6 - Kahvin ruskeat silmät

46 8 2
                                    

Perjantain bileet tuntuivat kuin joltain unelta ja lauantaina puolenpäivän jälkeen herätessä, minulla on kauhea päänsärky ja makaan koko päivän sängyssä. Mitään muuta en oikeastaan bileistä muista kuin oudon Jimin kanssa käymäni keskustelun. Hän vaikutti niin erilaiselta kuin yleensä ja mitä muut sanovat hänen olevan.

Sunnuntaina muistan, että sovimme Venlan kanssa jatkavamme äikän projektia kirjastossa.

Tapaankin tytön kirjaston luona, missä hän odottaa minua Santun kanssa.

"Mä en nyt tiiä mitä tehään sen Jimi suhteen, kun tuskin se muistaa että sovittiin tästä ja ei meillä kellään oo sen numeroa. Pitää varmaan vaan sanoo että tehtiin tää kolmestaan" Venla sanoo miltei ivallisesti ja kohauttaa olkiaan.

"Mä voin kyllä itseasiassa laittaa sille instassa viestiä" sanon ja Venla kohottaa kulmaansa.

"Miksi sä oot alkanu kaveeraamaan sen kanssa tolleensa?" hän tiuskaisee.

"Mä vaan seuraan sitä instassa? Ei kai se sua koske" sanon takaisin.

"No me kyllä nähtiin sun tuttavalliset keskustelut sen kanssa perjantaina siellä Millan luona. Etkö sä yhtään kuunnellu kun me sanottiin et se ei oo hyvää seuraa" Venla sanoo ja en ymmärrä miksi hän on noin paljon Jimiä vastaan vaikkeivat nämä edes tunne toisiaan.

"Miks sä oot noin kauheesti sitä vastaan? Uskotko sä oikeasti jokaista vastaan tulevaa huhua?" kysyn ärsyyntyneesti.

"Elias sä oot se joka ei tiedä yhtään mitään joten älä puutu asioihin jotka ei liity suhun. Jimi ei ole hyvä tyyppi" Santtu sanoo puuttuen keskusteluun.

"No voisko joku sit kertoo mulle mitä se on tehny, jos se kerran on niin hirveä?" huudahdan edessäni seisovalle parille.

"Se tappo yhen oppilaan!" huudahtaa Venla ja en ole uskoa kuulemaani.

Miten niin tappoi oppilaan? Mitä Jimi on tehnyt?

"Mitä!? Miten niin tappoi oppilaan?" kysyn koska en halua sen olevan totta.

"Se myi niitä helvetin pillereitä mun parhaalle kaverille Kiialle. Se kuoli samana yönä yliannostukseen" Venla sanoo silmät kostuen ja Santtu kietoo kätensä tytön ympärille. En halua uskoa kuulemaani.

Vedän syvän henkäyksen ja olen kuitenkin ihan hieman helpottunut, sillä vaikka Jimi möikin huumeet tälle Kiialle, ei yliannostuksesta voi syyttää häntä. Tietysti ymmärrän että niiden myyminen alunperinkin oli väärin mutta tiedän myös hieman Jimin puolesta tarinasta. Hänhän sanoi olleensa maksamassa joitain siskonsa velkoja. Ehkä hänellä ei ollut muita vaihtoehtoja.

"Anteeks Venla, mä en tienny" sanon hetken päästä.

"Ei se haittaa... Ja mä kyllä tiiä et ei Jimi nyt varmaan halunnu kenenkään kuolevan mut mä en vaan voi antaa sille anteeks että se myi niitä Kiialle" Venla vastaa ja kuivaa silmänsä hihaansa.

"Sori, ei mun ois pitäny udella" sanon vielä.

"No ois se nyt jossain vaiheessa tullu esille muutenki. Ja kai sä sit voit kutsua sen Jiminki mutta sä saat kyllä sitten tehdä oman osanne sen kanssa!" Venla käskyttää normaaliin tapaansa.

"No mä laitan sille viestiä" sanon ja etsin puhelimen taskustani samalla kun kävelemme sisälle kirjastoon.

Sinä: Ooks sä tulossa tänne kirjastoon
niinku me Venlalle luvattiin?

Jimi: Mun pitiki ilmottaa että oon vähän
myöhässä mutta tuun hetken päästä

Sinä: Ai okei

Yön PimeässäDonde viven las historias. Descúbrelo ahora