Pukul 5. Nana bersandar sekejap pada kerusinya sebelum dia bangun dan kemas meja. Dia mahu balik ke bilik dan berehat. Dia juga mahu tengok bakal anak tirinya itu sudah mandi atau belum. Biasa kalau dia takde dayang-dayang akan mandikan dia lambat sebab nak bagi dia makan dulu.
Kalau belum mandi memang kena bebel.
"Kakna!" Pintu bilik diceroboh. Seorang pengawal lelaki masuk kedalam bilik.
"Ya?"
"Dayang kepada Norren mati lemas!"
"Huh?"
"Kami perlukan dukun!"
Nana terus tinggalkan meja dia yang bersepah dan lari keluar mengikut langkahnya. Tanpa dia sedari Lihana sedang berjalan ke biliknya dan terkejut melihat Nana yang berlari keluar secara tiba-tiba.
Nana dibawa ke parit di luar istana. Parit besar yang mempunyai air paras bahaya ini dan seorang mayat ditutup dengan kain guni.
Nana berjalan kearah mayat tersebut lalu dibuka. Orang lain sudah takut melihat wajah mayat namun Nana dengan selamba meneliti wajahnya malah guni ditarik untuk melihat tubuhnya. Lengkap dengan baju.
"Imelda..." Nana berkerut. Kenapa Imelda lemas? Dibunuh atau bunuh diri?
"Apa dah jadi?" Tanya Lihana dan masuk mengikut laluan yang disediakan orang ramai. "Kya! Hantu!"
"Diam boleh tak?" Nana menutup semula mayat tersebut dan berdiri. "Saya tak boleh klarifikasikan apa-apa."
"Awak rasa dia dibunuh atau bunuh diri?"
"...ada kemungkinan dia bunuh diri. Jarinya merah bermaksud dia mencakar dinding istana untuk keluar. Kalau awak tengok dinding istana..." Nana menunjuk kearah dinding istana yang setinggi 25 meter. "Sangat tinggi. Sebelah kakinya berbalut menyukarkan dia untuk panjat."
"Mungkin dibunuh?"
"Ada kemungkinan besar dia bunuh diri."
"Tapi tu kan tinggi? Duh!"
"Tuanku tak pernah pergi ke dinding istana kan?"
"Kenapa?"
Nana menarik tangan Lihana menuju ke dinding istana. Dia menyentuh dinding itu dan bergerak ke tepi sehingga dia dapat menolak satu batu-bata ke dalam. "Batu-bata ni besar dan berat malah kuat untuk menampung manusia. Jadi bila ditolak kedalam, ia akan mencipta tangga untuk keatas. Mereka boleh turun dengan berpaut pada lubang."
"I see...mana awak tahu?"
"Masa mula-mula kerja sini saya nampak Norren buat."
"Noreen panjat dinding?!"
"Ya. Rasanya dia dah tak buat dah. Tengok melekat dengan dayang. Cuma kematian Imelda mungkin akan beri kesan kepadanya."
"Haih." Lihana merangkul lengan Nana. Nana memandang ke wajah Lihana kemudian dia menyandarkan kepalanya di bahu Lihana.
"By the way semua orang dah tahu fasal kita." Ujar Nana.
"I know."
"Sebarkan tanpa persetujuan saya!" Pinggang Lihana dicubit. Serta-merta Lihana melompat dan menjauh. Dia lupa Nana mudah naik tangan kalau marah. Lagi-lagi naik tangan pada orang yang tidak menghormati dia sebagai wanita.
"Maafkan saya tapi saya cuma nak semua orang tahu awak tu patut dihormati!"
"...dan buat saya rasa langsung tak selesa! Awak sini! Saya kena cari rotan. Mana rotan?!" Nana berjalan mendekati Lihana. Lihana terus berlari ke pintu istana.
"Saya minta maaf!"
***********
"Huh." Nana bersandar ke belakang. Lega rasanya dapat pulang ke kampung. Naik kereta kuda pula tu. Jen disebelah asyik tersenyum dari tadi. Dia tak sabar betul mahu bertemu Puiyi.Jen mengerling kearah Nana. Pipinya disentuh. "Awak lain betul kalau tak pakai make-up. Lagi lawa!"
"Ya, orang selalu cakap tu." Balas Nana. Jen senyum. Dia naikkan kedua-dua kakinya diatas kerusi dan peluk. Ototnya yang keras macam batu itu kelihatan.
"Hehe tak sabar jumpa Cik Puiyi. Cik Puiyi~ Cik Puiyi~"
"Since you're going to sleep with her...saya ada tips. Sebagai adik dia saya tahu apa yang dia suka masa seks."
"A- apa dia?" Jen merapatkan telinganya kepada Nana. Nana senyum sinis. Dia merapatkan wajahnya ke telinga Jen.
"...kakak suka gila kalau..."
Jen mendengar dengan penuh teliti. Ini satu peluang buat dia dan dia akan gunakan sebaiknya! Semua tips yang Nana membuatkan wajah Jen merah menyala seperti tomato. Memang tidak sabar dia mahu lakukan tips itu buat Cik Puiyi.
Akhirnya setelah perjalanan 30 minit mereka tiba di daerah pelacuran. Waktu malam memang meriah. Pelacur yang cantik dan belum dilanggan berdiri dekat koridor dan tingkap dan menggoda mereka dengan ayat-ayat manis. Meremang Jen masuk sini. Rasa macam mereka panggil dia pula.
"Cantiknya diorang~" Puji Jen. Nana selamba pejam mata. Dia kepenatan. Dia dah biasa dengan daerah ni jadi langsung tak tergoda.
Sampai saja di Rumah Irdina, mereka berdua turun dari kereta kuda. Seorang nenek tua yang sedang hisap rokok depan rumah dipandang Nana.
"Nenek, lama tak jum-"
PAK! Pipi Nana ditampar. Ternganga Jen dibuatnya.
"Kenapa nenek tampar saya?!"
"Suruh jadi pelacur taknak! Jadi hamba pula dekat istana!"
"Sejak bila pula saya jadi hamba?!"
"Habistu jantan ni siapa?! Bukan tuan kamu ke?!"
"Dia perempuan lah nenek! Lagipun saya ni dukun! Yang selamatkan orang! Yang siasat kes kematian dayang! Ya Tuhan sakitnya!" Nana rasa nak hantuk kepala di dinding. Datang-datang di tampar. Nenek Nana iaitu Neklang merenung kearah Jen. Kecut-perut Jen.
Satu keluarga Nana menakutkan. Sebab itu dia garang.
"Dialah pelanggan Puiyi tu nenek. Layan dia elok-elok. Dia punca saya boleh balik kampung." Tegas Nana. Barulah muncul senyuman di wajah Neklang. Dia merapati Jen dan usap pipinya. "Kamu rupanya! Aaa...apa nama dia?"
"Jen."
"Cik Jen!"
"Y- ya..." Jen tersengih kekok. Dia seriau dengan nenek ni. Nenek mana je sambut anak dengan tamparan?
"Panggil Puiyi cepat!"
Pembantu di Rumah Irdina berlari masuk kedalam rumah. Mereka memanggil Puiyi yang sudah siap dengan make-up. Pakaiannya sangat seksi. Baju Goran yang dipakai sengaja diturunkan sehingga menampakkan bahu dan upper boobs nya yang sememangnya besar. Malah rambutnya juga dihias dengan klip rambut emas dimana dia menerimanya daripada pelanggan sebelum ini.
Puiyi tundukkan kepalanya dihadapan Jen. Meremang habis Jen bila nampak Puiyi yang cantik bak puteri ni.
Puiyi berjalan mendekati Jen. Dia senyum menggoda dan menyentuh baju Jen. Tangannya turun ke pinggang Jen lalu dibuka kain lipat di pinggang Jen dan dilempar ke lantai.
"You're a girl..." Puiyi menyentuh dada Jen. Tiba-tiba mereka nampak ada benda yang timbul di bahagian bawah. Terbeliak mata Nana. Neklang terus tarik Nana masuk kedalam rumah.
"Dah, tinggalkan diorang."
Puiyi ketawa kecil. Tangannya menyentuh alat sulit Jen yang timbul di bawah. "Ada dada tapi ada...? What are you, sayang? A monster?"
"Saya...ahh~" Jen gigit bibir. Halus betul tangan Puiyi mengusap kepala batangnya.
"I love this customer. Lengkap atas bawah. Jom sayang." Puiyi merangkul lengan Jen dan dibawanya masuk kedalam rumah. Memang bahagia betul dia malam itu. Dapat tidur dengan sang idola.
YOU ARE READING
Apothecary Diary |C
RomanceNana Irdina hanyalah seorang dayang istana bagi Tengku Puteri Diraja Seloka Haya Christiane Jowy. Namun disebabkan dia telah menyelamatkan nyawa Tengku Puteri Diraja Seloka Norren Christiane Jowy dia telah diangkat sebagai dukun paling atas didalam...