Bunyi alarm telefon Ryan mengganggu lena Ardellia yang sedang elok berbungkus dalam comforter. Terpisat-pisat dia bangun sambil menggosok matanya.
Ryan pula cepat-cepat mematikan alarm dan dia duduk di birai katil.
"Sorry. Abang ganggu tidur sayang" Ryan berbisik perlahan.
Ardellia lihat suaminya sudah siap memakai kain pelikat dan t-shirt longgar berwarna putih. Ada kopiah atas kepala lelaki itu.
"Pukul berapa dah ni?" Tanya Ardellia dengan suara seraknya.
Dia cuba gagahkan badannya untuk bangun dan duduk atas katil. Badannya lenguh-lenguh. Semalam dia sibuk sangat menolong mengemas. Pukul 1 pagi baru dia boleh masuk berehat, berkali suaminya melarang tapi dia rasa bersalah membiarkan kakak iparnya dan ibu mertuanya yang terlalu sibuk kesana kemari.
"Baru pukul 5.45 pagi. Sayang tidurlah dulu. Nanti abang kejut" Ryan senyum.
Dia geram je tengok wajah mengantuk Ardellia yang nampak sangat seksi dengan rambut yang sedikit tidak terurus dan bibir yang merah semulajadi. Nak sentuh tapi dia dah ada wuduk.
Ardellia terus baring semula, dia tarik comforter rapat kedada. Matanya cuba difokuskan pada sang suami tetapi disebabkan dia terlalu mengantuk, dia tak sedar bila dia kembali lena.
Melihat isterinya sudah kembali lena. Ryan berdiri dan mula membentangkan sejadah. Usai solat subuh, Ryan berbaring disisi Ardellia. Dahi isterinya dicium dan tubuh itu dibawa ke pelukan.
Bunyi ketukan pintu bilik menganggu lena Ryan. Dia lihat isterinya masih tak bergerak dari posisi asal.
Pintu bilik dibuka. Ada wajah Mummynya disitu. Datin Haifa sempat jeling dalam bilik. Dilihat menantunya masih lena.
"Mummy ganggu ke?" Tanya Datin Haifa. Maklumlah pasangan pengantin baru kan.
"Taklah. Kenapa mummy?"
"Mummy nak minta teman pergi pasar basah sekejap. Ingat nak masak special sikit untuk tetamu kita" Datin Haifa meminta.
"Boleh mummy, kejap Ryan bagitahu Bella." Dia risau isterinya tercari-cari nanti.
"Biar je dia tidur. Dia penat tu. Dah tiga hari sibuk uruskan majlis. Semalam pun dia tidur lewat sebab nak menolong. Nanti bila mummy dah siap masak, baru kejut" Datin Haifa melarang.
Ryan angguk dan dia masuk semula dalam bilik untuk menukar pakaian dan mereka terus bergerak ke pasar. Jam baru masuk pukul 6.45 tapi keadaan sudah semakin sibuk. Nasib baik pasar tu tak jauh sangat dari rumahnya.
Balik kerumah. Datin Haifa terus menuju ke dapur untuk memasak. Manakala Ryan masuk sekejap ke dalam ruangan bilik kerjanya untuk menguruskan sesuatu.
Jam sudah menunjukkan hampir pukul 8 pagi. Saudara mata yang lain sudah beransur-ansur turun ke ruang makan untuk menikmati sarapan pagi.
Selesai urusan dalam pejabatnya. Ryan melangkah naik ke bilik. Dia sempat terserempak dengan Syakirah di tangga yang bersinar-sinar mata memandangnya tapi dia langsung tidak menghiraukan gadis itu dan terus berlalu naik ke ke biliknya.
Ryan duduk mengiring di sisi Ardellia. Wajah isterinya yang sedang lena dia tilik. Cantik, cukup sempurna. Alis matanya yang lebat dan kening yang terlukis cantik. Hidungnya yang mancung sempurna, tidak terlalu mancung tetapi cukup untuk melengkapi wajah indahnya dan yang terakhir sekali bibir isterinya yang merekah merah bak delima.
Semua kawannya memuji betapa beruntungnya dia berjaya memiliki gadis itu sebagai isterinya. Dia akui, kecantikan Ardellia turut menjadi penyebab kenapa dia dekat dengan gadis itu tapi peribadi Ardellia yang menyebabkan jiwanya dikunci gadis itu.
YOU ARE READING
Yang Sempurnakanku
RomanceArdellia Bella Clarissa, dia dihina dan dibuli sebab dia tidak sempurna. Tidak cantik dan tidak kaya. Cintanya juga ditolak oleh crushnya, Ryan Noah dengan alasan yang sama. 'Dia tidak sempurna'. Dia dimalukan oleh rakan sekelas sehingga dia berte...