AZURA sekadar mendiamkan diri mendengar segala apa yang disampaikan oleh Puan Miah seperti kebiasaan nya yang sentiasa cool dan tenang.Pada mulanya memang Azura cukup keberatan untuk berjumpa dengan Puan Miah kerana dia sudah tahu apa yang akan disampaikan dan apa yang akan di minta darinya oleh Puan Miah.Namun hatii nya jadi lembut bila Puan Miah bersungguh sungguh dan akan datang untuk menjemput nya untk mereka pergi makan malam bersama.Ketinggian budi bahasa Azura sentiasa terserlah walau dalam apa juga keadaan yang di depani terutama bila melibatkan Puan Miah yang di anggap sebagai kakak dan juga mentor di segi profesional nya .Dia juga mengerti Puan Miah akan lebih cuba mahu menyelamatkan si Talib berbanding dengan dirinya kerana hubungan persaudaraan antara mereka dan bantuan yang telah di berikan sekian lama.
"Akak minta sangat lah Zura pertimbangkan permintaan Akak ni bukan kerana si Talib atau diri kamu sendiri,tapi demi Akak dan syarikat kita.Betul macam yangTuan Joe cakap,Akak dah jauh kedalam terlibat dalam hal kamu berdua bukan sekadar hal peribadi tapi juga melibatkan urusniaga syarikat,jadi kalau Akak tarik diri dan biarkan hal kamu berdua ini,Akak tahu INC akan terjejas dan semua oarang akan tahu hal sebenar "ujar Puan Miah dengan nada suara yang agak tertekan."kalau kamu bersetuju ,akan buat perjanjian hitam putih dengan si Talib dan kalau dia gagal atau engkar nanti ,dia akan hilang kesemuanya kepada kamu"ujar Puan Miah lagi cuba meyakinkan Azura." Entahlah Kak,saya pun keliru ,saya faham tujuan dan alasan Kakak,tapi bila melibatkan orang ketiga saya jadi buntu kerana boleh ke kita percaya dan sanggup ke dia dengan rancangan kita ini" balas Azura dengan nada memberi harapan kepada Puan Miah.
" KAmu jangan risau pasal proses kahwin cina buta tu, kita boleh bincang papsal calun dan Akak pun dah nampak seseorang tu yang Akak rasa paling sesuai dan kamu pun suka orang tu"Puan Miah telah terkedepan memberi cadangan." Amboi cepat nya Akak,kata nak bincang dulu pasal proses tu,ini dah ada calun pulak,saya terperangkap lagi pulak" ujar Azura membela diri."Akak faham dan maaf kerana agak laju sebab Akak dah naik rimas dengan hal kamu berdua ,sebab tu Akak terus berfikir ,malah Akak dah ada agensi yang biasa buat urusan pernikahan di seberang "ujar kak Miah yang membuat Azura makin teruja.
Puan Miah menjelaskan cadangan nya agar perkahwinan itu di buat tanpa tempuh yang spesifik agar tidak melanggar ketentuan syarak dan terpulang kepada pihak lelaki untuk membuat keputusan dan juga mereka berhak untuk mendapatkan zuriat dalam tempuh perkahwinan tersebut.Azura merasa terkejut bila nama Hafizi disebut sebagai bakal calun suami barunya nanti."Berderau bila dengar nama dia ,apa pasal pilih dia ? mahu ke pandang saya yang dah menjanda 3 kali ini?"soal Azura." Akak dah fikir semua itu dan Tuan Joe pun sokong ,pertamanya kamu dengan dia dah kenal dan berkawan sebelum ini,mesti dia ada 'soft spot'dengan kamu ,kedua nya dia orang dalam syarikat yang mudah kita nak buat dia faham,dia pun masih bujang dan sentiasa sibuk,jadi kamu telah teruk nak melayan dia macam kamu melayan Talib" jelas Puan Miah yang boleh di terima oleh Azura.
"Okey lah calun tu saya boleh terima,tapi kalaudia tak mahu malu lah saya,keduanya kalau kami tak mahu berpisah nanti macamana?"soal Azura."Amboi cinta lama berbunga kembali lahni"usik Puan Miah yang yakin masih ada perasaan antara Azura dan Hafizi seperti yang pernah diketahui sebelum ini." Saya kena ambil risiko,perjanjian ini pun macam kontrak bisness dan saya dah maklumkan pada Talib risiko ini dan bila dia tahu calun itu dia akan segan atau takut nak buat hal atau kacau kami nanti,kalau di takdirkan jodoh kamu dengan dia ,kami terpaksa redha dan akur"balas Puan Miah.
Fikiran Azura kini tertumpu pada Hafizi kenalan lama yang bakal dikahwini untuk sementara bukan kerana cinta tetapi lebih kerana membalas budi dan demi syarikat .Apa yang pasti pada Azura dia bersetuju kerana membalas budi PuanMiah dn juga calun nya seorang yang pernah dia minati dan berkawan .fakto Talib langsung tidak ujud dalam benak Azura 'tunggulah selagi kamu sanggup'bisik hati Azura melepaskan geram nya yang mahu mengajar Talib pula kali ini.Dia mula membuat 'reflection'segala kenangan yang pernah di lalui sejak daia mengenali Hafizi hingga lah ke hari dia bernikah dengan Talib.
Agak sukar bagi Puan Miah untuk memujuk dan meyakinkan HAfizi yang dikenali sebagai seorang yang kritis dan dia terpaksa mengambil pendekatan meminta 'ihsan'dari Hafizi demi kesejahteraan Azura dan juga kepentingan syarikat.Dia juga terpaksa menekankan bahawa Tuan Joe sedia maklum dan memberi sokongan kepada pelan cadangan projek cina buta." Dalam banyak banyak projek yang saya tangani ini ,kali ini Puan bagi projek di luar tabiei kepada saya pulak" ujar Hafizi sebagai reaksi awalnya. Puan Miah terpaksa menceritakan kronologi hubungan nya dengan Azura dan juga sokongan dan kehendak Azura yang mahu melihat Hafizi menyertai INC yang terbukti keyakinan Azura terhadap Hafizi memang tepat dan menjadi.
Strategi menguna pendekatan psychology Puan Miah ini agak berkesan dan membuat Hafizi terdiam menilai semula hubungan dengan Azura dan dia bagai merasakan perlu membalas budi terutama dalamkeadaan sekarang di mana 'khidmat'nya di perlukan lagi oleh Azura,Puan Miah dan syarikat ."Okey lah Puan,for you and Azura,I will agree with the arrangement"jawapan akhir hafizi yang melegakan Puan Miah yang berjanji akanmenyiapkankontrak persefahaman mengenai projek kahwin cina buta ini dengan elemen perniagaan.Puan Miah pun segera memaklumkan pada Azura dan Talib serta meminta mereka meliaht perjanjian yang akan disiapkan segera .Dia juga meminta agensi perkahwinan rentas sempadan membuat tindakan selanjut nya.
DAlam perjanjian dengan Talib perkara utama yang dinyatakan adalah;
a)Calun lelaki adalah pilihan Azura sendiri dan Talib tiada hak untuk menolaknya,
b) Tiada tempuh perkahwinan yang ditetapkan.
c) Azura dan pasangan nya boleh mempunyai zuriat dan menjaganya.
d) Segala harta sepencarian Talib dan Azura akan di kekalkan seperti biasa dan Talib boleh terus tinggal di rumah yang diduduki sekarang.
e) talib tidak dibenarkan mengganggu kehidupan azura dan suami barunya atas apa jua alasan.
f) Sekiranya talib enhkar dan gagal mematuhi perjanjian,maka projek ini di anggap gagal dan Azura berhak membuat pilihan nya sendiri.Walau pun agak keberatan tapi Talib tiada puny apilihan melainkan bersetujui dengan segala klausa yang di buat oleh PuanMiah yang akan memegang perjanjian tersebut. Bagi perjanjian dengan Hafizi pula selain dari perkara yang tersebut di atas ,Hafizi dan Azura akan disediakan tempat tinggal sebuah unit serviced apartment dengan 'fully furnished'sepanjang tempuh perkahwinan mereka . (1015)
YOU ARE READING
C ++ # INFINITY NOVELA CONTEST 2024: IHSAN NIKMAT CORPORATION
RomanceIHSAN NIKMAT CORP.(INC) Syarikat yang dihasilkan oleh pasangan suami isteri Johari (Joe) dan isteri ( Salmiah (Mia) bersama rakan kongsi Alex dalam bidang perunding perniagaan dan projek kejuruteraan . Kombinasi pengalaman orang lama dan pengetahuan...