Sedang mereka rancak berbual, tiba-tiba telefon Ain bergegar. Dia membuka phonenya dan mendapat notifikasi dari alat pengesan menandakan Luca sedang bergerak ke suatu kawasan. Matanya terbeliak. Luca dibawa ke kawasan larangan?!
" What happened, Ain chan?" tanya Shu.
" Luca... He's being taken away..." jawab Ain lalu memandang Shu dengan penuh risau.
" We have to go now..."
Shu terus membuka langkah untuk berlari menuju ke khemah medic dimana Luca ditempatkan. Ain mengiringi Shu dari belakang setelah mengucapkan terima kasih dan selamat tinggal kepada 4 orang askar lelaki itu. Khai, Dyrhan, Max dan Leon kehairanan melihat mereka berdua dalam keadaan tergesa-gesa.
" Kapten... Patutkah kita selidik semula?" tanya Dyrhan lalu menoleh ke arah Khai yang ingin beransur pergi meninggalkan Zone C.
" Kita ada tugas lain yang perlu diselesaikan dulu." jawab Khai dan terus pergi dari situ. Dyrhan, Max dan Leon mengikuti belakang Khai.
Di Khemah Medic
" Guys! What happened?" tanya Ain sebaik sahaja dia dan Shu tiba di khemah medic. Dia dapat melihat Iffah dan yang lain semua telah berkumpul di situ.
Iffah, " Ain! Luca... Dia kene bawa dengan medical team. Saya tak tahu dia bawak Luca ke mana. Masa saya tanya diorang.." Air matanya mula bertakung mengenangkan keadaan Luca.
" Iffah bawak bertenang dulu. Saya tau diorang bawak Luca ke mana." ujar Ain. Ike menjelaskan apa yang terjadi kepada Shu.
" Ain chan, just now you said about how he's been taken away... Where is he at the moment?" Soal Shu.
" Restricted area, which means the military and medical building. I set a tracker inside Luca's trousers before we separated. Look here." Ain menunjukkan phonenya.
" Shit! Why would they send Luca there? He's only having a fever." ujar Mysta menahan amarahnya.
" We don't have much time left. We need to save him ASAP." ujar Reen pula.
" Here's what we are going to do, then. Vox, Ain Chan, and I will rescue him inside the building. Meanwhile, you guys try to distract the security guards. If they are pointing their firearms at you, don't take any more risks." arah Shu. Semua mengangguk setuju.
Tanpa berlengah, mereka pun menjalankan plan mereka. Reen dan yang lain membuat provokasi di hadapan bangunan Military dan Medical sementara Ain, Shu dan Vox bersembunyi di satu sudut, menunggu peluang untuk masuk ke dalam bangunan tersebut.
Mulai sahaja provokasi, ramai sekuriti bergerak ke arah mereka. Ketika itu juga, mereka bertiga menyeludup ke dalam bangunan. Masuk sahaja mereka terus menyorok di kawasan yang tiada orang. Semasa mereka bersembunyi, mereka terdengar perbualan dua orang perempuan berpakaian coat makmal putih berjalan di koridor.
" Aku dengar kita ada tikus makmal baru..." ujar Perempuan Saintis 1.
" Haah, tak silap aku dia baru datang pagi tadi ke pagi semalam. X ingat. Yang aku tahu medic team jumpa tikus makmal yang berkualiti. Immune dia boleh tahan tinggi. Dah bawa dekat makmal C untuk pemeriksaan lebih lanjut." jelas Perempuan Saintis 2.
Ain terkejut mendengar perbualan mereka berdua, " Tikus makmal? Siapa? Luca kah? "
" Tak sabar aku nak jumpa dengan dia. Mana tau tikus makmal baru tu membuahkan hasil Experiment-TX. " ujar Perempuan Saintis 2 dengan teruja.
Sepanjang mereka berbual, Ain, Shu dan Vox mengikuti mereka dari belakang sehingga mereka tiba di sebuah ruang yang berlabel Makmal A. Disebalik cermin besar makmal itu, mereka dapat melihat beberapa orang saintis sedang membuat kerja masing-masing. Di satu ruang sebalik cermin kaca bahagian dalam pula, terdapat beberapa orang berpakaian putih dalam keadaan lemah dan ada yang tidak sedarkan diri. Inikah yang dimaksudkan mereka tikus makmal?
" From what I overheard, the medic team brought Luca to Lab C.." ujar Ain dengan nada yang perlahan.
" I wonder if Luca will be alright." ujar Vox pula.
" I am sure he will be fine. We'll save him before he becomes like them." ujar Shu merujuk kepada tikus makmal yang berada di dalam Makmal A.
" How are we gonna save him?" soal Vox.
" Look over there. It's an emergency alarm. Ain Chan will activate the emergency alarm to create a ruckus in the building meanwhile Vox and I will save Luca after they run out of the lab. We'll then escape using the same route we went to get here." arah Shu.
" Okay. Please be careful both of you." ujar Ain.Dia pun bergegas ke penggera kecemasan yang tidak jauh dari makmal A.
Setelah Shu dan Vox berada pada posisi mereka, Shu memberikan signal kepada Ain untuk mengaktifkan penggera tersebut. Ain menekan butang penggera kecemasan dan bunyi siren amaran bergema di seluruh bangunan itu. Gadis itu terus bersembunyi di sebalik loker berdekatan. Ramai yang bergegas keluar dari makmal mereka dan pergi ke pintu kecemasan.
Pada masa itu juga, dua orang lelaki itu masuk ke dalam makmal C dan mencari Luca. Rupanya dia masih terbaring di atas katil dalam keadaan tidak sedarkan diri. Ain datang menahan pintu makmal tersebut sementara Shu dan Vox membetulkan posisi mereka semasa cuba untuk memapah Luca. Semasa Shu dan Vox membawa Luca keluar dari makmal, Ain sempat memandang cctv pada penjuru makmal dan menunjukkan jari tengah.
" Ain Chan! Come!"
Ain terus maju ke hadapan diiringi Shu, Vox dan Luca untuk memeriksa keadaan sekeliling sebelum mereka keluar dari ruang tersebut. Mereka bernasib malang kerana berdepan dengan Tia dan Fiqrie yang lengkap dengan senjata.
" Ain! Berhenti dan angkat tangan kau kalau kau tak nak bahayakan nyawa kau dengan kawan kau!" arah Fiqrie dengan lantang sambil memacu senjata kearah Ain. Tia pula memandang ke arah Shu dan Vox yang tengah membawa Luca dalam keadaan yang tidak sedarkan diri.
" Ain chan... " Shu mulai risau. Vox pula mulai gelabah.
Dengan tenangnya Ain memacu pistol ke arah Fiqrie. Shu dan Vox terpegun dengan tindakan gadis itu manakala Fiqrie dalam posisi berjaga-jaga.
" Aku takda masa nak bermain dengan korang. Sebelum kau tembak aku, peluru pistol aku ni dah tembus dulu dekat kepala kau." ujarnya dengan nada yang serius dan tenang.
" Huh! kau tak payah nak acah-acah...." Ain terus menembak tepat pada cctv yang berada di penjuru kanan mereka. Mereka berdua terkesima. Orang biasa dapat tembak sasaran dengan tepat?
" Jangan cabar aku, Fiqrie. Kau tak tahu kemampuan yang ada pada aku. Aku boleh bunuh kau bila-bila masa aku nak selagi aku ada peluang. Tia, kau kawan baik sepupu aku sepatutnya kau tahu bende ni tapi kau tak informkan pada dia. Kau nak jadikan sepupu aku tikus makmal jugak ke? " ujarnya dengan nada yang menahan marah. Luca mulai sedarkan diri apabila mendengar suara Ain yang sedikit lantang itu .
" Fiqrie, turunkan senjata kau." arah Tia.
" Tapi..."
" Aku taknak ulang arahan aku." arah Tia lagi. Fiqrie akur dengan arahan Tia walaupun lelaki itu tidak berpuas hati. Ain masih dalam keadaannya yang memacu pistol ke arah mereka berdua.
" Ain, aku akan bawak kau dengan kawan-kawan kau jumpa dengan jeneral aku. Nanti dia akan explain dari A sampai Z." ujar Tia lalu berpaling ke belakang dan berjalan dengan pantas diikuti Fiqrie. Ain, Shu, Vox dan Luca hanya mengikuti mereka berdua dari belakang.
YOU ARE READING
APOCALYPSE Z
ActionAnime Festival 2026 akan berlaku tak lama lagi. Vtuber-vtuber Malaysia bakal bercollab dengan Anime Festival untuk meriahkan lagi event itu. Dengan kejutan, 2 kumpulan Vtuber dari Nijisanji dan juga seorang lagi vtuber indipendent dari luar negara b...