6.00 PAGI
Seperti biasa, Ain bangun terlebih dahulu dari yang lain. Dia melangkah ke bilik air dan terus bersiap. Siap sahaja berkemas, dia membangunkan Iffah dan Reen yang masih lena tidur di atas katil. Kemudian dia melangkah keluar.
" You must be kidding me..." ujar Ain apabila melihat langit sudah mendung. Baru sahaja dia hendak ke bilik Shu, Shoto dan Uki, Shu sudah berada diluar.
" Ain chan... Morning..." ucap Shu.
"Morning, Shu... The weather..."
" Yeah, it looks like we have another problem. Help me wake up the others. And call Reen. I need her help on waking Shoto up." Arah Shu. Ain mengangguk.
Gadis itu pun mula mengetuk bilik yang lain dan menyuruh mereka segera bersiap. Setelah dia membangunkan yang lain, dia kembali semula ke biliknya.
" Reen, Shu perlukan pertolongan awak. Susah sangat nak gerak Shoto. Lepas tu datang semula ke motorhome. Iffah dengan saya ke motorhome untuk buat sarapan secepat mungkin." ujar Ain kepada Reen dan Iffah yang tengah mengemas barang mereka.
" Okay. Kejap lagi saya ke sana. Sikit lagi barang saya ni." ujar Reen.
" Jum.. Saya dah siap packing." ujar Iffah keluar dari bilik mereka.
Ain dan Iffah ke motorhome dan terus membuat sarapan. Seorang demi seorang mereka datang membawa beg masuk ke dalam motorhome. Setelah semua berkumpul, Shu pun berdiri.
" Everyone, I have something to say. As you guys saw the weather, we will have to slow down on the road. We will leave the motorcycle behind and change the seats. Luca and Iffah will be with us on the Jeep meanwhile Reen and Shoto will be here. Is it okay for you guys?" tanya Shu untuk kepastian. Mereka mengangguk setuju.
" Let's depart as soon as possible." ujar Ain pula.
" Ain chan, take this food for you guys to eat in the jeep. I've prepared them in advance." ujar Ike lalu memberikan bekal makanan kepada Ain.
" Thanks, Ike." ucap Ain dengan gembira.
Setelah semua bersiap, mereka pun bertolak ke Bandar A. Hujan turun dengan lebat semasa mereka dalam perjalanan. Seperti yang dikatakan oleh Shu, mereka terpaksa bergerak perlahan disebabkan jalan menjadi licin akibat hujan.
Hampir 4 jam mereka berada di jalan raya dan hujan masih membasahi bumi. Iffah memeriksa GPS nya.
" Shu... There's a town 500 meters right in front of us." tegur Iffah lalu menghulurkan telefonnya kepada Ain yang duduk disebelah Shu.
" Pekan? Susah ni. Bukan pekan biasa tapi, its a big town." ujar Ain.
" Look... There's the entrance to the town." ujar Luca. Dia menunjuk ke hadapan dimana terlihat papan besar " Welcome to Pekan Desa".
" Ain chan, tell Fufu chan that we are going to stop outside the town." arah Shu.
" Fufu chan... Come in... Fufu Chan... We're going to stop outside the town." Ujar Ain melalui walkie-talkie.
" Roger that..." ujar Fulgur pula.
Mereka berhenti tidak jauh dari pintu gerbang memasuki pekan desa itu. Shu, Ain, Luca, Iffah dan Vox pun keluar dari jeep dan masuk ke dalam motorhome.
" Guys, looks pretty crowded down the main road." ujar Shoto yang melihat kawasan jalan raya di dalam pekan itu dengan Sniper diatas bunker tempat duduk pemandu.
" Iffah, is there any other road we can avoid this town?" tanya Shu. Iffah hanya menggeleng.
" It looks like we have to come up with a plan to get through this zombie." ujar Reen. Semua mula memerah otak masing-masing.
" How about I use my machine gun to clear up the path while you guys keep on driving? I will be on the back side of the jeep and kill those zombies." cadang Luca, memecah suasana sunyi diantara mereka.
" No, Luca. We can't take the risk of you being out there. There must be another way." bantah Shu.
" That's right, Luca." ujar Iffah pula. Terpapar wajah kerisauannya apabila Luca bercadang sebegitu rupa.
" Someone has to take the risk here. And the right person is me. We don't wanna waste our time here, aren't we? So, let me do it." ujar Luca bersungguh sungguh.
Shu masih mendiamkan diri. Kepalanya buntu dan pada masa yang sama, mencari jalan lain untuk keluar dari pekan ini tanpa melibatkan risiko yang melibatkan rakan-rakannya.
" Shu... You have to trust me. I can do it." Luca memegang kedua belah bahu Shu dan memandangnya dengan serius. Shu sedikit tersentak melihat rakannya itu betul-betul serius untuk menjalankan cadangannya tadi.
" You sure you wanna do it?" tanya Shu untuk kepastian.
" Shu wait.."
" Yes." lantas Luca menjawab. Yang lain hendak membantah kerana takut jika berlaku apa-apa pada Luca.
" Guys, we don't have any other way anymore and are also out of time. I know everyone is concerned about Luca. However, Luca decided to take this risk for us. Even I wanted to oppose Luca's suggestion as well, but I will respect his decision. " ujar Ain. Semua terpaksa akur dengan hati yang berat.
" Its okay guys.. I'll be fine." Luca membuat muka cerianya seperti selalu. Wajah ceria Luca membuatkan yang lain berasa sedikit tenang kecuali Iffah. Wajahnya masih tertunduk kerana dia tahu keadaan Luca yang sebenarnya.
" Bring Vox with you. He will back you up from behind just in case." arah Shu. Vox akur arahan Shu.
" Everybody get ready with your weapon. If something happens to Luca, we will back him up. Don't let those freaking zombies get us." ujar Ain dengan suara lantang.
Semua mengangguk serentak. Masing-masing sudah bersedia dengan senjata dan posisi.
Luca memegang bahu Ain, " Thanks Ain chan..." Ain hanya melontarkan senyuman pada lelaki itu.
Shu, Ain dan Iffah masuk ke dalam jeep. Luca naik ke belakang jeep bersama senjata M249 ditemani oleh Vox yang memegang katana sebagai persiapan untuk melindungi Luca.
" Luca! You ready?!" soal Shu dari tingkap pemandu.
" Yeahh! Let's freaking kill those things!" jerit Luca.
Shu menghidupkan enjin dan menekan minyak dengan kuat. Mereka pun menabrak masuk ke dalam pekan tersebut diikuti motorhome tidak jauh dari mereka . Bunyi tembakan senjata M249 bergema di sepanjang perjalanan mereka menepuhi beratus zombie di pekan itu. Sampai di tengah pekan bandar, bunyi tembakan tidak didengari lagi. Hanya bunyi jeritan samar-samar dari belakang.
" LUCA!" jerit Vox dengan panik.
YOU ARE READING
APOCALYPSE Z
AcciónAnime Festival 2026 akan berlaku tak lama lagi. Vtuber-vtuber Malaysia bakal bercollab dengan Anime Festival untuk meriahkan lagi event itu. Dengan kejutan, 2 kumpulan Vtuber dari Nijisanji dan juga seorang lagi vtuber indipendent dari luar negara b...