BAB 17 '𝑱𝒂𝒏𝒈𝒂𝒏 𝑻𝒆𝒓𝒍𝒂𝒍𝒖 𝑹𝒂𝒑𝒂𝒕'

129 59 21
                                    

"Ahhh!"

     Pap! Pap! Pap!

     Semua berlaku dengan sekelip mata, apabila terasa aku terlanggar dengan sesuatu. Menyebabkan tapak kasut aku yang kurang bunga ini tergelincir dan akhirnya terjatuh. Uhm, kasut pun satu hal.

     "Aduh..." Aku kini telah mendarat selamat di atas lantai. 

     "Aw... awak okay, tak?" kata seseorang itu yang berbaur cemas dan kerisauan.

     "Ta-- tak.. Saya okay..." Aku memberikan isyarat tangan kepada dia agar menjauh sedikit daripada aku. Tak sempat aku nak melihat wajah dia, sebab sakit sangat sekarang ni. Nak berdiri pun tak boleh. Apatah lagi bergerak sedikit. Kalau dia cuba gerakkan aku, lagi haru!

     Tangan masih tidak lepas memegang pinggang. Perlahan-lahan aku cuba mengurut pinggangku. Mesti kejang ni. Walaupun sebenarnya, hentakan yang paling kuat adalah pada punggung aku. Tapi, malu pula aku nak urut depan orang. Aku mengetap bibir dan memejamkan mata. Mengerang kesakitan.

     "But, you don't look okay.."
     "Tak apa... Saya nak duduk macam ni, sekejap. Nanti hilanglah sakit tu..." Mujurlah masa aku jatuh tangga tadi, tak terselak kain aku. Walaupun aku pakai seluar di dalam, aku tetap akan malu. Kalau tak, hilang habis segala kehormatan aku yang bergelar wanita!

     Dia hanya diam.

     3 minit berlalu, 3 minit juga lah, dia masih kekal berdiri di sebelah aku. Tak terlalu dekat, tak terlalu jauh. Tapi yang aku peliknya, sepanjang 3 minit berlalu ni, tiada satu habuk dan hamba Allah pun, yang lalu di kawasan ini. Kalau ada cikgu perempuan lalu, bolehlah dia tolong dan aku boleh juga mengadu kepada cikgu.

     Aku cuba untuk menggerakkan tubuh, sedikit demi sedikit. Alhamdulillah... dah lega sikit.

     Aku mula untuk bangun apabila dia
tiba-tiba mula melutut di sebelah aku.

     "Boleh bangun?" Pandangan mata dia yang sangat lembut dan berbaur kerisauan di dalamnya.

     Terkelu. Kacak... nya. Kenapa aku rasa di belakang dia ni, macam ada cahaya yang sangat terang hingga menerangi muka dia. Cahaya Nur! Muka di--

     "Umm... awak?"

     Mati habis segala lamunanku. Kembali ke alam realiti.

     Cepat-cepat aku bangun. Sempat juga aku mengerang kesakitan yang masih tersisa. Dia yang melihat aku berdiri, turut serta berdiri sekali.

     "Are you sure, you're okay? Awak jatuh tadi..."
     "Betul! Saya dah okay. Ha, tengok ni." Aku mula meyakinkan dia, dengan mengayun-ayunkan tangan aku. Aku pun tak tahu apa aku buat, sebenarnya.

     "Ouch!" Masih juga terasa sisa-sisa sakit kekejangan ini.
     "Careful! Awak tak boleh buat macam tu, nanti lagi memburukkan kekejangan."

     Aku hanya angguk.
     "Sorry... Sebab saya, awak jatuh tangga." kata dia dengan penuh kekesalan.
     "Eh... eh! Tak apa, tak apa. Saya tak kisah. Benda dah jadi, kan. Nak buat macam mana-mana." 

     Aku mula membongkokkan sedikit badan, untuk mengutip kembali buku-buku yang habis bersepah di atas lantai dan tangga. Dia yang perasan dengan tindakan aku itu, mula menghalang aku untuk mengutip.

     "Ehh... tak apa, tak apa. Biar saya yang buat," Dia mula melutut dan mengutip buku-buku itu.
     "Ehh... tak apa. Tak payah,"

     "Awak cedera sebab saya. It's the least I can do." Dia kini berdiri tegak di hadapan aku bersama buku-buku yang dipegang erat olehnya.

My Senior RulesWhere stories live. Discover now