| 25 |

45 4 1
                                    

ELEMENTAL SLAYER
-------------------------
"Bagi Duri, kamu juga sesuatu yang berharga untuk dia ."
.
.
.

                                           PANTULAN mukanya di permukaan air diperhati lama sehinggalah tenang air itu diusik sesuatu. Duri menoleh ke sebelah di mana seekor tupai tengah menghirup air sungai dengan penuh senang hati. Tangannya dikeluarkan ingin membelai tupai tersebut tetapi nasib tidak menyebelahinya. Melihat tupai itu telah meninggalkannya, tahulah dia bersendirian lagi.

   Wajahnya diangkat, memerhati kelopak bunga wisteria yang terjatuh dari dedahannya.

  Mengapa dia ada di sini, ya?

  "Kruuuk..." Perut yang senak disentuh, lembut. Kepalanya dipaling ke kiri dan ke kanan barulah dia berdiri, menjauhkan diri daripada sungai tersebut. Baik dia mencari alas perut. Kakinya menghampiri sebuah lubang yang digalinya.

   Hrm... ke patut dia tidur?

  "Jauhkan diri! Nanti dia makan kita!"

  Suara-suara dari semak-samun itu berjaya menarik perhatian Duri. Tergopoh-gapah syaitan-syaitan itu berlari seakan-akan menyelamatkan nyawa mereka daripada seseorang. Pada saat itu, Duri mengeluarkan kukunya yang tajam.

  Kenapa pula dia orang lari? Bukannya aku nak makan dia orang pun.

  "Huh..." Matanya mengerling pada tangannya. Kenapa pula dia keluarkan kuku dia? Tidak lama kemudian, badannya merukuk apabila perutnya berkeroncong lagi. Duri menyambung langkahnya yang tergelanda tadi menghampiri anak sungai. Selangkah demi selangkah.

  Telinganya berdesing.

  Dia nampak ada sesuatu depan sungai itu... mungkin dia boleh makan untuk bertahan hidup. Tapi bertahan hidup untuk apa?

  Tika fikirannya menyerabut bagaikan wayar-wayar yang berselirat, tangannya telah diangkat tanpa sedar. Setiap daging yang disambar daripada sesuatu itu diratah bagi menyembuhkan pedih perut yang dialaminya. Fikirnya, sakit itu akan menghilang, namun  perutnya pula ditusuk sesuatu.

  "Ah..." Duri menaikkan pandangannya. Dia termakan syaitan lagi ke? Aura bahaya yang dikeluarkan syaitan itu memaksa Duri menghidupkan respon lawan atau larinya. Deras kakinya diatur melarikan diri daripada syaitan itu, mencari tempat selamat.

   "Huh... huh..." Duri berpeluk lutut di bawah cahaya bulan. Kawasan yang kosong ini memberi peluang dia berehat sebentar. Lebih-lebih lagi pokok-pokok hijau mengelilinginya menenangkan dia buat sejenak.

   Kepalanya dia jatuhkan pada sel-sel perutnya yang sedang memikirkan dirinya sendiri. Tetapi... kenapa dia selamatkan diri dia, ya?

  "Hoi, janganlah jerit!"

  "Gentar... syaitan..."

   Suara-suara itu kian mendatanginya. Dia membenamkan wajahnya ke dalam lutut berserta air mata yang bergenang. Mungkin kalau mereka datang untuk membunuhnya, patutkah dia membiarkannya? Lagipun buat apa dia bertahan hidup... untuk siapa? Kenapa?

  "Hei." Meskipun begitu, Duri tetap mengarah ke belakang. Wajah remaja itu menjelma di dalam permandangannya seperti pantulannya di air tadi. Rasa nostalgia mula menyesakkan dadanya.

  "Kau... kenapa muka kau sama macam aku?"

  "Du..." Suaranya terketar.

  "Duri!"

   Namanya yang dipanggil berulang berkali itu berjaya menyedarkan Duri yang hanyut dalam memori. Pahanya yang terasa digesel Ochobot itu dihentikan oleh Duri. Kucing itu dihadapkan di hadapan air mukanya yang penuh dengan tanda soal.

Elemental Slayer (BBB) Where stories live. Discover now