Nana buka matanya perlahan-lahan. Dia memang biasa bangun seawal 5 pagi dengan sendirinya. Dia takkan tidur balik kalau dah bangun. Sebaik dia bangun, dia akan terus mandi dan pakai baju. Lepastu barulah dia kejut semua dayang dia bangun.
"Eh?" Nana berkerut. Kenapa ada tiga dayang? Mao tidur dengan Puteri Haya setiap malam jadi siapa lagi sorang?
Nana kira lagi dayang kemudian dia perhati wajah sorang-sorang. Alangkah terkejutnya dia bila nampak muka Norren disebelah katilnya. Bermakna dia tidur atas katil Maom
Nana geleng kepala. Dia kejutkan dayang yang lain dan keluar dari bilik untuk kejutkan Mao. Lepas mereka mandi mereka akan kemas bilik dan ambil sarapan didapur dahulu sebelum mereka mula kejutkan para puteri untuk sarapan.
"Tuanku? Kenapa Tuanku dekat sini?" Tanya Nana. Dayang-dayang dia mesti buntu Norren dekat mana. Menghilang sampai ke sini.
Norren bangun. Dia gosok matanya yang layu. "Bilik dayang saya tak macam bilik datang Haya. Mereka semua tidur luar istana. Saya takut..."
Nak cabul orang sangar tapi tidur sorang pun takut. Nak je Nana sembur itu pada muka dia. "Dayang Tuanku pasti sedang mencari. Tuanku boleh pulang ke bilik Tuanku."
"Erm." Norren turun dari katil. Nana teman dia sampai ke depan tangga dan perhati Norren pulang ke biliknya sambil peluk bantal kegemaran dia. Bila tiba di bilik, Nana boleh nampak dayang-dayang Norren jemput dia masuk. Mesti diorang risau sangat Norren hilang.
Norren melihat kearah empat dayangnya.
"Tuanku nak siapa harini?" Tanya Imelda.
"Boleh ke...?" Tanya Norren. Mereka berempat terkejut. Boleh? Dia minta izin?
"Boleh...? Maksud Tuanku...?"
"Korang rela ke atau sebenarnya terpaksa? Jujur je. Saya takkan marah. Kalau saya marah nanti Cik Nana akan marah saya."
"Ouh." Mereka berempat saling berpandangan. "Kami sebenarnya tak kisah tapi bila Tuanku guna kekerasan dan paksa kami untuk lakukan posisi yang Tuanku nak tu agak..."
"Ya, Tuanku kecil lagi. Kami agak tak selesa." Sherin mengaku. Barulah Norren faham maksud Nana. Dia nak lepaskan tekanan tapi dayang-dayang dia semua terseksa.
"I see." Norren duduk diatas katil. "Mulai harini saya takkan sentuh tanpa izin lagi. Cuma saya masih mahu dimandikan. Boleh ke...?"
Mereka berempat senyum lebar. Nampaknya Norren dah ada kesedaran dalam diri! Terus mereka angguk dan merapati Norren. Bajunya dibuka dan pegang tangan Norren untuk masuk kedalam tub mandi.
"Terima kasih sebab bertoleransi, Tuanku."
"Sama-sama. I feel so bad now."
"Jangan risau. Kami tak simpan dendam. Tuanku boleh duduk."
*******
Semua dayang tidur petang. Harini giliran Nana mandikan Haya. Lepas mandi Haya dipakaikan bedak dan baju kemudian Nana lap rambut dia asampai kering sebelum disikat."Cantik rambut Tuanku." Puji Nana. Haya senyum girang. Dia pegang tangan lain Nana.
"Saya anak mommy. Mestilah cantik."
"Tuanku Permaisuri cantik sangatlah. Semua orang nak dekat dia tak kira lelaki atau perempuan. Lagipun dia muda lagi."
"Mommy muda? Dia dah tua lah."
"Umur 28 masih mudalah Tuanku."
"Ouh..." Umur 28 sudah ada 4 orang anak. Mujur saja suami Lihana meninggal dunia 3 Tahun lalu sebab sakit jika tidak pasti disuruh beranak sampai monopouse.
Semua tak suka suami Lihana. Dia kejam dan ramai nampak cara dia layan Lihana sebelum Lihana jadi permaisuri. Lihana malah pernah bengkak pipi sebab ditampar. Nana percaya Lihana tidak akan mencari lelaki lagi lepasni.
"By the way kamu faham ke apa yang saya ajar tempoh hari?" Tanya Nana. Haya angguk kepala.
"Tak boleh bagi orang lain sentuh dada saya sesuka hati. Tak boleh bagi orang lain sentuh kemaluan saya sesuka hati. Kalau nak pegang diorang punya saya kena minta izin. Kalau diorang tak bagi saya tak boleh paksa."
"Pandainya Tuanku!"
"Lagipun...paksa orang untuk sentuh kita tu nampak menyakitkan. Macam daddy buat kat mommy dulu." Anak-anak Lihana juga nampak kekerasan Tengku Putera dulu. Mereka nampak bagaimana Lihana bertahan untuk hidup demi anak-anak dia dan semua gembira bila Tengku Putera meninggal dunia kerana dibunuh.
"Tuanku Permaisuri tidak akan membuat kesilapan yang sama. Patik yakin dia bakal memilih seseorang yang dia nampak bakat sebagai ibu bapa." Kata Nana sambil diikat rambut Nana dan dipasangkan kerongsang serta klip rambut emas.
Nana peluk leher Haya dari belakang lalu dicium pipinya geram. Budak kecil. Pipi tembam lagi buat Nana geram.
"Cikna, nak tidur." Ujar Haya.
"Maafkan saya, Tuanku. Tuanku ada kelas mengira harini. Mari."
"Taknak pergi kelas..."
"Sekejap je. Mari. Cikgu Yura sudahs menunggu Tuanku." Nana pegang tangan Haya lembut dan bawa Haya keluar dari bilik. Muncung habis dia bila disuruh pergi ke kelas. Nana terpaksa tinggal dengan dia dalam kelas sebab dia menangis kalau Nana lepaskan tangan.
Manja betul.
Lihana mengintai dari pintu. Sekali tengok dah macam pakcik gatal. Sesekali dia tersenyum melihat kecomelan anaknya.
"Tuanku ada seribu kerja nak dibuat harini." Ujar Gina, pembantu peribadi Lihana. Lihana menepuk lengannya.
"Saya nak tengok anak saya ni. Sabar."
"Tengok anak ke tengok Dikna? Huh." Gina mengeluh. Dia memerhati Nana dari jauh. Pandai betul dia jaga Tuanku Puteri. Haya memang suka semua dayang dia dan dia paling suka adalah Mao. Tapi untuk tengok dia gembira dengan Nana memang sesuatu yang biasa.
YOU ARE READING
Apothecary Diary |C
Storie d'amoreNana Irdina hanyalah seorang dayang istana bagi Tengku Puteri Diraja Seloka Haya Christiane Jowy. Namun disebabkan dia telah menyelamatkan nyawa Tengku Puteri Diraja Seloka Norren Christiane Jowy dia telah diangkat sebagai dukun paling atas didalam...