BAB 13: The Hospital

551 25 0
                                    

Erin terbatuk-batuk dengan kuat. Harini saja sudah 3 kali dia makan ubat. Batuknya hanya lega kurang dari sejam kemudian dia kena batuk lagi sampai sakit dada. Bila sudah sakit dada, makan ubat lain pula.

"Ah." Erin melentokkan kepalanya di bahu Zuss. Zuss risau tengok Erin. Daripada pagi dia dekat sini taknak tinggalkan Erin.

"Erin, petang ni pembedahan jantung kau. Kau taknak bagitahu Michelle perkara sebenar ke?" Tanya Maliha. Erin geleng kepala. Mukanya sudah pucat. Bibirnya sudah biru. Apabila jantung gagal berfungsi dengan baik, ia akan memberi kesan terhadap fizikalnya.

"I'm ugly. She'll hate me. Lagipun...kalau aku mati dia takkan rasa sakit kan?"

"Silap, Erin. Dia lagi sakit kau hilang macamni. Dengan kau yang kata kau curi duit dia RM3 juta." Ujar Juana pula. Erin masih geleng kepala. Air matanya mengalir ke pipi tanpa sengaja.

"Aku tak tahulah. Aku...aku sayang dia sangat...aku taknak tengok dia nangis sebab aku..." Ujar Erin lalu benamkan mukanya ke bahu Zuss. Dia menangis teresak-esak mengenangkan memori manis dia bersama Michelle.

Bertahun-tahun dia sembunyikan sakit dia daripada Michelle. Harini dia putuskan segalanya kerana mahu survive. Kalau pembedahan ni berjaya, dia akan hidup. Kalau pembedahan ni tidak berjaya, sekurang-kurangnya dia ada duit dia tinggalkan untuk Zuss.

Erin menyentuh dadanya. Dadanya berdenyut pula. Maliha dan Juana tarik Erin untuk baring diatas katil dan urutkan kakinya.

Selama ini Erin ajak kawan-kawan dia keluar memang untuk curi duit tapi untuk bayar perubatan dan simpan duit demi tumbesaran Zuss.

Erin pejam mata. Suasana wad yang bising tiba-tiba sunyi. Erin malas mahu buka mata. Tetapi apabila dia rasa sakit yang teramat, dia buka mata untuk bangun.

"Baringlah. I urutkan kaki."

Erin tersentak. Dia angkat kepala memandang Michelle. Zuss, Maliha dan Juana sudah hilang rupanya. Patutlah senyap semacam.

"I nak makan ubat...I sakit dada."

"I ambilkan. Mana ubat you?"

"Sini je." Balas Erin lalu diambil ubat disebelahnya. Tak perlu baca pun untuk cari mana satu ubatnya sebab Erin dah hafal segalanya. "Michelle..."

"I tak marah. I suka you amik duit I." Balas Michelle. Erin diam. Dia teruskan dengan makan ubat kemudian cuba bertenang. Kalau dia nervous, lagi sakit dada dia.

"...I lied. I'm sorry."

"Takpe. Cuma lepasni kalau jadi benda macamni jangan sorok tau? Erin, you're my lover. I love you. Biarlah kalau you dah takde pun sekurang-kurangnya I tahu, I tak risau." Kata Michelle lalu digenggam tangan Erin. Matanya sudah bergenang melihat Erin dalam keadaan lemah atas katil.

Erin senyum. Rambut Michelle dia usap ke belakang. "I love you too, Michelle. Ini mesti Ariana tunjuk jalan kan?"

"Yes."

"I love you too. Sorry. I'm a bad girlfriend. I lied to everything. I tak beli barang pun. I cuma bayar ubat-ubat je sebelum ni. I kena bertahan hidup. I selama ni memang tak duduk rumah tu. I akan bermalam dekat hospital. Macamnilah."

"And you senyap fasal ni?"

"Yes, because it's actually hurts me to see you cry."

"I'm crying." Michelle ketap bibir. Dia tutup mukanya dengan kedua-dua belah tangan. Erin ketawa. Dia peluk Michelle erat.

"See? It hurts me."

"It hurts me too. You're in pain and I tak tahu langsung."

"Sekarang you dah tahu kan? Hehe. Hey, ingat tak bila I janji yang I takkan tinggalkan you? Boleh tak you janji satu perkara dengan I sekarang? Alang-alang you dah tahu ni."

"Apa dia...?"

"Janji walaupun pembedahan I untuk petang ni tak berjaya, tolong setia dengan I. Tolong jenguk kubur I kalau you ada masa. Tolong jagakan Zuss elok-elok. I dah berjaya curi banyak dalam account you untuk beri kepada Zuss."

Michelle mengelap air matanya. Dia peluk Erin kembali. Pelukannya erat dan jelas menunjukkan sayangnya kepada Erin.

"I promised. I'll do whatever you want, sayang. I love you."

The Royals: Watson ✔️Where stories live. Discover now