Bab 14

9 1 0
                                    

LAPORAN yang perlu dia tulis, hanya direnung sahaja. Naaila dah tak boleh nak fokus. Sudah hampir enam bulan berlalu, dah macam ini jadinya. Sebelum ini, tak adalah dia kesah sangat sebab Naaila tahu, semuanya dalam keadaan baik-baik sahaja.

Tapi, sejak Fitri mula beri amaran beberapa hari lalu, dia rasa tak sedap hati.

"Kau kenapa ni?!"

Nak luruh jantung Naaila melihat Fitri yang balik dalam keadaan lebam sana sini.

"Aku baru lepas main basikal. Jatuh," selamba sahaja jawapan yang diberikan Fitri. Bengang sungguh Naaila ketika itu.

"Aku tanya betul-betullah!"

Fitri tertawa kejap sebelum rasa sakit di pipi mula menyerang. "Aku kena pukul, Naaila. Takkan tu pun aku nak kena cakap?"

"Siapa pelakunya kali ni? Dapat tangkap?"

Kepala digeleng. "Tak sempat Bad dengan Hamid nak kejar, lima pemukul tu dah mati dulu."

"Lima orang?!"

Kertas yang dipegang, dicampak kasar di atas meja. Huh! Sumpah, dia memang tak boleh fokus ketika ini. Lima orang datang dan belasah Fitri? Gila ke? Apa lagi yang perlu dia buat supaya orang yang dia sayang takkan disakiti macam ni?

"Naaila!"

Tersentak gadis itu apabila namanya diseru. Mata terus memandang kaunselor yang ditugaskan untuk memantaunya.

"Hempas kertas dah kenapa? Report dah siap ke? Saya nak tengok perkembangan klien yang buat sesi dengan kamu tadi."

"Baik, Cik Celine. Satu jam lagi, saya hantar report dalam bilik cik."

Petugas itu hanya berlalu meninggalkan Naaila di mejanya. Nafas dihela kasar sebelum kembali fokus kepada kerjanya.

"Sabarlah, Naaila. Sikit lagi. Satu minggu lagi, intern kau habis. Lepas tu, tak payah hadap dah report ni."

Sungguh, perlu menulis laporan selepas melakukan sesi kaunseling adalah satu hal yang memenatkan. Semasa sesi berlangsung, tak teringat pula tentang laporan. Khusyuk sangat dengar isu yang klien ceritakan. Dah habis sesi, barulah sakit kepala nak fikir. Nak dengar semula rakaman, nak tulis apa isu yang klien bincangkan. Semua itu makan masa.

Tapi, Naaila betul-betul suka dengar masalah manusia yang tidak dia kenal. Sepanjang dia menjadi kaunselor pelatih, banyak hal yang dia dapat belajar. Cara nak mengatasi masalah, cara berkomunikasi dengan pelbagai jenis manusia lapisan umur dan yang paling penting, cara untuk mendengar dengan aktif.

Siapa cakap senang sahaja dengar masalah orang? Susah nak faham apa isu yang seseorang itu alami jika tak mendengar secara aktif. Maksudnya, dengar dan faham kemudian buat kesimpulan atas setiap ayat yang klien ucapkan.

Tepat jam lima petang, Naaila keluar dari pejabat. Dia mahu pulang dan tidur sahaja. Entah kenapa, hari ini sangat memenatkan!

"Hai."

Kaki Naaila seakan terpasung di pintu lobi pejabat apabila dia nampak satu tubuh yang menegurnya. Mata pandang jejaka itu atas bawah. Tiada yang berubah melainkan rambut panjangnya sebelum ini sudah dipotong pendek. Nampak lagi kemas.

Ini... bukan mimpi kan?

"Baru enam bulan tak jumpa, takkan dah tak kenal aku? Aku potong rambut aje. Bukannya buat pembedahan plastik."

Suara lunak berbaur gurauan itu menembus gegendang telinga dan Naaila tersedar dari lamunannya. Cepat-cepat dia melangkah pergi. Namun, jejaka itu lebih pantas menghalang laluannya.

HUG : THE TRUTH UNTOLDWhere stories live. Discover now