mana!

........................................................................................................................................................................................................................

Pintu dibuka dari luar, seorang perempuan yang sangat aku kenali menuju masuk dengan keadaan yang tidak stabil.

Edri!

"EDRI!" Aku berlari menuju ke arah Edri yang berbalut di bahagian dahi dan pergelangan tangannya itu. Hati terus rasa sebak. Macam mana boleh jadi macam ni!

"Misya!.." Edri memeluk Misya dengan kuat. Kedua-duanya menangis dengan kuat. Nasib baiklah hanya mereka berdua disitu. Kalau tak memang orang dah anggap mereka ni kena histeria.

"Weh Edri! Macam mana boleh jadi macamni dekat kau! Apa dah jadi? Kau okay tak?" Bertalu-talu soalan diberikan kepada Edri namun Edri hanya menggelengkan kepala nya.

"Geleng-geleng apa? Kau okay tak ni Edri!" Aku menepuk-nepuk pipi Edri dengan perlahan.

"Aku okay! Jangan risau! Ada orang selamatkan aku tadi. Dia bawa aku kat sini." Jawab Edri dengan lemah.

"Siapa?" Tanyaku

"Aku pun tak tahu dia siapa. Tapi semakk gila weh!" Kata Edri sambil tersengih-sengih.

"Eih engkau ni! Aku mati-mati risaukan kau tahu tak! Ayah kau macam mana? Dia tahu tak pasal kau kena culik ni? Dia buat report polis tak?" Aku menjeling kawanku itu dengan tajam. Orang tengah serious, dia boleh main-main pula!

"Ok dah dah. Bukan masanya untuk aku tanya kau macam-macam. Now, kita balik rumah kau and rehat dulu okay? Mesti ayah kau tengah risau tu." Kataku cuba menenangkan keadaan. Walaupun aku ada 1000 persoalan sekarang tetapi ini bukanlah masa yang sesuai. Lebih baik kalau aku balik dulu.

........................................................................................................................................................................................................................

"Miss Misya and miss Edri, mari saya hantar kamu berdua balik. Arahan dari boss" Kata salah seorang dari penjaga pintu penthouse milik Ilham ini. Tetapi anehnya orangnya berbeza dengan yang sebelum ni. Mungkin bodyguard baru? Tukar shift la kot.

"Baik" aku menolong Edri untuk berjalan.

"Miss, actually our elevator system is out of service for now so we need to use stairs instead. Should we? " kata bodyguard itu sambil mata kepalanya melilau kedepan kebelakang, kekiri kekanan.

"Macam mana boleh rosak? Tadi saya naik guna lift okay aje? Why tiba-tiba rosak?" Kata Edri dengan pelik. Mana tak peliknya. Tadi okay kenapa sekarang tiba-tiba sistem down?

"I don't know yet miss, but don't worry they will repair it ASAP. Now let's use stairs instead." Sambung bodyguard itu.

Kami pun hanya turut sahaja, mungkin lift rosak. Turun jela guna tangga pun.

........................................................................

Sampai sahaja di tangga tingkat bawah, bodyguard itu menyuruh kami menggunakan pintu bahagian belakang. Iaitu pintu yang digunakan oleh staff-staff yang berkerja sebagai cleaner sahaja untuk keluar masuk.

Bila ditanya kenapa, dia menjawab arahan dari boss. Dan juga keretanya berada di kawasan belakang bangunan. Nak tak nak kami pun ikut sahaja.

Namun sebelum keluar, terdapat bunyi siren yang kuat dan ramai pekerja disitu terjerit-jerit dan berlari kesana-kesini.

Kami berdua turut cemas, namun bodyguard itu terus menarik lenganku untuk keluar dari bangunan dan memasuki kereta Perodua Bezza bewarna kelabu tersebut.

Dia memecut meninggalkan bangunan milik Ilham tersebut.

..............................................................................

Haii saya kembali! Maaf sebab dah lamaaaa sangat tak update!! Idea sudah nyahh dari kepala ni 😭😭☝🏻

IAN'S MYSTERY | NEW [OG]Where stories live. Discover now