Bloody Anniversary

53 3 0
                                    

(Disarankan sambil baca dengar lagu Qu Jin Cheng Qing by Xiao Zhan Gege ok?)

"Ah Cheng, macam mana ni? Abang kamu" Jiang Yanli menangis teresak esak. Dia menepuk nepuk lengan Jiang Cheng.

"Sabar laopo. Bangunan ××××××××× tu bangunan terbengkalai. Tak mungkin Wei Wuxian sebodoh tu." Jin Zixuan merangkul tubuh isterinya.

"Kalau dia ikut logik akal.. mungkin dia akan fikir tak mungkin Wangji akan celebrate anniversary dekat situ. Tapi dia jadi bodoh sebab dia percayakan Wangji." Kata Ah Cheng. "Patut ke kita menyusul ke sana?"

"Tak. Mari kita duduk di sini dan tenang. Buat masa ni mari kita percayakan Wangji. Wangji sangat sayangkan Wuxian. Dia akan buat apa saja untuk lindungi Wuxian. Mari kita tunggu kabar baik" balas Lan Zichen.

"Betul. Lagipun Xue Yang dan buat laporan. Polis pun akan ke sana" tambah Wen Ning untuk menyedapkan hati walaupun dah hampir satu jam tanpa apa2 berita.

.........

"Lan Zhan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


"Lan Zhan. What kind of celebration is this. Dekat bangunan yang nak roboh macam ni?" Wei Wuxian cuba menilik alamat dari kertas itu semula. Takkan lah pakcik grab tu salah hantar pula. "Mungkin dia nak kelainan Kut.. atau pun mesti nak orang aku" ujar Wei Wuxian seorang diri. Dia tersenyum.

Wei Wuxian merangkul tubuhnya yang sedikit kesejukkan dia pasti sebentar lagi tempat ini akan menjadi semakin gelap. "LAN ZHAN!!!" laungnya. Sunyi, tiada sahutan. "Lan Zhan jangan main-main lah. Dah senja ni.. aku takutlah" katanya lagi berharap ada jawapan dari Lan Wangji. Namun tiada. Dia mengeluh berat.

Bangunan ni terlalu besar. Mana dia nak cari Lan Wangji sebelum malam menjelma? Telefonnya yang mati pun rasa nak dibaling. Dia mengusap tengkuknya. Hari senja di tempat begini sememangnya membuatnya berasa seram sejuk.

KLENTANGGG TANG TANG TANG!!

"Huh" Wei Wuxian terkejut lalu menoleh ke arah bunyi itu datang. Dari bangunan hadapan. Dia mengurut dadanya. "LAN ZHANNN!!" Laungnya lagi. Patut ke aku pergi. Dia mengurut dadanya yang mula berasa tak sedap hati. "Kalau aku masuk aku tak tau apa ada dekat dalam. Kalau aku pergi dari sini. Macam mana kalau Lan Zhan tunggu aku?" Bisik hatinya.

TANG!!!

Bunyi kayu terjatuh itu sekali lagi menarik perhatiannya. Dia cuba mempolitikkan keadaan. Mungkin itu Lan Wangji yang sengaja ingin bermain dengannya. Dia mengangguk. "HAO. MENYOROKLAH. JANGAN SAMPAI AKU DAPAT KAU. AKU KERJAKAN KAU NANTI" Laung Wei Wuxian lagi dengan senyuman nipis.

Dia pun melangkah masuk ke bangunan 2tingkat itu perlahan-lahan. Dia cuba meninjau kawasan di atas satu. Tapi kosong. Ouh, mungkin dia aras atas. Dia pun memanjat tangga dengan berhati-hati. Maklumlah bangunan lama. Terlalu banyak kayu dan paku tajam di merata tempat.

Semakin dekat dia dengan aras atas semakin berkerut dahinya. Deria hidupnya menangkap bau asap rokok dan darah?

DUP DUP DUP DUP

Love Hate [COMPLETE]Where stories live. Discover now