#INC 2024: Part 16 - Dugaan dan Godaan

365 8 0
                                    

HAfizi menerima arahan melalui mesej dari Tuan Joe dengan salinan kepada Puan Miah ,megenai keputusan mereka meminta nya membuat cadangan 'membaik pulih'INC termasuk menstrukturkan semula organisasi susulan dari lapuran juruodit .Kertas cadangan perlu di bentangkan kepada pihak pengurusan selepas mereka membahaskan lapuran juruodit dan membuat ketetapan sebagai maklumbalas dan tindakan susulan kepada cadngan dan dapatan juruodit.Bagi Hafizi arahan itu tidak lah mengejutkan kerana sebagai 'key player dalam INC 'dia sedia maklum beberpa kelemahan dan masaalah yang ketara namun olehkerana dia tidak di tanya atau di minta pendapat maka dia hanya berdiam dan menumpukankepada portfolio yang di jaga nya sahaja.Namun sebagai pengurus kanan yang bertanggungjawab dia bersedia untuk memberi cadangan untuk memperbaiki keadaan dan juga membuat nilai tambah kepada INC.

"MAcamana u boleh 'kamcheng' dengan Puan Miah begitu lama ?:" tanya Hafizi kepasa Azura selepas mereka habis makan malam ."Apasalah tiba tiba aje Abang tanya pasal Boss Zura tu selepas 2 bulan kita kahwin ,ada apa apa ke? "tanya Zura yang agak hairan erana Hafizi jarang bertanya mengenai personaliti yang ada dlam INC kecuali yang melibatakan urusan dan jabatan nya.Walau pun Puan Miah itu COO tapi dia tidak menyelia Hafizi secara langsung seperti Azura.Hafizi melapur secara terus kepada Tuan Joe. " Pagi tadi Abg dapat arahan dari TuanJoe minta Abg prepare kertas cadangan untuk nmenjawab dapatan odit termasuk penstukturan semula INC dan mesej tu di salinkankepada Puan Miah.Petang tadi dia pulak call dan minta Abg bincang dengan dia esok petang ,abang pun hairan juga selama ini dia tak pernaj ambil pot pasal Abg kecuali bila dia sungguh sungguh dan nak jodohkan kita secara kontrak"ujar HAfizi.

"Hubungan Zura engan dia lebih kepada peribadi sejak mula kenal dia masa Zura mula kerja di syarikat dia bertugas.Dia pengurus yang baik dan pandai jaga staff dia dan Zura banyak terhutang budi dengan nya dan bila dia berniaga sendiri ,Zura pun ada jadi downline di abuat dircet selling sehinggalah dia berkahwin dengan Tuan Joe yang Zura pun kenal sejak mereka sama sama aktif dalamDirect selling tu. Puan Miah tak lokek untuk tolong kawan kawan atau kenalan dia sebab tu rezeki nya murah,tenguklah macamana dia support si Talib anak saudara dan Syed Yusof staff lama dia dulu."jelas Azura . "Tapi apa yang dia sayang sangat denga Zura yang bukan waris atau saudara mara nya?" tanya Hafizi lagi.

"Dari segi profesional atau kerja,dia banyak depend pada Zura dalam paper works terutama administration,termasuk accounts dan office managment sebab dia lebih pada sales yang boleh bercakap dan buat outdoor jobs ,jadi semua urusan office dia harapkan Zura.Sebab tu bila dia buka INC dia cari dan ajak Zura untuk buat Admin sampai kena jaga dan uruskan anak buah dia si Talib tulah," balas Azura."Tak terkejut lah kalau dia nak tanya Abang pasal business plan sebab dia dan Tuan Joe sama ajer back ground mereka ,'sales talk' memang pandai tapi managment wise dia orang kurang  pengalaman dan pengetahuan,sebab tu Tuan Joe ajak Alex untuk join walau pun Puan Miah tidak setuju. Paun Miah tahu Alex akan eksploit kelemahan Tuan Joe untuk faedah dia sampai dapat share INC  30%. 

"Zura rasa dia memang sungguh sungguh nak Abang tolong dia, esok ke lusa mesti dia call atau cari Zura minta tolong pujuk Abang untuk support dia . Terpulang pada Abang lah nak tolong dia macamana,dia pun kita punya Boss juga walau dia dan Tuan Joe jarang sekepala sejak dulu,entah maca mana boleh pulak mereka tu  berkahwin"ujar Zura sambil ketawa sinis.HAfizi hanya sekadar tersenyum mendengar penjelasan Azura."tenguk lah nanti apa yang dia nak abanag tolong dia ,kalau pasal kertas cadangan tu tak ada masaalah kalau dia nak tumpang sekaki kalau idea dia boleh di pakai dan mampu dia pertahankan bila di bentang dalam mesyuarat pengurusan dan pemegang saham."ujar HAfizi.

"Zura tahu dia perlukan Abg untuk back up dia bila berdepan dengan Alex dan Sylvia dalam isu isu yang di bangkitkanoleh odit dan melibatkan dia orang berdua .Puan pun tahu Alex dan Sylvia akan berlindung di belakang Tuan Joe ,jadi siapa lagi yang dia nak harap melainkan Abang"ujar Azura pula. Hafizi makin mula mengerti arah tuju Puan Miah yang meminta untuk berbincang mengenai cadangan yang dipinta oleh dia dan TuanJoe sendiri. Dengan maklumat yang di beri oleh Azura itu  Hafizi sudah boleh mengagak dan mencongak permainan nya nanti.

PAda petang yang di janjikan Hafizi pergi menemui Puan Miah di sebuah coffee house hotel di bandar itu dan Puan miah telah sedia menanti. Sebaik sahaja mereka memesan makanan Puan Miah terus bercakap mengenai perkara tersebut." I need your help to correct the situation in INC and make some changes to improve the business and organisation" ayat mukadimah Puan Miah." You pun aware dari Audit punya report tu banyak peluang untuk kita perbetulkan keadaan dan stop the bleeding .based on my one to one discussion with Tuan Joe,nampaknya dia pun tak boleh nak cakap banyak dan defense isu isu dalam area kawalannya dan I see this opportunity and right time to 'overide 'them,and your roles is critical for me " ujar Puan Miah.

Bagi Hafizi apa yang kritikal sangat kalau setakat nak response kepada lapuran Odit dan buat perubahan dan pembetulan atas kelemahan asalkan masing masing mengambil tanggungjawab. Melihat kan Hafizi masih berdiam dan hanya selamba mendengar Puan Miah pun menekankan bahawa inilah masa dan peluang untuk Hafizi melakar langkah seterusnya bagi kedudukan dirinya di INC."Itulah sebab I nak bincang dengan you supaya my input can be included in your proposal for us to take control of the Company"jelas Puan Miah yang membuatoh  dia jadi lebih teruja." You seorang yang ada dan boleh penetrate TuanJoe punya influence pada yang lain as your portfolio is doing very well and you are still  young for us to put hope and expectation.Ini lah yang tekan kan pada Tuan Joe dan membuat dis setuju untuk suruh you buat proposal"tambah nya lagi.   

" I hope dengan my input to be consolidated in your proposal ,tak lah nampak nanti i cuba nak overide Tuan Joe kalau tetiba I terus setuju dan sokong cadangan you tu nanti dan kuncu kuncu dia pun akan react atau reject. I sincerely hoep you will agree for the good of INC and you yourself as the future leader as I wish to could stay just as Board member and shareholder inthe company if our plan is aceepted a nd workable" jelas Puan Miah sambil memberikan senyuman yang cukup menggoda serta mengenyitkan mata nya. Mereka bersetuju untuk berjumpa dalam masa beberpa hari bila Hafizi telah bersedia dan kali ini PuanMiah meminta agar Azura turut serta bagi mencatat segala perbincangan bagi pihak dirinya yang lebih suka bercakap dari mencatat .(1083)      


C ++ # INFINITY NOVELA CONTEST 2024:   IHSAN NIKMAT CORPORATIONWhere stories live. Discover now