Bab 7

95 0 0
                                    

      HABIS sahaja bertugas di pangkalan Aqeel terus melaporkan diri untuk pulang. Orang lain di pangkalan juga melaporkan diri untuk pulang hampir sebulan mereka bertugas dan pada minggu ini dapat lah mereka bercuti ada yang meluangkan masa dengan keluarga dan siapa yang sudah berumah tangga mereka pasti melayan isteri mereka.

 Orang lain di pangkalan juga melaporkan diri untuk pulang hampir sebulan mereka bertugas dan pada minggu ini dapat lah mereka bercuti ada yang meluangkan masa dengan keluarga dan siapa yang sudah berumah tangga mereka pasti melayan isteri mereka

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Sampai sahaja Aqeel di rumah mummy dan daddynya terus dia masuk ke dalam rumah.

Masuk sahaja di dalam rumah dia melihat semua ahli keluarganya sudah berkumpul dan ada tetamu yang hadir.

Terus sahaja dia bersalaman dengan tetamu untuk menghormati tetamu itu.

"Aqeel duduk sebelah mummy sini"
Kata Datin Sri Amira.

Aqeel hanya mengganguk lalu melabuhkan punggung di sebelah mummynya.

"Daddy nak kamu tunang dengan anak tetamu kita ni. Daddy dan Mummy nanti nak masuk meminang anak tetamu kita ni"
Dato Sri Ariffin bercakap.

Tubuh Aqeel terus mengeras mata dia laju melihat anak tetamu itu. Anak tetamu itu tidak menutup aurat. Auratnya terdedah dia tidak tutup aurat seperti Nurissa Alya. Nurissa Alya yang lawa bertudung pandai memilih outfit dan ya dia tidak mahu bertunang dengan perempuan di depannya ini.

"Mummy Daddy kenapa Aqeel kena bertunang dengan dia?"
Aqeel menyoal dengan suaranya sedikit naik.

"Kamu umur dah 25 tahun Aqeel bila kamu nak bawak balik isteri kalau sibuk saja dengan kerja kamu?!"
Terus sahaja Dato Sri Ariffin bangun.

"TAPI AQEEL PUN DAH ADA CALON DADDY!"
Terus sahaja Aqeel meninggalkan suara.

Dato Sri Ariffin terdiam.

"Kami minta maaf Tuan Hakimi kami menolak tawaran ini maafkan kami"
Terus sahaja Dato Sri Ariffin menunduk kepala sedikit.

"Tak apa la mungkin tak ada jodoh antara mereka berdua.. kami minta diri dulu.."
Terus sahaja tetamu itu keluar dari rumah.

Sekarang hanya tinggal Aqeel,Datin Sri Amira Dan Dato Sri Ariffin.

"Kamu dah memalukan Daddy Aqeel.."
Dato Ariffin terus labuhkan punggung di sofa semula.

"Daddy tak kira minggu ni kita masuk meminang calon kamu tu"
Aqeel membulatkan matanya tidak percaya Nurissa Alya itu bukan tahu yang Aqeel suka dekat dia Ya Allah dugaan.

"Daddy tak boleh paksa Aqeel bagi la Aqeel masa"
Aqeel mula membantah daddynya.

"KEPUTUSAN DADDY MUKTAMAT AQEEL LUTHFI!"
Terus Dato Sri Ariffin bangun dari duduknya lalu meninggalkan Aqeel Dan Datim Sri Amira.

Aqeel terus masuk ke biliknya.
Ya dia serabut sekarang ni masa yang daddy bagi hanya seminggu sekarang dia nak buat apa?

Pantas Aqeel mengeluarkan iPhone 13 Pro Max dari poket seluar lalu menghubungi Amir.

"Assalammulaikum Qeel kenapa kau call aku?"
Suara Amir kedengan di dalam panggilan.

"Jumpa kat tempat biasa aku tunggu kau malam ni"
Terus sahaja Aqeel meletakkan panggilan.

Pada waktu malam Aqeel sudah lama sampai mana la Amir ni lambat sungguh.

"Sorry Qeel lambat ada hal sikit"
Amir labuhkan punggung di kerusi hadapan Aqeel.

"Tak apa minum la dulu aku oder minum dah makanan nanti sampai"
Terus Amir ambik cawan lalu letakkan di bibir minum.

"Aku nak masuk meminang adik kau minggu ni"
Aqeel bersuara.

Terus air di dalam mulut Amir terkeluar dan ya dia terkejut!

"ISH TAK SENONOH LA KAU AMIR QUSHAIRI! HABIS BASAH MUKA AKU PENGOTOQ SIAA!"
Air yang terkeluar dari mulut Amir itu terkena dekat muka Aqeel.

"KAU GILA KE APA KENAPA TIBA-TIBA NAK MASUK MEMINANG ADIK AKU?!"
terkejut beruk Amir ni.

"Kau jugak kata masuk meminang senyap-senyap then aku ikut la rancangan kau"
Aqeel jawap selamba sahaja.

"Aku gurau takkan kau nak ambik serious astrafirullahhalazim.."
Terus Amir mengucap.

"Mummy dan Daddy aku desak aku Amir minggu ni jugak mereka nak hantar hantaran pinangan kau tolong aku boleh Amir? Kau tahu kan Mummy and daddy aku tu macam mana?"
Aqeel terus mengeluh.

"Aku faham Qeel tapi kita tak tahu adik aku tu boleh terima ke tidak.."
Amir mula rasa bersalah.

"That's why aku masuk meminang senyap-senyap Amir.."
Aqeel terus mengangkat muka memandang Amir.

"Bila kau nak masuk meminang?"
Amir mula bertanya kalau ini sudah ditakdirkan adiknya bersama kawan baiknya maka dia akan terima.

"Kalau boleh aku nak cepat mungkin esok lusa aku pergi masuk meminang"
Muktamat keputusan Aqeel.

Leftenan Aqeel Luthfi  (OG)Where stories live. Discover now