#INC 2024 Part 7:Permainan Hafizi

586 10 0
                                    

MOHD NOR HAFIZI ( Hafizi ) berusia awal 30an lulusan sarjana ekonomi dari sebuah universiti tempatan dan memasuki perkhidmatan awam melaluu skim PTG dan di hantar ke Unit Perancangan Ekonomi di jabatan Perdana Menteri. Pendedahan awal ke bidang pengurusan projek membolehkan Hafizi mengasah bakat dalam merancang sesesuah projek samada berskala kecil (bawah 10 juta) hingga ke skala mega ( lebih dari 100 juta)dan memberi nya motivasi untuk memajukan diri dengan menyertai segala peluang untuk berkursus yang do tawarkan kepada nya termasuk progrem di luar negara.

Penyertaan nya di INC setelah di pelawa oleh Tuan Joe yang ditemui dalam satu seminar yang kemudian nya di cadang oleh Puan Miah melalui Azura yang menjadi kenalan rapatnya nya di kampus .Azura lah yang menguatkan cadangan kepada Puan Miah untuk membawa masuk Hafizi kerana dia tahu potensi besar yang ada pada nya berdasarkan kerjanya di EPU. Sebagai anak muda yang suka cabaran baru Hafizi melihat tawaran INC sebagai peluang untuk dia memajukan diri bersama sama syarikat yang baru memberi satu cabaran yang menarik baginya apatah lagi selepas dia mendengar sendiri perkongsian dari Tuan Joe mengenai aspirasi dan wawasan INC .

Selain dari itu interaksi bersama Azura dan Puan Miah turut juga mempengaruhi Hafizi dengan gambaran yang positif untuk dia membena kerjaya dan memimpin INC dalam waktu yang singkat sebagai sebahagian dari pelan kerjaya yang sedang di buat oleh Puan Miah untk INC.Menurut mereka keberadaan Hafizi di kala itu memang tepat di segi masa untuk dia membena tapak kerjaya dan menjadi pemimpin syarikat. HAfizi yang turut meminati Azura ketika berada dikampus tidak berjodoh kerana dia terlalu komitted dengan tugas dan progrem latihan menyebabkan Azura telah dijodohkan dengan suami nya melalui Puan Miah sendiri.Walau pun jarang berjumpa hafizi masih lagi mengingati Azura dan kisah antara mereka.

layanan dan penjagaan Azura dan Puan Miah terhadap HAfizi membuat nya begitu selesa ketika berada di INC kerana segala keperluan bagi pejabat dan kakitangan nya sentias di penuhi oleh Azura walau pun dia berada lebihbanyak masanya di luar pejabat.HAfizi mengekalkan hubungan dengan rakan rakan dan kenalan di pejabat lama dan pejabat pejabat lain yang berkaitan bagi memudahkan urusan nya . Sebagai mengiktiraf pencapaian hafizi bagi dua tahun pertama itu di mana dia berjaya mendapat kan kontrak bernilai lebih 300 juta kepada INC,pengurusn telah menaikkan pangkat nya menjadi Pengurus Kanan Pembangunan Perniagaan. Dia juga di beri seorang Penolong Pengurus ,Cik SAlwani (Wani) yang pernah bekerja bersama nya sebelum itu.

Bagi INC,kekutan yang ada pada Hafizi selain dari latarbelakang akademik di bidang ekonomi yang membuat dia mampu membuat analisa perniagaan dan projek yangbaik,dia juga mempunyai kemahran yangtinggi dalam hubungan antara individu termasuk berkomunikasi secara lisan atau tulisan,kebolehan nya menyediakan kertas kerja untuk cadangan projek membuat kan pihak INC terutama Tuan Joe dan Alex bergantung penuh kepada nya. BAgi HAfizi ,kerja kerja sededmikian membuat dia sentiasa komited memberi kan tumpuan dan masa hingga dia sendiri melupakan perihal peribadi dan kekal membujang.

Keserasian dia bekerja dengan Wani menjadikanmereka sebagai regu yang mantap dan saling melengkapkan terutama bila mereka menyediakan dan membuat pembentangan cadangan perniagaan yang selalu berjaya menarik perhatian dan tumpuan kerana'synergy' dan kombinasi mereka terserlah dalamsetiap penyampaian yang begitu 'syncronized' bagai ada telepathy antara mereka.Malah mereka seringdi usik oleh Tuan Joe dan Puan Miah sebagai pasangan sejoli dan patut berkahwin. Kedua dua mereka begitu workholic ketika di pejabat dan jarang dilihat mereka berbual kosong sesama sendiri atau dengan kakitangan lain hingga di angap sebagai antoi sosial.

Dalam keghairahan Hafizi mencari dan merundingkan sesuatu peluang projek,dia juga tidak lepas dari ujian dan cobaan pihak pihak tertentu yang menawarkan peluang membuat keuntungan atas perkiraan yang di buat dalam setiap cadangan.Sebagai lelaki sejati Hafizi ada juga kelemahan bila di depani dengan wanita profesional yang bukansahaja bijak dalam urusan kerja tetapimampu menggoda dan memikatnya. Mengetahui minat dan kebolehannya berkaraoke,Hafizi sering di temui bersama pelanggan dan bakal pelanggan di karaoke lounge yang ekslusif dan semestinay akan ada wanita yang turut menemani nya.Ada masanya dia akan membawa Wani bersama yang juga punya minat yang sama dengan nya.

Jika Tuan Joe banyak menghabiskan wang melayan pelanggan di padanggolf dan restoren,begitu juga dengan Alex,tapi Hafizi lebihbanyak membelanjakan wang di karaoke lounge dan juga restoren. Inilah yangmenjadi cabaran bagi Puan Miah untuk mengawal dan memantau segala perbelanjaan mereka atas nama perniagaan dan menjaga pelanggan. Apa yang merisaukannya ialah Sylvia tidak begitu ambi berat mengenai hal ini berbanding dengan perbelanjaan lain di INC yang sentiasa di awasi dan dikawal .Ini lah antara punca ketegangan yang ada antara beliau  bersama regu bawahan nya ,Azura ,Ravi dan Syed Yusof dengan  Sylvia.

Kepada Sylvia,perbelanjaan melibatkanpelanggan dapat di nilai di segi pulangan dalam bentuk dapatan projek dan keuntungan darinya sedangkan perbelanjaan lain tidak nampak hasil yang 'tangible' walau pun atas nama 'kebajikan'baik untuk kakitangan atau tanggungjawab sosial .Bagi Tuan Joe ,kedua nya perlu asalkan ada kesimbangan dan alasan yang munasabah dan wajar.Ini lah antara titik percanggahan antara Puan Miah dan TuanJoe yang kadangkala terbabas hingga ke kamar tidur dan menjejaskan hubungan intm mereka. Kepada mereka itulah antara harga yang perlu dibayar dalam menjayakan misi dan visi syarikat yang di lahirkan bersama.

Puan Miah selalu juga memberi kelonggaran pada Hafizi untuk membelanjakan pelanggan yang telahmemberi kontrak dengan membawa beberpa pegawai untuk bercuti sebagai tanda terimakasih. Bagi Hafizi dia sering memaklumkandia telah memasukan elemen tersebut di dalam membuat kiraan kos projek yang turut di maklui oleh sebahagian pegawai utama pelanggan yang biasa dengan urusan seperti itu. Pada HAfizi asalkan perbelanjaan itu tidak menjejaskan keuntungan dan juga kos kepada syarikat ,maka dia akan sentiasa mempertimbangkan.Namun ada kalanya dia terpaksa meminta kelulusan secara langsung dari Tuan Joe jika ada kos diluar jangka atau kebiasaan yang mungkin sensitif di kedua pihak dan hanya TuanJoe yang punya kuasa bagi tujuan tersebut.

'Kebebasan'dalam mebuat keputusan dan tahapkepercayaan yang tinggi yang di beri oleh Tuan Joe membuat Hafizi rasa seronok untuk bekerja di INC berbanding dengan kerja di pejabat sebelumnya. Dia juga mengambil kita peluang dia menikmati keseronokan dalam menjalankan tugas dari segi interaksi sosial juga menjadi faktor motivasi kepada nya untuk bekerja keras dengan mengorbankan masa dan gaya hidupnya kerana dia juga punya wawasan dan matlamat nya sendiri.Dia mensasarkan dalam tempun 10 tahun untuk dia mencapai sasaran yang dia nggap realistik dalam urusan nya di INC.(1012)       

C ++ # INFINITY NOVELA CONTEST 2024:   IHSAN NIKMAT CORPORATIONWhere stories live. Discover now