متقصريش فى حق نفسك

108 7 0
                                    

مساء الفل عليكوا يارب دايما تكونوا بخير وزي الفل♥️

انا بصراحه جاتلي اسئله كتير اوي وبجد بضايق من بنات انهم مش عارفين الحاجات دي ، الحاجات دي بديهيه ولازم كل بنت تعرفها ، مفيش بنت تقول انا كدا واتعودت ع كدا ، لا طبعا لازم تتعلمي كابنت تعملي كل حاجه ، وبعدين انا مش بقول حاجات صعبه والله بالعكس الحاجات كلها بسيطه ومش مكلفه نهائي بالعكس ساعات بقولك حاجات من البيت كتير اوي ، ولما بقولك ع حاجات من بره ، بيبقي صابونه او غسول ، او مرطب ، لكن يعتبر ٣/٤الحاجات من البيت ، ومفيش بنت مش بتعرف تعملها ، وانا بقولك خطوة خطوة تعمليها ، ولما تسأليني ع اي حاجه برد عليها ، وبمشي معاكي خطوة خطوة .

ركزي معايا كدا وهقولك ع حاجات اساسيه تعمليها كل يوم ولو قصرتي فيها ، يبقي انتي مقصره اوي ف نفسك ، ركزي معايا👇🏻.
١_ اول ما تصحي من النوم تقولي اذكار الصباح .
٢_تقومي تجيبي المشط وتسرحي شعرك من تحت لفوق وبعدين من فوق لتحت وتلفي لفوق .
٣_تاخدي شاور يوميييييييي ، وتغسلي جسمك كويس اوي بالشاور جل بتاعك .
٤_تغسلي وشك بالغسول بتاعك ، وترشي التونر ، وترطبي وشك مرتين ف اليوم .
٥_ تغسلي سنانك مرتين ف اليوم .
٦_ ترطبي جسمك كويس اوي ، وترطبي رجلك وكل جزء ف جسمك .
٧_ اوعي تنسي مزيل عرق ضروووووي .
٨_ شعرك لو مش ده يومه ف حمام الزيت والشامبو ، تلبسي بونيه او كيس ع شعرك .
٩_ لو نزلتي الصبح حطي صن بلوك .
١٠_ متسيبيش شعر ف جسمك ياريت يعني .
١١_ تحطي بادي اسبلاش او اسبراي خفيف كدا وانتي ف البيت .
١٢_ تلبسي طبعا لبس نضيف ولابسك اللي قلعتي ياريت تشطفي لانو اصلا نضيف لان المفروض انتي بتاخدي شاور كل يوم او لو خرجتي يبقي تاخدي شاور تاني يعني مرتين ف اليوم .

دي حاجات بديهيه كدا وياريت تعمليها ومتقصريش ف حق نفسك ، ولو نسيت حاجه وانتي فاكرها اعمليها ، واستمري عليهم ولازم تعمليهم كل يوم كونك بنت ♥️

دمتم قمرات♥️🥥

~Sö❤❤

اهتمى بنفسك حيث تعيش القصص. اكتشف الآن